Honda CB 900 bygge

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ugg!
Innan jag forsätter med hojen måste jag få lite snurr på moppen till grabben.
Chassit är snart klart, pulverlack på ram, sving och hjul, vattenskuren sadel, däcken är av nån suddgummi modell från Hudginson, skivbroms fram, EBR gaffel, luftdämpare bak.

View attachment 393128 View attachment 393129

Motorn blir original med annan fugge, insug och avgasrör.
View attachment 393130

Har kommit en bit på väg men det är allt lite kvar.

Du klemar bort ungen! Fan annat än min gamla ärvda puch florida det där :D
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
vm1000: Det finns endel balla Japan Zoomer, skulle kunna varit något.

Twintorsk: Visst gör jag det, men med en uppväxt utan moppe och en trädkramande farsa kan du haja att det inte sparas på krutet. Den där Florida var ingen vidare fittmagnet kan jag tro?!?!:D

Personligen skulle jag vilja ha en flaka utan flak men med höga fotpinnar och sadel i ramböjen (bakhjulet bakom ryggen). Vore ballt.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
vm1000: Det finns endel balla Japan Zoomer, skulle kunna varit något.

Twintorsk: Visst gör jag det, men med en uppväxt utan moppe och en trädkramande farsa kan du haja att det inte sparas på krutet. Den där Florida var ingen vidare fittmagnet kan jag tro?!?!:D

Personligen skulle jag vilja ha en flaka utan flak men med höga fotpinnar och sadel i ramböjen (bakhjulet bakom ryggen). Vore ballt.

Nä. Inte nånstans! Men det var en jävla moppe att hålla.. blev många timmar tokgasande i skog å mark. Jag var den förste i släkten att knäcka motorn efter 30+ års drift. Sen slängde vi i en treväxlad, den lyckades kusinen rasa på ett par år. Nu står den o väntar på ny motor. Ligger några på hyllan men nästa generation vill väl ha en scooter.. får bli helrenovering när jag fyller 50 eller nåt.

Har noterat att trajjan har marginellt mer magnetisk inverkan på snipporna.. dom håller iaf för öronen när jag drar förbi!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tjabba M-tin !

Kan man få lite smaskiga detaljer kring SFRO ?

Kostar det typ 4500 kr för en "inspektion" ?
Va vill de se för dokumentation på ramsvetsandet ? Bara en förteckning över svetstråd, material mm eller måste man visa kvitton o skit ? Knackar det och drar i grejerna ?
Är det hjälpsamma eller vill de mest sätta dig en ?

Cool moppe by the way !
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tjabba M-tin !

Kan man få lite smaskiga detaljer kring SFRO ?

Kostar det typ 4500 kr för en "inspektion" ?
Va vill de se för dokumentation på ramsvetsandet ? Bara en förteckning över svetstråd, material mm eller måste man visa kvitton o skit ? Knackar det och drar i grejerna ?
Är det hjälpsamma eller vill de mest sätta dig en ?

Cool moppe by the way !

Visst, jag kan ju försöka.

1) Bygg besiktning:
Inget slipat på svetsar, rullnande chassi, bromsar på, material dokument/intyg från inköpsställe eller beskrivning av materialet.

Har du svetsat själv på/i vitala delar kan man nästan räkna med svetsprov (såvida du inte är duktig, men det sysns).
Själv har jag använt mig av 2 yrkes svetsare så repliken löd.
-Har du invändningar och funderingar får du vända dig till dom. Men det dom levererar är klanderfritt och du lär inte ha något att hämta där. (Vilket oxå är sant)
Saken var att om jag svetsat själv hade jag blivit retad i all oändlighet.

Broms:
Hitta rätt saker som passar ihop, vilket jag inte gjorde.

Chassi Geometri:
Fram:Försprång: 8-10cm, Vinkel:23-> grader, Offset: Kronorna har olika avstånd, vad vill man ha? Min har 25mm.
Bak: Kedjan: Framdrev <--> Svingbulten <--> Bakdrev: Hitta en rät linje, inte som jag.
För bästa anläggning mot marken talar man om 12 grader svingvinkel (detta är i race sammanhang, inte SFRO).

Slut besiktning:
Allt ska vara klart, ett besiktningskitt är att föredra.
-Den är inte färdigjusterad, duger inte. Eller "jag ska flytta nummerskylten till bilprovningen".

Ljud:
86db -thats it.
Ta gärna reda på slaglängd på motorn för det bestämmer varvet man håller på motorn under bullerprovet.
Har du egna dämpare kan man räkna med att få underkännt, vissa använder tvättsvampar i metall som man proppar i, andra har besiktningsdämpare.

Bilprovningen:
Hojen ska se lika dan ut här som hos sista vändan hos SFRO, dom ringer varandra och pratar om ev. frågor gällande din hoj och har du ändrat är du rökt. Nästa gång hos bilprovningen är något helt annat.

Intryck:
Sätta dit? Nej, men du ska ha koll på det du gör och vara påläst. Svävande svar duger inte.
I mitt fall var det bla. gaffelvinkeln (20 grader) och försprång (6cm) som ställde till det.
Hem, fixa, läs på och tillbaka. 23,5 grader och ~8,5cm.
SFRO: -Tycker det fortfarande är för lite! Jag: -Den är snabbstyrd vilket jag vill ha och har 151cm i hjulbas och stabil i lagliga hastigheter. Detta fick jag rätt i oxå på provkörningen.
Mitt kedja problem. Första gången jag var där "nockade" kedjan över svingbulten, andra gången hade jag slackat bakfjädern så att kedjan släpade mängs med svingen och på så sett tagit bort den nedåtgående kraften över svingbulten. Inte helt bra men duger.

Summa: -don't bullshit a bullshitter. Du blir avslöjad om du inte har koll, dessa herrar kan sin sak, tro inget annat. Däremot kan man lära sig mycket av dom. Givetvis är dom bäst på "HD" sidan men grunderna är dom samma.

Vi var förbi inne på TwinClub (Norrtälje) i sambande med mitt andra försök. Förutom en massa coola HD fanns också ett riktigt ballt bygge baserat på HD motor, egen ram (typ Naked/street), Öhlins gaffel, Ducati monosving, Ducati hjul, alla små kåpor i kolfiber. -Sportig som fan! Men gaffelvinkeln var 28 grader. Vilket jag tycker är för mycket, 25 hade varigt perfa!
-Tycker detta visar att även i de mest inbitna "långgaffel sällskap" finns det utrymme och kunskap för annat.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Kanobra info M-tin !

Har dock inte satt mig in i "försprång" och "offset" på framänden..det måste jag läsa på.
Dock har jag inte ändrat på orginalrake.

Hur ligger det till med kostnader ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
3000 för besiktning och 1500 för buller provet.
Och man har 2 försök på varje.

försprång mäter man från två håll.
sätt dig på hojen, jaga upp frugan från soffan eller tvörtom.
alltså jaga upp frugan, sätt dig på hojen.
hon mäter sedan lodrät vinkel från centrum på främre hjulbulten till marken. Lägg en linjal där det lodar ner.
Sedan ska man pricka en linje från centrum på av styrstolpen ner till marken. Avståndet mellan ska vara 8 till 10cm.
om du gör som jag och lyfter bakändan blir försprånget mindre.

m
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju långgaffelgubbarna med Tolle i spetsen som skrivit stora bibeln om rake, stretch och försprång. Utan dom skulle vi inte få bygga om nåt alls i sverige.
HD folket är ärrat, kunnigt och rutinerat när det handlar om att bygga motorcyklar.
Mycket piloter på det här forumet som tror att hojbygge går ut på att byta plastbitar, tjöpa dyra bromsar osv. :)
Tur att inte du är sån :thumbup:
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ok, kollade upp försprång på nätet och fattar hur man mäter. Kollade på min hoj igår och det ser ut att lira.
Men vad menas med offset ? Avståndet mellan linjen för styrstolpen och gaffelben ?

:rock
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Twintorsk. Tackar och du har så rätt i det du skriver.
byte plast kan andra roa sig med eller bygga en streetfighter.
vad det handlar om är att man klotat och inte kan eller har råd att fixa hojen.
Ett vanligt fenomen är att man vill vara unik och börjar hänga på ad on's.
Finns några exempel på det här som sagt.

nu till det viktiga offset japp, avståndet mellan gaffelben - styrsolpe. Normalt på sporthojar är dom raka. 25mm uppe å nere tex.
kör man långgaffel kan man ha mindre uppe än nere. På det viset fixar man köregenskaperna.
På sportsidan har jag lite dålig koll, titta vad som sitter på sporthojarna idag, det brukar vara en bra riktlinje.
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Rekade lite till på M-unit här om dagen...shit va sugen jag är på att koppla lite el !

Ser att priserna i sverige står sig rätt bra. Det var NCCR du köpte dina från va ?

Fattar inte hur jag skall gå från bild 1 till bild 2 utan att missa nått vitalt bara :hihi

KZ1000-R1-R2%20colour%20wiring%20diagram%20non%20us%20and%20canada.jpg

KZ1000-R1-R2%20colour%20wiring%20diagram%20non%20us%20and%20canada 2.jpg
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Mitt tips är att ta bort allt å börja från början. Man kanske kan lockas av att använda det som finns men drar man det från grunden så har man kollar på vad som är gjort å vad som är kvar
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kawa
Igentligen är det inte så svårt, om du utgår från M-uniten.
Det som fattas på motogadgets ritning är förbrukaren som triggar laddningen. På den punkten var jag tvungen att ta hjälp. Sedan hade Honda en variant på startknappen - Den var jordstyrd, vilket jag inte fattade först.
Att jag hade en trasig stator gjorde det hela inte bättre...

NCCR har bra priser, finns ingen anledning att leta billigare.
Om du ska ha intrument från motogadget måste du ha den lilla "breakout boxen" för att få upp alla signaler.

Att få ihop dom två till en: Håller med Farbordane det är enklare att börja om, men spar orginalstammen (den var i mitt fall till stor hjälp när jag blev vilse). Beroende på bygge flyttar man ju på endel saker och då passar ju ändå inte kablarna i längd.

/M
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Tackar för tipsen grabbar !

Ny stam it is !
Breakout box måste jag kolla upp...gött att ha lite tid o reka innan jag går på det.

Kommer garanterat att tömmar er på info när det drar ihop sig ! :tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Jaha...i stormen Simone tappar vi nätverket lite då och då.

Blev en dubbelpost där som jag raderar :brinnerup

PS. Måste man ha breakout box om man inte har motoscope ?
Jag tror jag har analoga lampor på mätaren och hade tänkt att koppla dem i serie med tex. blinkers för att få indikationlampan att lysa samtidigt som blinkersen. För det finns väl inbyggt blinkersrelä i M-unit ?
Eller behöver man M-flash till detta ?
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Då tror jag att du inte behöver den.
Den är mer för svagströms alternativet, har du "12v" i lamporna/knapparna kan du dra indikatorlamporna i serie. Tror det är 0,10 mm² i kablarna på motoscope och breakeout boxen - Pilligt värre och tål inte "12v".
Alla reläer du behöver finns i M-uniten förutom start solenoiden, den behöver du från gamla systemet.

/M


Jaha...i stormen Simone tappar vi nätverket lite då och då.

Blev en dubbelpost där som jag raderar :brinnerup

PS. Måste man ha breakout box om man inte har motoscope ?
Jag tror jag har analoga lampor på mätaren och hade tänkt att koppla dem i serie med tex. blinkers för att få indikationlampan att lysa samtidigt som blinkersen. För det finns väl inbyggt blinkersrelä i M-unit ?
Eller behöver man M-flash till detta ?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan va sugen jag blir på att koppla upp all motor el och göra en provstart ! :banana
Sedan kan man i lugn o ro koppla allt lull lull.

Läste att det fanns inbyggt larm....nått du använder ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Precis så kände jag i somras när jag skulle på semester. -Bara jag får starta innan vi åker!

Larm: Jo, det är igång. Lite strul när man meckar bara...



Fan va sugen jag blir på att koppla upp all motor el och göra en provstart ! :banana
Sedan kan man i lugn o ro koppla allt lull lull.

Läste att det fanns inbyggt larm....nått du använder ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Moppe meck - Bromsar

Då var bromsbitarna på plats och testade.
Tog i så man skiter på sig med frambromsen, stålomspunnen slang och tryck känslig banjobult - Fint ska det vara!
Bak blev det en 3mm wire, lite i överkant men va fan, den lär ju inte gå av i alla fall!

098.jpg 099.jpg

100.jpg 101.jpg

Snart är det dags att ta tag i hojbygget igen.
Det som står på listan innan rivning är sadel och sidostöd. Tror jag drar sadeljobbet först, plasta upp en bottenplatta som sedan ska få stoppning och ett sportigt överdrag.
Lite lagom till att börja med.

/M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top