Honda CB 900 bygge

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Motor i - Igen

Ugg!!

Roade mig med att hissa i motorn idag igen.
Ska byta en massa orginal bultar som inte är något vidare längre.

IMG_0061.jpg

Växelföraren närmast motorn blir orginal med nytt länkage, måste köpa en gaffellänk bara.
Kopplingswiren funkade rakt av, tyvärr ingen bild. Men Fan vad sköönt!

IMG_0060.jpg

Och ISR är alltid rätt.
Men orginal bromsslang fram funkar inte, får stödköpa NBM fram med.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Snyggt bygge som inte forceras fram..

Hej å hå det tar sig!!
Några ideer på färgsättning...

Glöm inte bort att titta förbi Donken någon onsdag, börjar bli många där på kvällarna!!
Jag vill gärna snacka lite med dig...

Mvh NH
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tjenare Nisse!
Det va länge sedan, tänkte åka in i onsdags men hojen stod på jobbet.
Hoppas vädret är med oss i veckan, då tar vi en kaffe på donken.

Färg? Ja, det lutar åt candy cobalt blue
Och lite "specialare" i lacken på kutsen. Sedan är det där med med Honda loggan på tanken? Skulle vara kul att hitta på något annurlunda med samma typsnitt som HONDA.

En klok man sa: Desto mindre man kan desto lättare är det! Jag är villig att hålla med, om jag haft den insikten jag har idag då, hade jag nog aldrig börjat.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kedja

Fick hjälp av sonen med kjedjan idag.:tummenupp
(Han är bara 12 år, så jag tyckte han gjorde det bra.)

IMG_0065.jpg

Borrade nya hål för gummiskyddet, två av hålen ska gängas och jag saknar gängtapp.
Det får bli i veckan för jag måste ändå handla massa skruv till främre motorfästena.

Sedan kapade jag kedjan, snurrade några varv på bakhjulet - Tycker det linar bra.

IMG_0064.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Bultar bytta, hål borrade och gängade, framskärm monterad.
Nästa blir väl att få dit ljuddämparna permanent.

Hoppas vädret blir bra på onsdag - Åka lite X11.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
SidoStöd

Och vad ska detta bli?

IMG_0149.jpg



Råkade nämna att man fick en 5:a i träslöjd en gång i tiden och det tog någon fasta på.
Så nu har man fått leva upp till det.

Vägen dit var kantad av misslyckanden, det ena mer förnedrande än det andra.

IMG_0156.jpg

Men till slut så.

IMG_0151.jpgIMG_0152.jpgIMG_0153.jpgIMG_0154.jpg

Nu återstår bara ett litet problem, att övertyga en viss herre att fräsa denna i schtål!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Väldigt snitsigt stöd om jag får säga det själv! :tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jo, det där stödet blir nog bra.
Hittade en fulskiva på byggvaruhuset med ungefär samma egenskaper som Bonocell,
bara billigare. Funkar ju när man inte ska plasta.

Blev inget hojåka idag så jag gick å protestmeckade istället.
IMG_0174.jpgIMG_0176.jpg

Alla ink. jag själv tyckte nummerplåten hamnade långt ner, nu har jag kapat bort 7cm och
det dka nog räcka.
IMG_0177.jpgIMG_0179.jpgIMG_0180.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir kalas med dom där dubbla GPR piporna! Snyggt! :tummenupp
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Vikt nummerplåten.
Det får vara såhär tills vidare, kanske blir en diod historia i kutsen men nummerplåten måste ju sitta någonstans.
Bilderna är suddiga som vanligt, det är fredag - ta en bira kanske dom blir bättre!

IMG_0216.jpg IMG_0220.jpg
IMG_0217.jpg IMG_0219.jpg

Det liknar ju en gubbe (Bild 3)! Fan, får sluta med Jazztobak!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Rullade ut bygget och lät grabben sitta.
Visade frugan bilden.
-Bra va!
Frugan: -Har du byggt en moppe?
Hon fortsätte. -Den är lagom till honom så det måste va en moppe.
IMG_0239.jpg

Visar nästa bild.
IMG_0241.jpg
-Du har ju byggt en moppe! Den där kan du ju inte åka på, ser ju skitlöjligt ut!

Så var det med det.
IMG_0242.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äsch, tanten snackar gojja. Ser skitballt ut! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Rullade ut bygget och lät grabben sitta.
Visade frugan bilden.
-Bra va!
Frugan: -Har du byggt en moppe?
Hon fortsätte. -Den är lagom till honom så det måste va en moppe.


Visar nästa bild.

-Du har ju byggt en moppe! Den där kan du ju inte åka på, ser ju skitlöjligt ut!

Så var det med det.

:rofl

Håller med Viktor, ser bra ut!

Ändå nyfiken, hur lång är du?

Får sätta mig på min egen någon gång och ta en bild, har inte funderat så mycket på hur det ser ut då...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det här inlägget kommer du inte gilla men jag har några drastiska förslag.

Då du har förlängt svingen så drastiskt så finns det gott om plats för att flytta ner ljudämparna och placera dem under motorn/svingen. Det går liksom ändå inte att få till ett mer klassiskt caféstuk med ljuddämparna där uppe och en sån där maffig front.

Din bakkuts är onekligen snyggt gjort men om du skulle vilja vara lite mer "radical" så kan du ju välja att enbart ha en sadel och inget mer. Sätt bara dit en tunn bakskärm som sitter fast på svingen och som slickar däcket om du vill vara förberedd på en svensk sommar. En totalt rensad bak skulle göra hojen väldigt "lätt" och därmed även sportig. Att ha all massa kompakt centrerad på hojen skulle nog ge hojen ett cleanare, häftigare och mer originellt intryck än att ha allt utdraget. Det finns ju egentligen ingen praktiskt anledning att ha något bakom sadeln överhuvudtaget.

Och ... (ursäkta om det här svider) men det där notstället a.k.a. nummerplåtshållaren passar nog bättre i en konserthall än på din hoj... Varför inte bara göra det enklare för dig själv och montera plåten nere på svingen/tunna bakskärmen istället?

Ursäkta ifall du upplever det som att jag hoppat jämfota på din design. :krama
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
:rofl

Håller med Viktor, ser bra ut!

Ändå nyfiken, hur lång är du?

Får sätta mig på min egen någon gång och ta en bild, har inte funderat så mycket på hur det ser ut då...

Tack Tack
198 cm å 120kg, så jag såg riktigt löjlig ut på en 996:a jag hade en gång i tiden.
När man tar en bild sådär får man ett hum om hur det blir i sluttampen.
/M
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Det här inlägget kommer du inte gilla men jag har några drastiska förslag.

Då du har förlängt svingen så drastiskt så finns det gott om plats för att flytta ner ljudämparna och placera dem under motorn/svingen. Det går liksom ändå inte att få till ett mer klassiskt caféstuk med ljuddämparna där uppe och en sån där maffig front.

Din bakkuts är onekligen snyggt gjort men om du skulle vilja vara lite mer "radical" så kan du ju välja att enbart ha en sadel och inget mer. Sätt bara dit en tunn bakskärm som sitter fast på svingen och som slickar däcket om du vill vara förberedd på en svensk sommar. En totalt rensad bak skulle göra hojen väldigt "lätt" och därmed även sportig. Att ha all massa kompakt centrerad på hojen skulle nog ge hojen ett cleanare, häftigare och mer originellt intryck än att ha allt utdraget. Det finns ju egentligen ingen praktiskt anledning att ha något bakom sadeln överhuvudtaget.

Och ... (ursäkta om det här svider) men det där notstället a.k.a. nummerplåtshållaren passar nog bättre i en konserthall än på din hoj... Varför inte bara göra det enklare för dig själv och montera plåten nere på svingen/tunna bakskärmen istället?

Ursäkta ifall du upplever det som att jag hoppat jämfota på din design. :krama

Hej
Nä fan det är ingen fara, jag är inte helt nöjd själv med alla detaljer så jag tar inte illa vid mig för lite konstruktiv kritik. Sedan är det så att jag inte är proffs på att bygga hoj så alla tipps å idéer är igentligen välkommna.

Ljuddämparna: Kommer att bli där dom är - Jag är torsk på dämpare under sadeln.

Svingen är i orginal så lång, å vill jag ha avgasröret där det är tänkt går det inte att korta den.
Det gör att hojen blir lååång. Det visade sig att förebilden har 180/55-18 bak å 120/70-19 fram (V-Rod).
Med dom hjulen hade stuket blivit annat men nu får det bli så här.
Ska höja framgaffeln ett par cm, får se om det ger någon effekt.

Notstället: Ja, där finns ett å annat att önska. Skulle nog bli skitballt att valsa nummerplåten i samma radie som bakhjulet å fästa den med en stälning från svingen - Stänkskärm...

Men för närvarande får det se ut som det gör (man tröttnar ju på att fila på samma bitar hela tiden), hade tänkt mig en vända med avgasröret nu.

/Martin
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nästan två meter --> du får bygga på en Boss Hoss istället! ;)

Dämpare under sadeln blir kanon, helst om du får till rördragningen på ett snyggt sätt.

Åh, är det 18 / 19 " på förebilden?? Förklarar varför den ser lite annorlunda ut och att framhjulet kommer så nära motor/ram...

Tror hojen kommer att upplevas som något längre senare med schysst lampa på plats och enhetlig färg på cuts och tank.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Snyggt bygge!

Påminner mig om kommentaren från min då blivande hustru när jag (stolt) skulle visa upp min 916 för henne första gången. "Vad är det där för en röd grej som fastnat i arslet på dig?" josåattserrudådå...

Tack Tack
198 cm å 120kg, så jag såg riktigt löjlig ut på en 996:a jag hade en gång i tiden.
När man tar en bild sådär får man ett hum om hur det blir i sluttampen.
/M
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top