Honda CB1000R-tråden

Metal_Bulldog

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
BMW K1200RS
Då har jag blivit med CB1000R-2018. Galet fin hoj som är rolig att köra. Den hade redan de flesta tillbehör som jag ville ha på, dock så tycker jag att bakdämparen inte hänger med när det går fort på mindre perfekta vägar. Jag har justerat både den och gaffeln så gott det går. Har kollat på Nitron R1, men tänkte även höra om någon vet ifall någon årsmodell av tex Fireblades bakdämpare passar? IMG_20210829_123040_794.jpg

emperor

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
09, Honda CB1000RA
Min PGM-FI-lampa blinkar två långa -> tre korta samt lyser konstant under körning.
Hojen bluddrar och går dåligt på lägre varvtal (under 4000 rpm ungefär).
Är det relaterat till O2-sensorn, eller är det något annat fel?
Kör den vädligt sällan, bara någon mil per år. Kan gammal bensin ge dessa symptom?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Någon här som kört både cb1000r 2017- och triumph speed triple 2017- och kan uttala sig om framförallt chassit?
Har inte provkört Honda ännu, trajjorna är ju gudomliga i chassit och känsla från framänden. Har kört Yamaha mt09 och mt10 och tycker de är lite "vaga" i feedbacken. Är rädd att Honda är lite av samma sort, hoppas jag har fel.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Är ev spekulant på en -09:a o skulle gärna veta om det finns några speciella modellbehäftade ”fel” man ska vara uppmärksam på…?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då jag aldrig tidigare har ägt en hoj med enkelsving så undrar jag om ni justerar kedjeslacket med bakhjulet i backen eller om ni använder depåstöd...?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Det blev en CB i våras, efter att ha kört VTR sp1 i 12 år.
Jag saknar teatern och temperamentet som kom med en rejsig v-twin, inte för att CB:n går dåligt på något sätt alls.
Men den gör det ju på typiskt Honda manér, nästan för bra.
Blev nästan 1000 mil med den denna säsongen, varav 300 var på en europaresa (vilket var den slutgiltiga anledningen till att Spettan byttes ut.

Nu i vinter, stora servicen och byte av drivpaket. Sen får vi se vad pengarna räcker till.
PXL_20240518_160820569.jpg

Bilden är tagen på gränsen mellan Polen och Slovakien nånstans med Tatrabergen i bakgrunden.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Får stå med skämsstrut på huvvet men det hjälps inte....
Ska beställa drivpaket till min CB1000R-09 och vill bara säkerställa att det är original-drevning på då jag vill ha samma som sitter där nu.
Är tammefan inte människa till att få bort plastkåpan som sitter framför framdrevet och jag har läst verkstadsmanualen både fram o baklänges men får fan inte bort den??
Är det något knep som jag inte känner till ni som har samma modell o bytt drivpaket?

Är ju inte första gången jag skruvar med en hoj men får vackert erkänna mig besegrad här...
:rodnar

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Då var nya Hornet officiell. Förvånansvärt bra pris. Mycket billigare än mt-10, ungefär som mt-09. Gissaratt dom flyttat produktionen från Japan. Thailand kanske?
A88B40D5-9D60-4BBB-B1C4-0A24049CC8E9.jpeg

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Får stå med skämsstrut på huvvet men det hjälps inte....
Ska beställa drivpaket till min CB1000R-09 och vill bara säkerställa att det är original-drevning på då jag vill ha samma som sitter där nu.
Är tammefan inte människa till att få bort plastkåpan som sitter framför framdrevet och jag har läst verkstadsmanualen både fram o baklänges men får fan inte bort den??
Är det något knep som jag inte känner till ni som har samma modell o bytt drivpaket?

Är ju inte första gången jag skruvar med en hoj men får vackert erkänna mig besegrad här...
:rodnar
Samma modell? Pedro fixade det snabbt och lätt. Man behöver inte lossa slangen till kopplingsvätskan.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Samma modell? Pedro fixade det snabbt och lätt. Man behöver inte lossa slangen till kopplingsvätskan.
Exakt samma modell.
Men jag får alltså inte väck kåpan och då har jag ändå ryckt o slitet rätt ordentligt!
Ska hydraulkopplings-grunkan gå att lossa från framdrevskåpan?
Alla bultar är loss men jag får fan inte väck den (kan iofs tänka mig att den aldrig har varit borttagen tidigare o det är ju en -09....)

:va

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Då var nya Hornet officiell. Förvånansvärt bra pris. Mycket billigare än mt-10, ungefär som mt-09. Gissaratt dom flyttat produktionen från Japan. Thailand kanske?
View attachment 505246
Säkert en fin hoj, men den framlyktan… ser ut som den som sitter på min MT09 från 2017, och det är ingen vacker syn.

Nåja, den syns åtminstone inte när man sitter på hojen.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Exakt samma modell.
Men jag får alltså inte väck kåpan och då har jag ändå ryckt o slitet rätt ordentligt!
Ska hydraulkopplings-grunkan gå att lossa från framdrevskåpan?
Alla bultar är loss men jag får fan inte väck den (kan iofs tänka mig att den aldrig har varit borttagen tidigare o det är ju en -09....)

:va
Reservdelskatalogen 2009 - totalt fem skruvar 17, 18, 19, 20. Tippar att 17 endast håller fast slavcylindern till kåpan, medan övriga fyra håller fast hela paketet till motorblocket. Lossa allt och försök knacka in ett knivblad mellan kåpan o motorblocket. Försiktigt - som vanligt
1729009255950.png

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tror at det är styrhylsorna 30 som jävlas - gör att du bara kan dra kåpan rakt ut, rucka i sidled går inte. Kan du värma lite med en värmepistol ungefär där hylsorna går in i kåpan så kan det hjälpa. Elda inte på för mycket i så fall

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Säkert en fin hoj, men den framlyktan… ser ut som den som sitter på min MT09 från 2017, och det är ingen vacker syn.

Nåja, den syns åtminstone inte när man sitter på hojen.
Tycker lampan är mest lik ducce sf. Dom gjorde ju något helt eget med den förra, den här sticker inte ut lika mycket mot konkurrenterna.
Jag är lite svag för den gamla, men den här kommer kanske sälja bättre.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Tycker lampan är mest lik ducce sf. Dom gjorde ju något helt eget med den förra, den här sticker inte ut lika mycket mot konkurrenterna.
Jag är lite svag för den gamla, men den här kommer kanske sälja bättre.
Tror att väldigt få förare som uppskattar naken-klassen skulle byta sin tuono eller V4 eller mt-10 mot en Honda Hornet.
Det blir förmodligen liknande säljsiffror som nuvarande CB1000R.

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tror att väldigt få förare som uppskattar naken-klassen skulle byta sin tuono eller V4 eller mt-10 mot en Honda Hornet.
Det blir förmodligen liknande säljsiffror som nuvarande CB1000R.
Nej, dom hojarna kostar ju nästan dubbelt upp så det är ju ett annat marknadssegment.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Reservdelskatalogen 2009 - totalt fem skruvar 17, 18, 19, 20. Tippar att 17 endast håller fast slavcylindern till kåpan, medan övriga fyra håller fast hela paketet till motorblocket. Lossa allt och försök knacka in ett knivblad mellan kåpan o motorblocket. Försiktigt - som vanligt
View attachment 505247
Uppdatering:

Efter en hel del bändande, knackande och milt våld så lossade så ÄNTLIGEN slavcylindern från kåpan!
Gissningsvis så är drivpaketet aldrig bytt så på 15 år och 3400 mil så hade den satt sig duktigt!
När så väl slavcylindern o framför allt stången till kopplingen väl var bortplockat så lossade kåpan framför drevet plätt-lätt!

Enda fadäsen är att packningen (#11 på bilden) gick sönder men då ingen vätska finns i det utrymmet så återanvänder jag den trasiga.
Nu återstår bara att beställa ett drivpaket o byta skiten!

Stort TACK till råden/tipsen!
:Bugar

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...