Honda CB 900 bygge

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Nu börjar det likna något.
Från början hade jag tänkt att göra en plugg men det hela slutade med att jag drog på mer glasfiber.
Det tog inte mer än dag 2 förrän slipmaskinen dog!
Sedan dess har jag plastat och handslipat å spacklat å handslipat.

Gått i 2 skolor, båt och bil.
Har försökt få till de bästa delarna från båda.
Har fått erbjudandet att få den sprutad med gelcoat.

Så om någon lackerare där ute läser detta - Ska jag låta spruta gelcoat på den eller ska jag låta bli?

Nu är den i alla fall tillräckligt bra för att kunna gå vidare i bygget.

Ser ju fasligt läckert ut, nu suger det i byggtarmen!!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Man tackar!
Fick ramen svetsad - Äntligen.
Efter ett bakslag med krysset till svingbulten igår roade jag mig med att sätta ihop den ikväll. (Bakslaget berodde på att svetsen brännt igenom till svingbulten.):huvet

Som sagt, satte ihopp den nu ikväll. Tittade främst på fjädervägen bak och det verkar funka med den Ducce dämpare jag har (Monster 900).
Nu måste jag fnula på det övre fästet.
Passade på att titta lite på stödet med, orginalet blir det inte i alla fall.
Fotpinnarna jag köpt kommer oxå att funka (Woodcraft, Aprilia RS 250).

-Fan, jag tycker den blir ball! :yoparty

/M
 

Bifogat

  • ff.jpg
    ff.jpg
    89.6 KB · Visningar: 820

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kommer bli skitsnygg, sen tkr jag att du ska bara ha en singel rund lampa fram, och ingen kåpa eller något. Dessutom ska den inte ligga för högt heller :)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Kommer bli skitsnygg, sen tkr jag att du ska bara ha en singel rund lampa fram, och ingen kåpa eller något. Dessutom ska den inte ligga för högt heller :)

Spot on!
En rund lampa blir det, med snygga, rena fästen - ej orginal.
Nix, inga kåpor!
Nöjden är viktig, finns 2-4 cm till att sänka fram.
Men jag är ganska nöjd med höjden nu.

/ M
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Spot on!
En rund lampa blir det, med snygga, rena fästen - ej orginal.
Nix, inga kåpor!
Nöjden är viktig, finns 2-4 cm till att sänka fram.
Men jag är ganska nöjd med höjden nu.

/ M

Hur mycket effekt kan man klämma ur en cb900 motor?

/BENFRE
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur mycket effekt kan man klämma ur en cb900 motor?

/BENFRE

Större borr, högkompkolvar, portad topp, andra kammar, andra fuggar, annat avgassystem och lite sånt så är säkert inte 140 hästar omöjligt.

Men som med allt annat: ju mer du vill ha desto dyrare blir det. :)

Sen ställer högre effekt höga krav på resten av motorn (vevaxel, lager, koppling, växellåda).
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Hur mycket effekt kan man klämma ur en cb900 motor?

/BENFRE

Vad jag förstått så bör man väl inte pressa den motorn sådär värst hårt om man vill behålla växellådan intakt? Men skiter man i växellådan och modifierar med effektivare insprut ( :näsblod ) så kan man väl pressa ut "endel" extra :rolleyes:
Helt relativt till omkostnader, sen är den ju luftkyld också...
Personligen tycker jag man kan låta den vara som den är :)

När jag i våras fick tillbaka min cb900 efter en service, de hade gått över synkning av förgasare, komptest, ventiljustering, oljebyte osv så gick den helt fantastiskt, den varvade och svarade rappt - känns som om den vore helt ny, trotts 9500mil på mätaren :) De tyckte den gick bra när jag lämnade in den, och gjorde inte mycket till justering, men på högre varv var det en enorm skillnad.
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Större borr, högkompkolvar, portad topp, andra kammar, andra fuggar, annat avgassystem och lite sånt så är säkert inte 140 hästar omöjligt.

Men som med allt annat: ju mer du vill ha desto dyrare blir det. :)

Sen ställer högre effekt höga krav på resten av motorn (vevaxel, lager, koppling, växellåda).

Det låter ju lovande... en kille på jobbet började prata om att bygga en Freddie Spencer replica å köpte sig en cb900... nu är jag grymt sugen på att göra detsamma:yoparty

Ingen som har ett helrenoveringsobjekt liggandes tillövers? :D

/Fredrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad jag förstått så bör man väl inte pressa den motorn sådär värst hårt om man vill behålla växellådan intakt? Men skiter man i växellådan och modifierar med effektivare insprut ( :näsblod ) så kan man väl pressa ut "endel" extra :rolleyes:
Helt relativt till omkostnader, sen är den ju luftkyld också...
Personligen tycker jag man kan låta den vara som den är :)

När jag i våras fick tillbaka min cb900 efter en service, de hade gått över synkning av förgasare, komptest, ventiljustering, oljebyte osv så gick den helt fantastiskt, den varvade och svarade rappt - känns som om den vore helt ny, trotts 9500mil på mätaren :) De tyckte den gick bra när jag lämnade in den, och gjorde inte mycket till justering, men på högre varv var det en enorm skillnad.

Plus ett på det.
Jag hade högkompkolvar, vassare kam, stigefeldtsystem och snäppet större förgasare på min (länge sedan).
Den antogs ge 115-120 hk.
Provkörde en (nästan) original (4-1 och ombestyckad).
Den gick inte mycket sämre.
Bättre karaktär och lite sämre snärt på absolut toppvarv.

En mycket trevlig motor, även om det var en återvändsgränd med längre slag för att hålla nere bredden.

Därför: Bullrigare system, öppnad luftburk och en ordentlig bestyckning, så räcker det.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hej Alla!

Jag tror man ska välja med omsorg innan man sätter igång att bygga.
(Viktor L med sin GSX är en klar bild av det)
-Vad vill jag ha i slutet?
Mitt svar på den frågan var, en cool hoj som inte nödvändigtvis är sådär skit snabb men den ska gå att svänga med.

Sedan vore det kul att bygga en motor som gick som fan. Men det skulle bli lite väl mycket jobb och dyrt med tanke på allt som måste nytillverkas och stärkas upp.
Fast det är klart om man skulle låta Sonny Bryant göra en vev, stakar o kolvar från något som funkar osv.

Nä, den får nog vara som den är.

Jag ska försöka få stil på det övre stötdämparfästen i veckan i alla fall.

/M
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Snygg som fan!!

Läcker gott å se den lååångsamt växa fram, på det viset blir det inte så många ombyggnationer!

Du verkar ha "din bild" klar vart det ska sluta blir säkert kanonbra!

Hoppas nu bara på att inspirationen ska komma å slå klorna i mig har några projekt som bara står å väntar.... men som vanlig blir det GSXer..

//NH
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Läcker gott å se den lååångsamt växa fram, på det viset blir det inte så många ombyggnationer!

Du verkar ha "din bild" klar vart det ska sluta blir säkert kanonbra!

Hoppas nu bara på att inspirationen ska komma å slå klorna i mig har några projekt som bara står å väntar.... men som vanlig blir det GSXer..

//NH

haha!
Jo, låååg tid tar det.
Problemet är att jag alltid måste vänta in massa folk runt omkring.
Annars hade det varit betydligt längre gånget.
Bilden är den samma som när jag startade å såhär långt är jag nöjd.

Leta i minnet efter ett gamalt coolt bygge å bygg den! Du har ju ett par gsx:er att jobba med.

Kul med "500 hojar på donken" förresten, nya tag till nästa sommar.

/Martin
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Fotpinnar

Fick fotpinnarna idag.
Fotpinnarna är igentligen till Aprilia rs 250 (Woodcraft) och huvudbromscylindern är en ISR. Dom passade inge vidare ihop,
det va innan "Fräsarn" fick fria händer. Lenkaget är oxå oneoff.
 

Bifogat

  • IMG_1316.jpg
    IMG_1316.jpg
    237.3 KB · Visningar: 596
  • IMG_1317.jpg
    IMG_1317.jpg
    238.9 KB · Visningar: 374

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jäklar va smutt den var riktigt snyggt.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Donken

haha!
Jo, låååg tid tar det.
Problemet är att jag alltid måste vänta in massa folk runt omkring.
Annars hade det varit betydligt längre gånget.
Bilden är den samma som när jag startade å såhär långt är jag nöjd.

Leta i minnet efter ett gamalt coolt bygge å bygg den! Du har ju ett par gsx:er att jobba med.

Kul med "500 hojar på donken" förresten, nya tag till nästa sommar.

/Martin

Yes Sir, 400 hojar en onsdag vid Donken det rekordet ska vi slå med råge i maj ;)
Hoppas du har pärlan klar tills dess!

Mina projekt får ingen ingen tråd, utan det blir seeing is beliving Katanan måste vara klar, 83an ska bara "piffas till lite" jätte projektet Harrisen jajaja men den tar tid..

Jobba på nu och uppdatera tråden så att vi bibehåller suget...
 

sansao

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha Wr450f-04, Kawasaki Zrx1100-97
Var och lämnade ram, sving, bakhjul och bromsoksfäste till Fräsarn.
Får lite hjälp med att borra upp ramen och få i nya svingbultsfästen svarvade,
samt att fräsa upp svingen för 25mm hjulbult (Ducce)
http://www.fraesarn.se
Kommer bli sjukt bra!

Skaffade ett 525 drev till Hondamotorn idag, Ducce kör ju 525.
Undra just hur det blir i utväxling:
Org) Fram: 17t, bak: 44t, hjul 18"
Nu) Fram: 16t, Bak: 39t, Hjul 17"
Renthal har bakdrev upp till 43t så det blir nog bra...


Hej,
Väldigt inspirerande bygge!
Vart fick du tag i 525 drev till hondan ? Skulle eventuellt också behöva det.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
You, Nisse hult!
Allt bra hoppas jag, du har jämt skägg hör jag. Lite som ska vara klart till sommaren!
För min del är det nog tur att jag har köpehojen kvar, annars hade jag fått stå å skämas på sveavägen i sommar! ;-)

Än lever bygget!!
Men som sagt, det är mycket vänta på andra, men så är det.

Har i alla fall svetsat öron till en alu.plåt under bakramen, övre stötdämparfästet är klart (svetsat) å fotpinnefästerna är loppade.
Funderade om det va värt att fota men kom fram till att det inte var så stor förändring sedan sist,
så den bilden kan ni känna er blåsta på! haha

Sitter nu med DraftSight (cad.prog) å försöker rita en kombinerad nummerplåt-blinkers-bakljus-reflex-hållare som sedan Martin Lundqvist kan vattenskära i alu.

Köpete ljuddämparna för ett par veckor sedan, G.P.R Tunderline till en CBR1000RR -06-07. Dom blir balla!
Funtar på att åka förbi ISR å ge mig själv en julklapp i form av ett bromshandtag med extra allt...

Jo, Sansao
Om jag inte minns fel var det ett drev från en CBR600, typ -97, den passade till nån annan Honda med som jag inte minns.
Killarna på Stockholms Varuhus fick (motvilligt) hjälpa till.

Fuchs: Tack som Fan! Det värmer faktiskt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top