det är verkligen ingen bagatell.. har upplevt diverse symptom på styrlager-glapp sen jag köpte den för 2 mån sen. Styrlagrena var nybytta av tidigare ägare och den besiktigades några dagar innan jag köpte den. Sen var den inne på service på honda-center i göteborg med bl.a kontroll av styrlager för ca 1 månad sedan. Symptomen i form av wobbel m.m har dock kvarstått. Jag har själv känt på framgaffeln vid flera tillfällen men inte kunnat känna något glapp, men häromveckan så ryckte jag ordentligt i den och upptäckte tillslut att om jag drog tillräckligt hårt så hoppade hela styrkronan till... skruvade isär och skulle spänna och upptäckte då problemet med låsbrickan..
jag har ingen aning om hur kontramuttrar och låsbleck ser ut och om det fattas på min hojj, men tycker ju iaf att själva låsmuttern på bild borde kunna spännas då den trots allt är konstruerad till att spännas åt med t ex skruvmejsel och hammare. annars hade man ju lika gärna kunnat ha någon form av klipps som man trär på (som man vanligtvis kan finna på t ex växelpinnar, fotpinnar och liknande). det borde ju räcka om själva bulten på styrhuvudet funkar som "åt-spännings-bult"..
med helt stum menar jag att man inte kan känna nått glapp om man drar i gaffeln framåt och bakåt, som man minst sagt kunde göra innan.
aja, jag ska åka till hondacenter och höra med dom så fort jag fått tillbaka delarna från lackeringen..
Blir luddigt när man förklarar i text. Hur ska jag säga....Kontramuttern ser ut som det jag tror du kallar låsmutter, fast utan "kjolen/kragen". Är du med?
Den undre delen, (den du har enligt bild), justerar du med. Därefter trär du på låsblecket som har "öron" som skall vikas uppåt resp neråt när allt är klart. Därefter skall kontramuttern dit och den spänner du med haknyckel samtidigt som du håller mot på den undre delen med en annan haknyckel. (Om det ser ut så på denna cykel original. Har inte plockat med denna modell. Några andra Honda Cb från den tiden dock, även senare CBX 750 o VFR med samma lösning, om jag inte minns fel. Många år sen nu).
Har du bara en haknyckel håller du mot med den på den undre och spänner genom att knacka med dorn på den övre - kontramuttern.
Saknar du låsbleck kan du slå ett eller två körnslag i skarven mellan kontramutter och den undre - låsmuttern. Brukar hålla men inte om det är gängpaj.
Hoppas denna beskrivning var tydlig nog. Får göra nytt försök annars.
Firman får dra fram sin gamla "microfisch", eller vad det heter.
Då dessa delar verkar fattas kan det hända att du får justera gaffelbenens genomstick i kronorna när du satt ihop det som det ska se ut. Detta för att dessa delar sitter under kronan och då stämmer inget. Sorgligt med fulmeck av tidigare klåfingrar på en så avgörande del för hur motorcykeln fungerar.
Sedan finns det en uppsjö av andra orsaker till wobbel på dessa cyklar, en del original från fabrik, inbyggt s a s. Dessa delar;
-stylager
-svinglager
-stötdämpare
-gaffelns kondition och funktion
.....är avsevärt viktigare att ha iordning än fler pållar i tröskverket.
Hojen gick på 80-talet under benämningen "surhinken". Föga smickrande och dessvärre inte helt oförtjänt....