OK. Nu hamnade jag här också, sry!
MT-09 är nog den snabbaste, "tråk-hojen" jag kört. Effektkurvan upplevs som helt spikrak och även om det bevisligen drar på ordentligt ger det liksom ingen direkt kick eller mersmak att tala om. Svänger OK, men inger inget jätteförtroende. Om något så känns helheten som en billig, plastig historia med en körkänsla klart sämre än vad vikten talar om.
CB 650R är något av en doldis. Verkar stendöd på begagnatmarknaden. Var lite inne på att köpa en sådan själv men ångrade mig efter provkörning. Den känns verkligen som en sporthoj för gata, på gott och ont. Eller m ao: tung men stabil front, rejäl svängradie, klent bottendrag med markerad topp. Sådär värst mycket bekvämare än vilken annan 600a som helst upplevde jag den inte heller. Kändes mest som man lika gärna kunnat ta steget ut och köpa på sig 20-30hk till på en gång.
Triumph Street Triple RS av senaste snitt däremot. Vilken hoj. Den bäst balanserade hoj jag kört alla kategorier. Den dansar genom kurvorna med telepatisk precision, har både rejält bottendrag och en varvvillighet utan dess like, samt en körställning och komfort som lämnade absolut inget att önska. En så otroligt mycket trevligare hoj än Yamahan så det nästan är löjligt, även om jämförelsen nu inte är helt rättvis. Har däremot aldrig kört den vanliga Street Triple eller MT-09 SP. Hade kanske tyckt annorlunda då. Fast hojvärldens härligaste insugsljud kan förstås ingen MT-09 mäta sig med, oavsett.