Honda cb 900 -Nybörjarhoj?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Funderar som många andra vilken nybörjarhoj man skall välja. Ska eventuellt ta kortet nästa sommar och tänkte börja se mig om redan nu. Jag studerar så budgeten är ganska begränsad. Min polare Mav här på forumet tycker honda cb från början av 80-talet är bra nybörjarhojar. 900an tycker han borde vara en hoj med bra drag i för vettig peng, dessutom så är den ju på mer än 749 kubik så man får "stora" kortet direkt. Dock så verkar den vara ganska tung(255kg har jag sett uppgifter på). Någon som äger en sådan här? Är den att rekommendera som första hoj?

Tacksam för svar
MVH Samme

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Samme skrev:
Funderar som många andra vilken nybörjarhoj man skall välja. Ska eventuellt ta kortet nästa sommar och tänkte börja se mig om redan nu. Jag studerar så budgeten är ganska begränsad. Min polare Mav här på forumet tycker honda cb från början av 80-talet är bra nybörjarhojar. 900an tycker han borde vara en hoj med bra drag i för vettig peng, dessutom så är den ju på mer än 749 kubik så man får "stora" kortet direkt. Dock så verkar den vara ganska tung(255kg har jag sett uppgifter på). Någon som äger en sådan här? Är den att rekommendera som första hoj?

Tacksam för svar
MVH Samme

Då kan du övningsköra med mig :tummenupp

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Det finns många bra hojar i den storleksklassen och åldern från Honda, Suzuki och Kawasaki så kika på några från varje tillverkare. Annars ett förnuftigt val av förstahoj.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Lyssna på oljekyld! Han kan sin skit!
Finns en hel del från tidigt 80-tal att kolla på, även en gsx kanske kunde vara något? 750 elr 1100.

Vet en polare som säljer en 1100 -84 billigt iaf om det kan vara något, dock med flattisar och högkomp,

/Felix

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Skönt att flera tycker som jag i den här frågan. Han litade inte riktigt på mig när jag la fram cb900 som ett vettigt alternativ. :tummenupp

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tackar för alla svar! :bow Mera frågor :D

Vad tror ni en sån cb 900 kommer kosta att försäkra för mig(kommer vara över 24 när jag skaffar hojen, bor i västerås, inga incidenter tidigare)?

Tyngden är alltså inget stort problem?

Mav: Det där med övningskörningen var liksom meningen från början. Du kan ju vara en bra person att lära ut dåligt omdöme tänkte jag :D :skrämd

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Tyngden är bara problem när du står still, det känns inte lika farligt när du kör. Den kommer att vara skitbillig att försäkra på de premisserna, min R kostar mig 7000 om året hel/hel, och då bor jag i Stockholm och är 23 år så du kan räkna neråt :)

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Samme skrev:

Mav: Det där med övningskörningen var liksom meningen från början. Du kan ju vara en bra person att lära ut dåligt omdöme tänkte jag :D :skrämd

Provkörning? Du menar inte övningskörning :D :D

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mav skrev:
Provkörning? Du menar inte övningskörning :D :D

Hehe, vad vimsar du om? Närå jag skrev fel först och sen ändrade jag :D

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
OLJEKYLD GSXR skrev:
Tyngden är bara problem när du står still, det känns inte lika farligt när du kör. Den kommer att vara skitbillig att försäkra på de premisserna, min R kostar mig 7000 om året hel/hel, och då bor jag i Stockholm och är 23 år så du kan räkna neråt :)

Det låter ju bra det. Det jag tänkte på var nog mest i den berömda garagevändningen.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Samme skrev:
Tackar för alla svar! :bow Mera frågor :D

Vad tror ni en sån cb 900 kommer kosta att försäkra för mig(kommer vara över 24 när jag skaffar hojen, bor i västerås, inga incidenter tidigare)?

Är den minst 20 år gammal kan du klassikerförsäkra den hos bilsport&MC för runt 1200:- hel/hel, dvs inga pengar alls :)

Jag hade kollat närmare på en GSX750ES främst för att jag tycker att den ser OK ut.

Lycka till :tummenupp

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Samme skrev:
Det låter ju bra det. Det jag tänkte på var nog mest i den berömda garagevändningen.

Jag ska visa dig garagevändningar med min klump så ska du se att det inte är några som helst problem!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
En gammal Honda är ett bra val. CB 900 finns det ganska många av så se till att hitta en som inte är helt slut. Miltalet är inget problem om den är välskött (gäller alla hojar). Kan dock vara svårt att hitta bra däck till äldre hojar med lite lustiga dim.
Just CB900 har en märkesklubb som säkert har billiga försäkringar. Fick just reda på att CB1100R-klubben pröjsar 400kr i hel/hel :eek:
Annars en gammal GSX eller nåt är ju alldrig fel.
Som sagt, oavsett vilken hoj eller märke, om den är fin så den erbjuder många roliga mil för en billig penning.

Lycka till!

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
cb900 e nog ingen dålig nybörjarcykel (lite klumpig möjligen)
men bara för jag måste så vill jag upplysa om att det finns massor av alternativ, som typ gpz600 gpx600 , vet inte hur det e med försäkringen på dom dock...

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Kapten Stofil skrev:
cb900 e nog ingen dålig nybörjarcykel (lite klumpig möjligen)
men bara för jag måste så vill jag upplysa om att det finns massor av alternativ, som typ gpz600 gpx600 , vet inte hur det e med försäkringen på dom dock...

De är ju dyrare och dessutom får man inte köra upp med dem. Måste vara över 749 kubik för att man ska få ta tungt kort direkt. Om han vill köra upp privat utan att hyra en cykel så är en 600 inget alternativ.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mav skrev:
Jag ska visa dig garagevändningar med min klump så ska du se att det inte är några som helst problem!

Menar du med den klumpen som man måste springa igång?
:D

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dez skrev:
Är den minst 20 år gammal kan du klassikerförsäkra den hos bilsport&MC för runt 1200:- hel/hel, dvs inga pengar alls :)

Jag hade kollat närmare på en GSX750ES främst för att jag tycker att den ser OK ut.

Lycka till :tummenupp

Det låter ju jättebra. Alltså är hojar veteraner när de är mer än 20 år?

Appro på gsx så har jag kommit fram till att de också är ett alternativ.

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Samme skrev:
Menar du med den klumpen som man måste springa igång?
:D

Vaddå springa? Du var ju så dålig på att springa att den inte startade ju! Nu ska det inte vara några problem mer för nu står den inomhus :tummenupp

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Samme skrev:
Det låter ju jättebra. Alltså är hojar veteraner när de är mer än 20 år?

Appro på gsx så har jag kommit fram till att de också är ett alternativ.
Japp, 20år är det som gäller...mc:n håste förvaras i garage och det krävs 2 bilder på den för att få försäkringen.
Mycket bra pris och villkor :tummenupp

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
gpx 600
Mav skrev:
De är ju dyrare och dessutom får man inte köra upp med dem. Måste vara över 749 kubik för att man ska få ta tungt kort direkt. Om han vill köra upp privat utan att hyra en cykel så är en 600 inget alternativ.

tänkte inte på det...
*rodnar*

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...