Honda CB 650 accelerationsproblem

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Tjenare, köpte en honda cb650 idag.
Den startade inte så jag tog och plockade ner förgasarna och gjorde rent dom.
Nu startar hojen och går men om man gasar så går varvtalet bara upp lite grann och den vägrar varva upp
Den går att varva ur ordentligt om man drar i choken fullt

Alla tips är välkommna

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Såg nu att den inte har något luftfilter, kan det orsaka problemet?
Jag tror att det kan vara accelerationspumpen som spökar men är långt ifrån säker, funderar på att köpa renoveringssats.

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Hoj
honda cb650sc-1982
Hej
När jag servade min i våras så provade jag köra utan luftfilter. Det gick inte alls så fort man gasade upp så ville den inte alls gå upp i varv. Så du bör nog fixa ett luftfilter har du tur så löser det ditt problem.

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Fixat luftfilter nu, men den går dåligt på tomgång
när man gasar från tomgång vill den dö om man inte gasar väldigt lite och väntar en stund....
När man får upp den i varv och gasar snabbt så går varvet ner och sen upp, det dröjjer en stund för att den ska reagera på gas
Vad kan felet vara??

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den får för lite soppa.
Kolla flödet från bensinkranen.
Får du ut en liter på fem minuter så är det OK.
Nästa steg är flottörhöjden.
Nästa steg - Rengöring igen.

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Tomgångsskruven är inskruvad max, Blandskruven är utskruvad ca 3 varv
Och, det fattas en liten oring som sitter vid accelerationspumpen, vet ej hur mycket den oringen spellar roll..

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Rensade förgasaren igen och pillade lite här och där så nu går den hur fint som helt på tomgång men när man kör på en växel och ska gasa upp så börjar den hacka sen accelerar den upp lite sen hackar den igen osv....
Nån ide på felet?
Har inte kunnat kolla stiften då jag har saknat avdragare men ska kolla dom imorgon

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vilket membran?, var sitter det? :eek:

På cvförgasre (kallas felaktigt för vakumförgasare) så styr gaswiren ett spjäll.
Sedan sitter det en trottel som lyfts av undertrycket, så att motorn får precis så mycket "gas" den tål.
Om motståndet är fel (till exempel borttaget luftfilter) så blir tryckskillnaden fel och motorn går kass.
Denna trottel lyfts av ett membran.
Är membranet sprucket, så blir tryckskillnaden fel och motorn går kass.
Membranet sitter alltså ovanför trotteln.
Brukar vara ett lock i överkant på förgasaren med membranet under.

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Blir fyfan inte klok på skiten, startade den eter jag gjorde rent stiften och don gick som innan, efter ett tag började ena förgasaren flöda som fan och stängde av kranen då, medans den flödade så startade jag hojen och märkte att en gick mycket bättre, tog och provkörde med kranen avstängd och den gick som fan då (gick exakt som den ska)
Sen när soppan tog slut i förgasarna stängde jag av hojen och satt på soppakranen, och när jag startade den gick den som piss igen!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nålventilen till flottören som är kass :tummenupp

När flottörhuset är fullt med soppa så flyter flottören upp och ser till så att nålventilen tätar och stänger av soppaflödet in i fuggen.

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Har du rätt luftfiltilter? för min bror bytte från luftburk till filter och den gick inte riktigt bra (liknande din) då byggde jag ett par brickor som gjorde att det inte kom in så mycket luft (satte dem inne i filtrena)

Och på min byggde jag en egen luftburk hade då ochså samma problem som du har fick då tejpa lufthålet på burken tills jag fick rätt mängd luft!

båda var Honda cb 650

"" såg att du redan har hittat problemet men detta kan kanske hjälpa någon annan"" :)

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Känns lite som du hoppas den ska laga sigsjälv bara man provar tillräckligt många gånger.

Börja med att gå igenom förgasaren ordentligt och se så allt är OK, och justera flottörnivån så som skrotnisse sa för 5 dagar sen. Sen orginal luftburk och luftfilter så ska skiten nog fan gå sen :tummenupp

Simson17

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Hoj
cb650
Gick ut och byggde en bricka i plast som jag lag i luftburken och nu går han som en dröm igen :fyllisar

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati