Honda 490 kit.....

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Nån som har monterat 490 kit på en honda 450?? Funderar på å inhandla det men vill veta om det är värt pengarna? Iof kan ingen annan säga om jag tycker det är värt det men alla lär väl ha en egen åsikt... Funkar det bra, vad mer behövs göras?? nån som vet??
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Rider skrev:
Nån som har monterat 490 kit på en honda 450?? Funderar på å inhandla det men vill veta om det är värt pengarna? Iof kan ingen annan säga om jag tycker det är värt det men alla lär väl ha en egen åsikt... Funkar det bra, vad mer behövs göras?? nån som vet??

Har inte hört nåt bra om det kitet, har å andra sidan inte hört jättemkt om det heller. Kanske finns en anledning? Nä, köp Falicons 525-kitt ist för seriös power! Men då får :tomten vara snäll...

Annars är det enligt den gamla devisen: "Tune a Honda? Already tuned mate; at the factory!" :D

/Dave
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Rider skrev:
Nån som har monterat 490 kit på en honda 450?? Funderar på å inhandla det men vill veta om det är värt pengarna? Iof kan ingen annan säga om jag tycker det är värt det men alla lär väl ha en egen åsikt... Funkar det bra, vad mer behövs göras?? nån som vet??

Jag har hört en del som fått problem med att motorn inte håller. Vet dock inte om det var 490kit-relaterat eller mek-relaterat.
 

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Jag heter Lasse skrev:
Jag har hört en del som fått problem med att motorn inte håller. Vet dock inte om det var 490kit-relaterat eller mek-relaterat.

Låter lite som det jag är rädd för... Visst att om man ökar effekt så ökar ju även skruvandet men det ska ju gärna finnas nån gräns
 

Whoopass

Medlem
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Stockholm/Bollnäs
Hoj
Busaberg 650-08 954 RR /GSXR 1000 K6 / RD350
jag kör med 490 å jag måste säga att om du tror att de blir lite skillnad så blir du inte missnöjd det är en grym skillnad på den vikten nu vet inte jag hur många hk det ger men jag är nöjd
 

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Whoopass skrev:
jag kör med 490 å jag måste säga att om du tror att de blir lite skillnad så blir du inte missnöjd det är en grym skillnad på den vikten nu vet inte jag hur många hk det ger men jag är nöjd
har du åkrt med det länge?? haft några bekymmer lr har det hållt bra??
 

Whoopass

Medlem
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Stockholm/Bollnäs
Hoj
Busaberg 650-08 954 RR /GSXR 1000 K6 / RD350
Rider skrev:
har du åkrt med det länge?? haft några bekymmer lr har det hållt bra??
tyvärr så har det inte blivit så mycket åka med den så hållbarheten vet jag inget om en men en sak är säkert det är en tävlings maskin så täta olje byten är att rekommendera, det finns nog en anledning till att Honda vill att man byter kolven va 15 timme på en 450 original
 

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Whoopass skrev:
tyvärr så har det inte blivit så mycket åka med den så hållbarheten vet jag inget om en men en sak är säkert det är en tävlings maskin så täta olje byten är att rekommendera, det finns nog en anledning till att Honda vill att man byter kolven va 15 timme på en 450 original

Jo självklart är det ju tätt service som gäller, det får man ju va införståd i från början annars skulle man ju absolut inte köpa hondan, så det är ju inte det som är någe å fundera över mest nyfiken som sagt om nån har nån större erfarenhet av kitet lr om nån annan har någe och rekomendera, lr så får det gå orginal :)
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Honda 490

Hej.

Vi byggde om en del 450cc till 490/530cc, problemet med dessa är att nederkanten på cyl då de är borrade för 490cc blir för tunn. De spricker efter en tids användning.
De flesta eftermarknadscylinderkit har samma problem.
De motorer som vi samtidigt strokade 3mm vände kolven ännu längre ner så det sviktade betydligt.
De som vi bara strokade hade inte dessa problem. Kolla med K. Bodingh eller J. Linde, då de körde Honda.

Kör std, porta toppen, så får du den effekt som du förmodligen behöver.
Problemet består i om man ska tävla i pilserklassen (mx3) med en 450cc.

Hlsn
thomas
www.enginehardware.se
 

Rider

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Kumla
Hoj
honda blackbird -07
Enginehardware skrev:
Hej.

Vi byggde om en del 450cc till 490/530cc, problemet med dessa är att nederkanten på cyl då de är borrade för 490cc blir för tunn. De spricker efter en tids användning.
De flesta eftermarknadscylinderkit har samma problem.
De motorer som vi samtidigt strokade 3mm vände kolven ännu längre ner så det sviktade betydligt.
De som vi bara strokade hade inte dessa problem. Kolla med K. Bodingh eller J. Linde, då de körde Honda.

Kör std, porta toppen, så får du den effekt som du förmodligen behöver.
Problemet består i om man ska tävla i pilserklassen (mx3) med en 450cc.

Hlsn
thomas
www.enginehardware.se
Det svaret tackar jag för vill ju att det sk hålla som sagt men får kanske prova med portad top å se, har ju inte sett så många åka med 490 cylinder å det kanske har en anledning då.. Tack för svaret
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top