Honda CB1000 Hornet 2025

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.
Man vänjer sig vid det mesta. Även fartvind.

(Däremot lyckades jag inte vänja mig vid farthållaren på min gl1500. Skiten gick inte att ställa högre än 130. Eller iofs hela den motorcykeln men...)

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kanske?

Men jag har funderat på det där, fordonsindustrin, då pratar vi både bil & mc "krisar" ju klagar de på, mest hela tiden bortsett en liten uppgång vid covid.
Kanske de helt enkelt (i stora drag) utvecklar en massa produkter som ingen vill köpa? :va
Nja, jag tror mest att vi som gillar att köra våra fordon är i stark minoritet. Sporthojar är ju starkt påverkade av utsläppskraven men envisas fortfarande med en uppsjö av teknik som ser till att du måste till en handlare för att serva annars funkar ingenting och garantin är som bortblåst.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, jag tror mest att vi som gillar att köra våra fordon är i stark minoritet. Sporthojar är ju starkt påverkade av utsläppskraven men envisas fortfarande med en uppsjö av teknik som ser till att du måste till en handlare för att serva annars funkar ingenting och garantin är som bortblåst.
Fast varför säljer de bilarna så dåligt då?
Visst just idag är väl ekonomiska läget en del av det, men det har ju nojsats om dåliga tider i fordonsbranschen i tjugo år, mer till är från.

Visst är vi nog en minoritet, men å andra sidan, av dem som är beredda att spola iväg bättre delen av en mille på ett fordon, så kanske inte de som är intresserade av fordon är i minoritet längre, eller?

Kanske jag har fel, det är bara en tanke jag hade.
Kanske ligger det något i det också, det hade förklarat en del, och sådär ytligt så håller resonemanget åtminstone.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Fast varför säljer de bilarna så dåligt då?
Visst just idag är väl ekonomiska läget en del av det, men det har ju nojsats om dåliga tider i fordonsbranschen i tjugo år, mer till är från.

Visst är vi nog en minoritet, men å andra sidan, av dem som är beredda att spola iväg bättre delen av en mille på ett fordon, så kanske inte de som är intresserade av fordon är i minoritet längre, eller?

Kanske jag har fel, det är bara en tanke jag hade.
Kanske ligger det något i det också, det hade förklarat en del, och sådär ytligt så håller resonemanget åtminstone.
Jag tror att en del av förklaringen är att intresset för fordon har försvunnit för att biltillverkarna sett till att du inte kan göra ett skit själv längre. Om du inte kan undvika att åka till verkstaden så närs inte intresset för mekning osv naturligt utan det är bara de mest hardcore som kan köpa gammalt skit och fixa. Kommer fortfarande ihåg när jag skulle försöka byta antenn på morsans golf och insåg att man fick lov att skruva av framskärmen för att göra det....
Kan vara så att den nya epa trenden(som jag är emot) kan lösa en del av detta men mina kollegor som är dryga 30 och missade den kan knappt byta däck själva...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
- Inte jag heller egentligen. Men om man nu prompt gillar nakenhoj så är det väl vridet man vill åt med mycket hk, knappast toppfarten...väl, för fan?

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Att gnälla på att det blåser när man kör nakenhoj över 140 km är ju som att gnälla på att en Sporthoj är seg på låg fart. Helt fel användningsområde. Sporthoj >130, naken hoj <= 130.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Att gnälla på att det blåser när man kör nakenhoj över 140 km är ju som att gnälla på att en Sporthoj är seg på låg fart. Helt fel användningsområde. Sporthoj >130, naken hoj <= 130.
Trams. Både 20 och 200 går bra med båda sorterna. 300 har jag inte provat.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Eftersom det fortfarande är tillåtet att ha egen åsikt (!) och välja vilken hoj man vill äga/köra, har jag efter 30 år på ”RR” hojar, har jag för tre år sedan bytt till en nakenhoj med något mindre hk än tidigare.
Men att gå ner till hälften hk var verkligen inte aktuellt, gillar axet mellan t.ex 100-200, men också att kunna wheela från t.ex 100.
Dock är jag inte ute efter att kunna marcha i 200 (som tidigare), däremot kortare sträckor funkar det trots allt.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0