Honda CB 650 -81 -> Café-racer

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Ok nu vare dags för en liten update.

Har karvat till och fått sadeln klädd, bytt blinkers samt baklykta!

Härnäst i dagarna / helgen blir det till att kapa bakskärmen en bit, antagligen strax nedanför regplåten och förbereda lite inför lackning. Nu avslöjar jag färgsättningen här på bilderna med sadeln färdig :)

Sen ska avgas-systemet kläs i svart avgasbandage :)yoparty ) och lite smådetaljer filas till som jag inte riktigt har i huvudet just nu.



hur som helst, bilder:

(edit: alltid lika kul att jämföra med orginalbilden, så den slänger vi med :tungan )
 

Bifogat

  • DSC00276.jpg
    DSC00276.jpg
    239.2 KB · Visningar: 333
  • DSC00270.jpg
    DSC00270.jpg
    238.7 KB · Visningar: 580
  • DSC00277.jpg
    DSC00277.jpg
    238 KB · Visningar: 307
  • DSC00213.jpg
    DSC00213.jpg
    240.7 KB · Visningar: 268
Last edited:

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
just det ja, den måste ju trimmas med. men, jag behöver hjälp och förslag / tips på vad man kan göra! :)

större huvudmunstycken, öppna luftfilter, effektljudämpare?

vill hålla det så billigt / enkelt som möjligt


Tack för alla tips och inputs!
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
idag har jag piskat järnet med en polare ca 10 mil på kurviga vägar, fan det är ju inte det det mest stabila jag haft mellan benen, men äsch då :näsblod:D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ser riktigt bra ut.

Kan ju kanske vara idé att ge dämpare en ordentlig genomgång innan du lägger energi på att trimma motorn, även om den säkert också mår bra av en service/genomgång. Är ju ganska bortkastat att ha mer kraft i motorn om man ändå inte kan hålla hojen i linje.

Annars tycker jag att du är inne på helt rätt spår. Fortsätt så!:tummenupp
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Letar efter en ny ljud-dämpare men pga att jag har ett 4-1system så blir ju röret väldigt grovt och har inte hittat en enda dämpare som passar. De flesta ljud-dämpare har ju typ 30-50 mm i diameter men min har ju typ 100 mm..

Tips och idéer någon? :)

Letar efter något i denna stilen:
 

Bifogat

  • ex-ya600-05-gp.jpg
    ex-ya600-05-gp.jpg
    22.8 KB · Visningar: 193

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Letar efter en ny ljud-dämpare men pga att jag har ett 4-1system så blir ju röret väldigt grovt och har inte hittat en enda dämpare som passar. De flesta ljud-dämpare har ju typ 30-50 mm i diameter men min har ju typ 100 mm..

Tips och idéer någon? :)

Letar efter något i denna stilen:

efter närmare mätning så är grenröret 63 mm.

tips någon på vart man kan få tag i passande ljud-dämpare?
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
efter närmare mätning så är grenröret 63 mm.

tips någon på vart man kan få tag i passande ljud-dämpare?

ebay.com och ebay.de (tyska) sök på auspuff eller endtopf och motorrad
Annars finns det hur mycket som helst om man googlar, gäller bara att veta lite mer specifikt vad man är ute efter.
http://www.cb750cafe.com/parts.php?id=174

Dollarn är billig nu. Se bara till att få ditt paket märkt som "gift" så du slipper tull.
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Letar efter en ny ljud-dämpare men pga att jag har ett 4-1system så blir ju röret väldigt grovt och har inte hittat en enda dämpare som passar. De flesta ljud-dämpare har ju typ 30-50 mm i diameter men min har ju typ 100 mm..

Tips och idéer någon? :)

Varför inte svetsa ihop en egen burk?
Är det bara design så är det ju inte direkt raket-forskning att få till en fungerande ljuddämpare.
Alternativt, åka till mc-skroten för att inhandla en standard-dämpare som går att modifiera.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Varför inte svetsa ihop en egen burk?
Är det bara design så är det ju inte direkt raket-forskning att få till en fungerande ljuddämpare.
Alternativt, åka till mc-skroten för att inhandla en standard-dämpare som går att modifiera.

ska höra mig för på skrotarna runt om ifall dom har nåt objekt man kan förgripa sig på! :tummenupp

--------------------------------


liten update:

har nu strippat ner hela hojjen och skickat in tank, kåpor och skärmar på lackering, som dock tar minst 2 veckor :huvet

har även beställt nya däck som ska krängas på och har spänt styrlager samt svinglager. Upptäckte dock att själva låsbrickan låg löst på (!?) (se bild) och den gick heller inte att spänna mer än ca ett varv och man kunde skruva upp den med fingrarna efteråt...så ska det väll ändå inte vara?:rolleyes: man kunde hur som helst inte lyfta av den om man spände det lilla som gick. blir till att köpa en ny låsbricka om det går att få tag på nånstans. jag drog hur som helst åt bulten på toppen av styrkronan hårt så inni helvete med en meters hävarm så gaffeln är iallafall helt stum nu. likaså svingen!

så vad ska man ta sig till i 2 veckor när solen skiner och graderna stiger över 20? jo, man improviserar fram en tank + sadel! :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00290.jpg
    DSC00290.jpg
    251.8 KB · Visningar: 260
  • DSC00288.jpg
    DSC00288.jpg
    243.1 KB · Visningar: 209
  • DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    223.4 KB · Visningar: 222
  • DSC00286.jpg
    DSC00286.jpg
    237.8 KB · Visningar: 202
  • DSC00292.jpg
    DSC00292.jpg
    236.3 KB · Visningar: 248
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
ska höra mig för på skrotarna runt om ifall dom har nåt objekt man kan förgripa sig på! :tummenupp

--------------------------------


liten update:

har nu strippat ner hela hojjen och skickat in tank, kåpor och skärmar på lackering, som dock tar minst 2 veckor :huvet

har även beställt nya däck som ska krängas på och har spänt styrlager samt svinglager. Dock så gick det inte att spänna själva styrlagret med låsbrickan (?), den gängade inte utan gick att skruva upp igen med fingrarna.. blir till att köpa en ny låsbricka om det går att få tag på nånstans. jag drog dock åt bulten på toppen av styrkronan hårt så inni helvete så gaffeln är iallafall helt stum nu. likaså svingen!

så vad ska man ta sig till i 2 veckor när solen skiner och graderna stiger över 20? jo, man improviserar fram en tank + sadel! :tummenupp

Styrlagret är ju ingen bagatell precis. Tycker det ser ut att fattas prylar såsom kontramutter och låsblecket som skall sitta mellan kontra uttern och den första med "kjolen", som du har. Inte konstigt att gängorna gått åt. Med slitage uppstår utrymme och så har du ett gnagande och ett malande.

Är det en firma som justerat? Inte uppmärksammat dessa saker? Illa.

Förhoppningsvis är det inte gängorna i styrstången som är skadade. Har det inte suttit kontramutter är det inte så förvånande att felet uppstått. Stumt? Hur då? Du måste ju med lätthet kunna vrida på styret utan att det trögar eller blir lättare någonstans. På den svingbulten är det nog svårt att dra sönder något men drar du för hårt stressar du materialet och det kan bli brott. Har sett det hända på länkage men inte svingbult. Det var inte bra, kan jag säga.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Styrlagret är ju ingen bagatell precis. Tycker det ser ut att fattas prylar såsom kontramutter och låsblecket som skall sitta mellan kontra uttern och den första med "kjolen", som du har. Inte konstigt att gängorna gått åt. Med slitage uppstår utrymme och så har du ett gnagande och ett malande.

Är det en firma som justerat? Inte uppmärksammat dessa saker? Illa.

Förhoppningsvis är det inte gängorna i styrstången som är skadade. Har det inte suttit kontramutter är det inte så förvånande att felet uppstått. Stumt? Hur då? Du måste ju med lätthet kunna vrida på styret utan att det trögar eller blir lättare någonstans. På den svingbulten är det nog svårt att dra sönder något men drar du för hårt stressar du materialet och det kan bli brott. Har sett det hända på länkage men inte svingbult. Det var inte bra, kan jag säga.


det är verkligen ingen bagatell.. har upplevt diverse symptom på styrlager-glapp sen jag köpte den för 2 mån sen. Styrlagrena var nybytta av tidigare ägare och den besiktigades några dagar innan jag köpte den. Sen var den inne på service på honda-center i göteborg med bl.a kontroll av styrlager för ca 1 månad sedan. Symptomen i form av wobbel m.m har dock kvarstått. Jag har själv känt på framgaffeln vid flera tillfällen men inte kunnat känna något glapp, men häromveckan så ryckte jag ordentligt i den och upptäckte tillslut att om jag drog tillräckligt hårt så hoppade hela styrkronan till... skruvade isär och skulle spänna och upptäckte då problemet med låsbrickan..

jag har ingen aning om hur kontramuttrar och låsbleck ser ut och om det fattas på min hojj, men tycker ju iaf att själva låsmuttern på bild borde kunna spännas då den trots allt är konstruerad till att spännas åt med t ex skruvmejsel och hammare. annars hade man ju lika gärna kunnat ha någon form av klipps som man trär på (som man vanligtvis kan finna på t ex växelpinnar, fotpinnar och liknande). det borde ju räcka om själva bulten på styrhuvudet funkar som "åt-spännings-bult"..

med helt stum menar jag att man inte kan känna nått glapp om man drar i gaffeln framåt och bakåt, som man minst sagt kunde göra innan.

aja, jag ska åka till hondacenter och höra med dom så fort jag fått tillbaka delarna från lackeringen..
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
det är verkligen ingen bagatell.. har upplevt diverse symptom på styrlager-glapp sen jag köpte den för 2 mån sen. Styrlagrena var nybytta av tidigare ägare och den besiktigades några dagar innan jag köpte den. Sen var den inne på service på honda-center i göteborg med bl.a kontroll av styrlager för ca 1 månad sedan. Symptomen i form av wobbel m.m har dock kvarstått. Jag har själv känt på framgaffeln vid flera tillfällen men inte kunnat känna något glapp, men häromveckan så ryckte jag ordentligt i den och upptäckte tillslut att om jag drog tillräckligt hårt så hoppade hela styrkronan till... skruvade isär och skulle spänna och upptäckte då problemet med låsbrickan..

jag har ingen aning om hur kontramuttrar och låsbleck ser ut och om det fattas på min hojj, men tycker ju iaf att själva låsmuttern på bild borde kunna spännas då den trots allt är konstruerad till att spännas åt med t ex skruvmejsel och hammare. annars hade man ju lika gärna kunnat ha någon form av klipps som man trär på (som man vanligtvis kan finna på t ex växelpinnar, fotpinnar och liknande). det borde ju räcka om själva bulten på styrhuvudet funkar som "åt-spännings-bult"..

med helt stum menar jag att man inte kan känna nått glapp om man drar i gaffeln framåt och bakåt, som man minst sagt kunde göra innan.

aja, jag ska åka till hondacenter och höra med dom så fort jag fått tillbaka delarna från lackeringen..

Blir luddigt när man förklarar i text. Hur ska jag säga....Kontramuttern ser ut som det jag tror du kallar låsmutter, fast utan "kjolen/kragen". Är du med?

Den undre delen, (den du har enligt bild), justerar du med. Därefter trär du på låsblecket som har "öron" som skall vikas uppåt resp neråt när allt är klart. Därefter skall kontramuttern dit och den spänner du med haknyckel samtidigt som du håller mot på den undre delen med en annan haknyckel. (Om det ser ut så på denna cykel original. Har inte plockat med denna modell. Några andra Honda Cb från den tiden dock, även senare CBX 750 o VFR med samma lösning, om jag inte minns fel. Många år sen nu).

Har du bara en haknyckel håller du mot med den på den undre och spänner genom att knacka med dorn på den övre - kontramuttern.

Saknar du låsbleck kan du slå ett eller två körnslag i skarven mellan kontramutter och den undre - låsmuttern. Brukar hålla men inte om det är gängpaj.

Hoppas denna beskrivning var tydlig nog. Får göra nytt försök annars.
Firman får dra fram sin gamla "microfisch", eller vad det heter.

Då dessa delar verkar fattas kan det hända att du får justera gaffelbenens genomstick i kronorna när du satt ihop det som det ska se ut. Detta för att dessa delar sitter under kronan och då stämmer inget. Sorgligt med fulmeck av tidigare klåfingrar på en så avgörande del för hur motorcykeln fungerar.

Sedan finns det en uppsjö av andra orsaker till wobbel på dessa cyklar, en del original från fabrik, inbyggt s a s. Dessa delar;
-stylager
-svinglager
-stötdämpare
-gaffelns kondition och funktion

.....är avsevärt viktigare att ha iordning än fler pållar i tröskverket.

Hojen gick på 80-talet under benämningen "surhinken". Föga smickrande och dessvärre inte helt oförtjänt....
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Allt mitt skrivande förgäves.:gråta

Tydligen har denna modell ingen kontramutter utan man förlitar sig på övre kronan och den övre muttern. Har bara haft med koniska lager att göra. Du får hoppas att någon vassare än jag kliver in och styr upp det hela. I alla händelser bör du ju kolla på vilket sätt gängorna är skadade. Att byta "justeringsmuttern" är ju en baggis vid det här laget när du haft av den flera gånger. Lättare att byta ut den.

Lämnar...
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Allt mitt skrivande förgäves.:gråta

Tydligen har denna modell ingen kontramutter utan man förlitar sig på övre kronan och den övre muttern. Har bara haft med koniska lager att göra. Du får hoppas att någon vassare än jag kliver in och styr upp det hela. I alla händelser bör du ju kolla på vilket sätt gängorna är skadade. Att byta "justeringsmuttern" är ju en baggis vid det här laget när du haft av den flera gånger. Lättare att byta ut den.

Lämnar...

uppskattar verkligen att du har tagit dig tid! :) lagrena är dock utbytta till koniska lager på min av tidigare ägare. surhinken säger du? inte min gammelräser inte :fakta


Kanske kan denna verkstadshandbok bringa lite klarhet?
Schysst bygge förresten :tummenupp

P.S. Näst sista bilden på sidan jag länkat till D.S.

tack! som det verkar så är det bara justeringsmuttern som är urgängad, men ska kika närmara på detta så det inte är själva "pinnen" som är urgängad :gnissla
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
uppskattar verkligen att du har tagit dig tid! :) lagrena är dock utbytta till koniska lager på min av tidigare ägare. surhinken säger du? inte min gammelräser inte :fakta

Kanske läge att uppdatera också till kontramutter och låsbleck för att eliminera att felet uppstår igen? Plättlätt ju!

Itts a surhink wädder jo lajkit år nått!!! Det var den redan back in the days.

Dock skall den uppföra sig vettigt och med allt vad fjädring och lager heter i ordning, skall den vara både lättkörd och hyfsat lätthanterlig.

Nästa steg är att försöka åstadkomma någon form av broms....
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Trim:
Om du har Vakuum förgasare, så är dom lurigt att få dom att fungerar bra med öppna luftfilter.
Kompisen har en CB650 cafe som vi monterad öppen filter på, fast all säger att det är inte värt det.... men han var envis och vill ha....!

Till slut så fungerar den hyffsat, med dynojet kitt, men mycket provning och borrning av kolven i förgasaren osv. Den är törstig som bara den, och den går samre nu än original.... (tycker jag).

Har du dom äldre förgasare utan vakuum, så är det mycket lättare att få till det.

Sadeln kom från cafe racer dot com... eller cb750cafe.com tror det var.... men ganske dyrt och din ser helt ok ut.

Lycka till med bygget...

Mike.

 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top