Tjabba M-tin !
Kan man få lite smaskiga detaljer kring SFRO ?
Kostar det typ 4500 kr för en "inspektion" ?
Va vill de se för dokumentation på ramsvetsandet ? Bara en förteckning över svetstråd, material mm eller måste man visa kvitton o skit ? Knackar det och drar i grejerna ?
Är det hjälpsamma eller vill de mest sätta dig en ?
Cool moppe by the way !
Visst, jag kan ju försöka.
1) Bygg besiktning:
Inget slipat på svetsar, rullnande chassi, bromsar på, material dokument/intyg från inköpsställe eller beskrivning av materialet.
Har du svetsat själv på/i vitala delar kan man nästan räkna med svetsprov (såvida du inte är duktig, men det sysns).
Själv har jag använt mig av 2 yrkes svetsare så repliken löd.
-Har du invändningar och funderingar får du vända dig till dom. Men det dom levererar är klanderfritt och du lär inte ha något att hämta där. (Vilket oxå är sant)
Saken var att om jag svetsat själv hade jag blivit retad i all oändlighet.
Broms:
Hitta rätt saker som passar ihop, vilket jag inte gjorde.
Chassi Geometri:
Fram:Försprång: 8-10cm, Vinkel:23-> grader, Offset: Kronorna har olika avstånd, vad vill man ha? Min har 25mm.
Bak: Kedjan: Framdrev <--> Svingbulten <--> Bakdrev: Hitta en rät linje, inte som jag.
För bästa anläggning mot marken talar man om 12 grader svingvinkel (detta är i race sammanhang, inte SFRO).
Slut besiktning:
Allt ska vara klart, ett besiktningskitt är att föredra.
-Den är inte färdigjusterad, duger inte. Eller "jag ska flytta nummerskylten till bilprovningen".
Ljud:
86db -thats it.
Ta gärna reda på slaglängd på motorn för det bestämmer varvet man håller på motorn under bullerprovet.
Har du egna dämpare kan man räkna med att få underkännt, vissa använder tvättsvampar i metall som man proppar i, andra har besiktningsdämpare.
Bilprovningen:
Hojen ska se lika dan ut här som hos sista vändan hos SFRO, dom ringer varandra och pratar om ev. frågor gällande din hoj och har du ändrat är du rökt. Nästa gång hos bilprovningen är något helt annat.
Intryck:
Sätta dit? Nej, men du ska ha koll på det du gör och vara påläst. Svävande svar duger inte.
I mitt fall var det bla. gaffelvinkeln (20 grader) och försprång (6cm) som ställde till det.
Hem, fixa, läs på och tillbaka. 23,5 grader och ~8,5cm.
SFRO: -Tycker det fortfarande är för lite! Jag: -Den är snabbstyrd vilket jag vill ha och har 151cm i hjulbas och stabil i lagliga hastigheter. Detta fick jag rätt i oxå på provkörningen.
Mitt kedja problem. Första gången jag var där "nockade" kedjan över svingbulten, andra gången hade jag slackat bakfjädern så att kedjan släpade mängs med svingen och på så sett tagit bort den nedåtgående kraften över svingbulten. Inte helt bra men duger.
Summa: -don't bullshit a bullshitter. Du blir avslöjad om du inte har koll, dessa herrar kan sin sak, tro inget annat. Däremot kan man lära sig mycket av dom. Givetvis är dom bäst på "HD" sidan men grunderna är dom samma.
Vi var förbi inne på TwinClub (Norrtälje) i sambande med mitt andra försök. Förutom en massa coola HD fanns också ett riktigt ballt bygge baserat på HD motor, egen ram (typ Naked/street), Öhlins gaffel, Ducati monosving, Ducati hjul, alla små kåpor i kolfiber. -Sportig som fan! Men gaffelvinkeln var 28 grader. Vilket jag tycker är för mycket, 25 hade varigt perfa!
-Tycker detta visar att även i de mest inbitna "långgaffel sällskap" finns det utrymme och kunskap för annat.