Honda CB 900F Superbike

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser helt klart trevligt ut i din cockpit. :tummenupp

Däremot ställer jag mig frågande till valet av storlek på oljekylaren.

CB900:eek:rna har rätt små kylare original, ungefär som GSX1100:eek:rna. Att gå från en pytteliten gammelkylare med kanske 5 eller 7 celler till en modern kylare med 25 rader känns lite overkill. Du hade klarat dig gott och väl med hälften eftersom du (vad jag förstår) inte gjort några direkta ingrepp i motorn som kommer påverka temperaturen nämnvärt.

På min som jag kommer att ha skrämt ur mellan 50 och 60 extra hästar kommer jag köra med en 16 raders kylare. Hade en 9 raders tidigare och det gick bra, men den hade tendenser att gå varm när det var riktigt hett ute och i kombination med att man körde hårt.

Risk att den blir lite klumpig också, fast det kanske du ser bättre än jag? Bara en tanke. :)

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack! Vet du vart man kan köpa tjock alu plåt alt. ngn form av alu profil som lämpar sig till att göra ett snyggt fäste (i Gbg).

Ursäkta att jag svarar även om frågan inte var till mig:Bugar Men jag har köpt en hel del tjocka aluminium plattor ifrån ett Aluminiumföretag som ligger mitt emot 421 (i industriområdet mitt emot Media Markt).

Kan erbjuda flera olika kvaliteér mm.:tummenupp

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Ser helt klart trevligt ut i din cockpit. :tummenupp

Däremot ställer jag mig frågande till valet av storlek på oljekylaren.

CB900:eek:rna har rätt små kylare original, ungefär som GSX1100:eek:rna. Att gå från en pytteliten gammelkylare med kanske 5 eller 7 celler till en modern kylare med 25 rader känns lite overkill. Du hade klarat dig gott och väl med hälften eftersom du (vad jag förstår) inte gjort några direkta ingrepp i motorn som kommer påverka temperaturen nämnvärt.

På min som jag kommer att ha skrämt ur mellan 50 och 60 extra hästar kommer jag köra med en 16 raders kylare. Hade en 9 raders tidigare och det gick bra, men den hade tendenser att gå varm när det var riktigt hett ute och i kombination med att man körde hårt.

Risk att den blir lite klumpig också, fast det kanske du ser bättre än jag? Bara en tanke. :)

Tack för svaret Viktor!
Visst är den lite overkill^^ Grejen är att jag vill vara helt säker på att inte oljan ska nå kritisk värme vid alla jäkla rödljus här i gbg.. (det är då man önskar sig vattenkylning:p). Det är också därför jag väljer att koppla in en givare direkt innan kylen för att se att önskad temp uppnås.. märker jag att det funkar bra byter jag säkert till en mindre kyl (dock betydligt större än original kylen som jag tror man kan plocka bort utan att märka ngn skillnad...). Trim kommer såklart!=) Har dock prioriterat väghållning och ram först! Känns viktigt att hojen kan hantera mer hp! Antagligen ska jag väl leta upp en 1100 motor dir.. den får smaka överborr, fcr lr liknande och kanske lättare portning till en början.. Men just nu finns inte pengarna att göra allt detta

Ursäkta att jag svarar även om frågan inte var till mig:Bugar Men jag har köpt en hel del tjocka aluminium plattor ifrån ett Aluminiumföretag som ligger mitt emot 421 (i industriområdet mitt emot Media Markt).

Kan erbjuda flera olika kvaliteér mm.:tummenupp

Aha där borta=) Ditt ska jag åka och leta lite då=)
Tänkte annars checka om ngn mekanisk verkstad hade ngn bit över.

Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack för svaret Viktor!
Visst är den lite overkill^^ Grejen är att jag vill vara helt säker på att inte oljan ska nå kritisk värme vid alla jäkla rödljus här i gbg.. (det är då man önskar sig vattenkylning:p). Det är också därför jag väljer att koppla in en givare direkt innan kylen för att se att önskad temp uppnås.. märker jag att det funkar bra byter jag säkert till en mindre kyl (dock betydligt större än original kylen som jag tror man kan plocka bort utan att märka ngn skillnad...). Trim kommer såklart!=) Har dock prioriterat väghållning och ram först! Känns viktigt att hojen kan hantera mer hp! Antagligen ska jag väl leta upp en 1100 motor dir.. den får smaka överborr, fcr lr liknande och kanske lättare portning till en början.. Men just nu finns inte pengarna att göra allt detta

Aha där borta=) Ditt ska jag åka och leta lite då=)
Tänkte annars checka om ngn mekanisk verkstad hade ngn bit över.

Dom tillverkar aluminiumprylar där, så det är en slags "mekanisk verkstad".

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Så här blev sadeln, finns lite svart färg kvar från uppmålandet av delarna. Detta ska såklart tvättas bort

5328014826_70842152b6_z.jpg

/Jimmy

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kul att du gillar den!

Tack pucken:)

en polare har tillverkat ett eget ordsom han använder när han ser något hobbyarbete som ser jävligt bra ut:

Der ser KÖPGJORT ut !

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Det här bygget är också en pärla..gillar när man fixar till 80-talarna
så dom blir lite raceigare om man säger..keep up.:tummenupp

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Det här bygget är också en pärla..gillar när man fixar till 80-talarna
så dom blir lite raceigare om man säger..keep up.:tummenupp

Tack för dom orden!=)
Har idag vart o köpt lite aluminium på metallservice, måste säga att dom var grymt trevliga och snabba där!:tummenupp

Det blev rundstav och plåt till oljekyls-fästet. Så nu i eftermiddags snickrade jag ihop det här:
5349497079_ddd8f450d4_z.jpg

5350106816_66761b764d_z.jpg

Kylaren sitter numera monterad och klar!

Mvh Jimmy

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kändes inte två M6 litet som infästning för en så pass stor kylare? :näsblod

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu ställer jag frågan alla som följt detta undrar över; Hur gör du för att delarna ska se snudd på nya ut?

En fruktansvärt fin puts du har på sakerna.

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Kändes inte två M6 litet som infästning för en så pass stor kylare? :näsblod

Funderade på det också först!, Men efter att ha monterat det insåg jag att allt annat vore onödigt. Den sitter med rostfria insexskruv direkt i rammen så det är hur stumt som helst. Finns inget som helst "flex" då den dessutom ligger an mot rammen. I nedre kanten sitter den ju inte mer än att oljeledningarna fixerar den.

Men eftersom jag funderade på det och du nämnde det får jag se över det igen:tummenupp

Nu ställer jag frågan alla som följt detta undrar över; Hur gör du för att delarna ska se snudd på nya ut?

En fruktansvärt fin puts du har på sakerna.

Hej! Kul att det syns! Beror nog mest på att man är lite av en putsbög..:gnissla Kylarfästena är däremot bara putsade upp till 400 papper, med austosol avslutning för en halvmat finish

Last edited:

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Om kylaren ligger an mot ramen, finns det inte risk för typ skav i färgen osv?
Visst, nu kommer ju detta inte att synas då det ligger bakom en kylare, men vetskapen om att det finns där skulle göra mig knäpp om det var min hoj.

För övrigt ser ju hojen kalas ut! Redigt avundsjuk.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS