Honda CB 900 bygge

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lite avis på både dig o Kawa som hela tiden går så pedagogiskt fram och verkar hålla er till någon form av grundtanke :va. Känns som det händer mycket, och snyggt blir det :tummenupp

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Mer småskit - Å fortfarande lia viktigt.

Zäta:
Jo, det är inte mycke som lämnas till slumpen. En kompis frågade om resan var målet och lite så är det nog. Det är nog också anledningen till att man lägger så mycket energi på att få det exakt som man vill. Fast jag vet inte om jag tycker det händer saker hela tiden, tycker det går väääldigt låååångsamt.

Å på tal om det. Gillade inte det där svarta på ringarna.
Provade ett trick jag fått av en ROD byggare (man kan fan inte ha röd och blå anodiserade lustgas prylar på ett schysst rod bygge).

IMG_0851.jpg IMG_0854.jpg

IMG_0852.jpg IMG_0853.jpg

Här är rodden jag talade om - Kanske Sveriges vackrast garage...

garage 001.jpg

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, men det håller jag med om, resan ÄR verkligen målet ... men jag har ju en tendens att hitta nya irr-vägar då och då, och att man inte ska ge sig förens man är helt nöjd med "vadmannugörförstunden" :)

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Å på tal om det. Gillade inte det där svarta på ringarna.
Provade ett trick jag fått av en ROD byggare (man kan fan inte ha röd och blå anodiserade lustgas prylar på ett schysst rod bygge).

Håller med till FULLO ang. dessa röda å blåa alu kopplingar i motorrum. Ser ut som en julgran.
Hur länge behövde delarna ligga i badet för att bli "rena" ?
Jag har avelokserat delar med hjälp av olika typer av medel med blandad framgång.
Nya tips är alltid välkomna :)

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Zäta:
Det kanske är det som gör att du tycker det tar lång tid, att du hittar nya vägar och att du inte släpper saker innan dom är helt klara. Jag brukar tröttna på att "fila på samma bit" och gå vidare med något annat, för att senare gå tillbaka och avsluta, titta på kutsen, den är gjord i omgångar.

katana83:
Ca 10 min, när man sköljt och torkat ser det oxerat ut. Vet inte om det har någon betydelse om man natur anodiserar dom men jag tog ett 800 våtpapper och gnodde ett tag, så att det skulle se OK ut medan det satt på.

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Stenhårt M-tin ! Funkar det med annat än Laghegas hjultvätt ?
Rodd, MC, båtmotor...mekarstol i skinn...ja, det garaget är svårslaget :D

Visst är resan målet och man blir bättre med åren att inte släppa nått halvfärdigt.
Jag var jäkligt nära att lacka ramen men var inte helt hundra med svetsfogarna och nu känns det skitbra att jag tog mig tid och snyggade till dem.

Planerar du vara klar till sommaren ?

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Det är så att man blir lite religiös när man är där. Finns en massa coola saker att titta på och ännu fler bilar och hojar.

Hjultvätt - Jag vet inte, men den funkar jädrigt bra och säljs på Autoexperten.

Klar? Ja du det vette fan!? Måste hitta nån form av plan för att det ska kunna bli klart i sommar.
Så att man gör rätt sak i rätt tid, du vet.

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
He..he...ja det är rätt skönt att inte ha en dead line, men sen vill man ju träffa den där lilla perioden kallad sommar i sverige :)

Visst är det kul att snoka runt i garage fyllda med projekt med motorer o hjul :rolleyes:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Zäta: Arnold: Rally: Katana:

Jo, min plan har ni här. Den har bara växt hela tiden och som ni ser finns det lite kvar innna jag kan glida ner för Sveavägen, så jag hoppas verkligen det går att få ihop det i sommar.

View attachment Honda.txt

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Häftigt bygge! Har du planer att göra något åt tanken?

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Häftigt bygge! Har du planer att göra något åt tanken?

Du menar att jag skulle modifiera den snyggaste tanken någonsin tillverkad - Nä.

Jag får korrigera mig själv.
Jag ser ingen anledning till att ändra den, har sett andra tanklock, div. ut och in byggnader och inte fastnat för något. Utan känslan av att behålla den exakt som den tillverkades har bara förstärkt.
Inte för att dom har varit fula, utan för att jag tycker den lirar fint som den är.

En av grundidéerna har varit att behålla motor, tank och ramen runt motorn som dom är. Att i detta skede frångå det känns fel.

Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Du skojjar med mig....fan va seriös "To-do-list" :D
Ja får du ihop det till sommaren så: :Bugar
Men du ska helt klart inte "pruta" på nått bara för att hinna. Jag vågar nog inte stolpa upp allt jag har kvar med risk för att man inte ser ljuset i tunneln. Nu är det delsteg 1 som gäller...vändpunkten, med lackad ram.

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Missade att skriva, att # betyder att det är klart.

Satt tidigare å tittade på din bakram, tror du tänker rätt med att stärka upp den en aning.
Jag trodde det skulle bli en monoposto, men det där bör funka.

Over and out

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Nä, singelsits.
Nu ska jag läsa på om färg.

En kontaktfråga om någon vet, deutsch connectors VS. amp superseal?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Angående värmefärg. Provade en hel del med Autoexpertens motsvarighet (Motip? Står någonstans i min tråd) men det ville inte riktigt bita på cylindern iaf... Reklamerade varpå dom frågade om jag lagt på grundfärg, varpå jag "frågade om grundfärgen var värmetålig... Fick bara ett öhhhh till svar. Men om någon har goda erfarenheter av värmefärg på alu så är jag nyfiken. :)

BTW: Detta bygge = grymt! :-D

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Angående värmefärg. Provade en hel del med Autoexpertens motsvarighet (Motip? Står någonstans i min tråd) men det ville inte riktigt bita på cylindern iaf... Reklamerade varpå dom frågade om jag lagt på grundfärg, varpå jag "frågade om grundfärgen var värmetålig... Fick bara ett öhhhh till svar. Men om någon har goda erfarenheter av värmefärg på alu så är jag nyfiken. :)

BTW: Detta bygge = grymt! :-D

Då får det bli anodiserade prylar istället för lack. Ingen idé att mixtra med något som ev. blir bra.
Ska se om det går att få tag i lite kopplingar innan nyår.

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Ja, kan man lacka vapen med den färgen är det helt klart god kvalitet.

Hur pillit var inte det här?!

IMG_0855.jpg

Var å fixade lite kontakter och måste ju prova hur det blir.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år