Honda CB1300-tråden

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Min CB1300F röd/vit 2003 är i originalskick. Enda tillvalet är en GIWI toppbox som jag modifierat för att ha en liten hund i (går givitvis att använda till andra ändamål också).

Tror att jag tillhör dem få som är nöjd med hojen som den är. Lägger hellre pengarna på att nyttja den så mycket som möjligt. Brydde mig inte ens om att provköra innan köp. Råckte med att jag satte mig på sadeln och visste att denna hoj vill jag ha!! Ångrar inte mitt köp, och att jag fortfarande har den kvar efter 18 år säger ALLT!!!
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Är här någon på detta forum som funderar på att sälja sin CB1300 nu eller till våre våren så skriv en rad på detta forum. Har jagat en ett bra tag nu, men eftersom de är sällsynta så är det väldigt sällan någon till salu. Får jag inte fatt i någon innan maj nästa år kommer jag troligtvis att importera en från Tyskland. Modellen jag är söker är en röd/vit SA men en även en svart om den är i fint skick. Motorn är helt ljuvlig att D1159426-1FCB-4CC8-A410-FE1ACE7C37AC.jpegköra, blir min fjärde honda med rak fyra förutom Varadero och Blyvinge.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Funderar på att byta styre. Tänkte höra vad ni kör med?
Tycket personligen att oem styret är för smalt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Funderar på att byta styre. Tänkte höra vad ni kör med?
Tycket personligen att oem styret är för smalt
Tyckte som du när jag hade en CB1300- köpte ett magura styre, du kan titta på deras hemsida, finns måttlista där. Blev mycket nöjd. Köpte från en tysk offroad-shop, kommer tyvärr inte ihåg vad firman hette (de var specialicerade på Yamaha Teneré)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är här någon på detta forum som funderar på att sälja sin CB1300 nu eller till våre våren så skriv en rad på detta forum. Har jagat en ett bra tag nu, men eftersom de är sällsynta så är det väldigt sällan någon till salu. Får jag inte fatt i någon innan maj nästa år kommer jag troligtvis att importera en från Tyskland. Modellen jag är söker är en röd/vit SA men en även en svart om den är i fint skick. Motorn är helt ljuvlig att View attachment 465715köra, blir min fjärde honda med rak fyra förutom Varadero och Blyvinge.
Finns de senaste 6-vxl att hitta inom EU? Blev tokig på varvtalet på högsta växeln på 5-vxl
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Såg även att Saarela i Norr har TRW:s styren - där fanns en hel del att välja på, både stål o aluminium
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Ingen här som har ett 4-1 helsystem liggandes o vill bli av med ? Eller vet av någon som har till bra pris?
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Finns de senaste 6-vxl att hitta inom EU? Blev tokig på varvtalet på högsta växeln på 5-vxl
Tack för tipset! Hyggligt, inte en grej man tänker på vid provkörning. Har inte fått fatt i någon CB1300 än så jag köpte en Suzuki GSX1400 så länge till nästa vår. Har sparat pengar för det blir rätt dyrt att importera allt som allt.
Räknar med att sälja den nästa vår utan förlust, de gamla muskelhojarna håller priset bra, har jag märkt.
GSX1400:an är MYCKET motor, vridet är otroligt, nästan skrämmande, denna är nedväxlad oxå?. Vred om handtaget för fullt på 3:an från 3000 rpm, och var inte riktigt beredd, sanslöst. Inget för en nybörjare, precis.
Sätter man turbo eller kompressor är den som gjord för strippen.
Totalt sett är CB1300:an mycket trevligare att köra, men motorn slår den inte. Hondan upplevs som mycket mjukare och följsammare. På GSX:en kommer vridet direkt, över 7000 rpm är knappt lönt att varva. Den är stor och tung, inget för stadskörning i tät trafik. Möjligtvis är bromsen fram med sexkolvsok lite bättre bett i än Hondan. Men allt detta kan man ju läsa i tester. Finns en bra Engelsk sajt som jämför retro muskelhojar XJR1300, CB1300 och GSX1400.
Jag måste slå ett slag för Engelska forum för alla hojar. Mycket bättre respons och jättetrevliga killar o tjejer. Framförallt om man har något tekniskt problem och behöver hjälp, men även annat.
Förresten, från vilken årsmodell är CB1300:an 6-växlad?
Här är min GSX, alltid trevligt med bilder, eller hur? Ska bara sätta spinning stickers på den oxå.
Ursäkta bilden, den hör inte hemma på denna tråd. Nästa bild blir förhoppningsvis på en CB1300?.

B9FDB075-0F36-4508-8C4A-E7749B40B98D.jpeg
 
Last edited:

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Jag såg faktiskt 1 på mobile.de av årsmodell 2014, men det var en privat säljare, och jag har läst att det är både lättare och säkrare att köpa av en handlare, även om det blir klart dyrare. Så det är nog inte många till salu som är 2013-2015. Det är väl de sista årsmodellerna här, men jag såg att de fortfarande tillverkas och säljs i Japan och USA. Här i Europa räknar man VFR1200:an som arvtagare. Fin hoj, har provat den, men jag vill ha radfyran, vet inte varför, känslan kanske?
Här visas CB1300 årsmodell 2022. Vill ha!??

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag såg faktiskt 1 på mobile.de av årsmodell 2014, men det var en privat säljare, och jag har läst att det är både lättare och säkrare att köpa av en handlare, även om det blir klart dyrare. Så det är nog inte många till salu som är 2013-2015. Det är väl de sista årsmodellerna här, men jag såg att de fortfarande tillverkas och säljs i Japan och USA. Här i Europa räknar man VFR1200:an som arvtagare. Fin hoj, har provat den, men jag vill ha radfyran, vet inte varför, känslan kanske?
Här visas CB1300 årsmodell 2022. Vill ha!??

Har inte hört att det skulle vara osäkrare med tyska privatpersoner, men såklart - man skickar inga pengar innan så att åka ner o hämta blir lite osäkrare (hojen kan ha blivit såld...). Finns en del på nätet hur man privatimporterar bil, går att applicera på hoj. CB1300 är ganska "bullett-proof" som maskin, lyssnar man på maskin o går på skicket så är det en bra fingervisning. Nästa steg för en senare hoj är Japan o möjligen England som historiskt haft mycket gråimport, men då börjar det bli riktigt jobbigt att få in den i systemet
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag såg faktiskt 1 på mobile.de av årsmodell 2014, men det var en privat säljare, och jag har läst att det är både lättare och säkrare att köpa av en handlare, även om det blir klart dyrare. Så det är nog inte många till salu som är 2013-2015. Det är väl de sista årsmodellerna här, men jag såg att de fortfarande tillverkas och säljs i Japan och USA. Här i Europa räknar man VFR1200:an som arvtagare. Fin hoj, har provat den, men jag vill ha radfyran, vet inte varför, känslan kanske?
Här visas CB1300 årsmodell 2022. Vill ha!??

Tog en titt på hojen EZ03/2014 är lika med första påställning, så vete f-n vilken årsmodell det är. Såg välskött ut - toppbox brukar inte gå ihop med buskörning - men jag tycker färgen är trist. Röd/vit ska det vara.......
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag hade min bara några månader - frugan gillade den inte (hon halkade fram på sadeln varje gång jag bromsade). Började rota i om det gick att dreva om den, men hittade aldrig något färdigt att köpa - vilket kan tyda på att den inte rymmer större drev fram o/e mindre bak. Längre än så kom jag inte innan den såldes - du kan ju gräva vidare o kanske hitta någon som drevat om den, i så fall är det värt att göra.20180602_143401.jpg
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Äntligen har jag fått min efterlängtade Honda C1300SA. Dessutom en 2012:a, näst sista årsmodellen.
Importerad från Tyskland så nu ska den ursprungskollas innan registringsbesiktning. Som syns på bilden är den lite ”pimpad”, bl.a. slipon, styre, blinkers osv. Därför undrar jag nu om någon möjligen har lite originaldelar liggande och vill bli av med dem, hör av dig i så fall för jag är intresserad. Vill helst slippa klabba med Ebay. Var kan man mer leta?

PS. Det kan inte finnas många av dessa i Sverige, fanns inte många i Tyskland.
43DDFD66-824F-4B2F-B4D8-5516C66F5E2C.jpeg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vill helst slippa klabba med Ebay. Var kan man mer leta?
MC-skrotar

Finns några till
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top