Honda CB250N tidigt 80-tal som övningskörnings-/uppkörningscykel

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Specifikationena kvalar ju faktiskt in, vad jag kan se. Mer än 245cm3, mer än 100 km/h toppfart o s v. CB250N kostar inte många kronor, jag är 55 år gammal och ganska kort och smal så jag har lite svårt med tunga mc, helt ointresserd av att åka fort. Jag är med på att den saknar ABS, men förutom det, borde väl en CB250 vara vettig att börja med?
 

Bifogat

  • cb 250 n.jpg
    cb 250 n.jpg
    30.1 KB · Visningar: 13
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
ABS gör bara att folk inte lär sig bromsa.

Baserat på vad du skriver så är det väl en perfekt introhoj om du hittat en som allt fungerar på.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Bra. nybörjarmotorcykel,finns även en som 400.
I stortsett samma Motorcykel.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Fast det blir väl bara ett A2 kort då eller?
A2 räcker bra för mig just nu. Skulle jag få lust till större cykel senare så enkelt att köra upp för A när körvanan sitter där. Problemet just nu är att jag inte har något att övningsköra på. En dubbel körlektion = 2500 kr, 4-5 såna så kostar det lika mycket mycket som en CB250 och CB250n har jag kvar, om jag skulle slå till.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Honda CB250 -82, en ganska skön hoj, om man inte har bråttom. Toppkvalitet, lite tung för sin storlek (samma vikt och chassi som storebror CB400), men det gör också att den är närmast outslitlig. Samma mått och kvalitet som 400:an.
Skön motorgång, ligger bra på vägen, och framförallt: kostar inget att äga och köra. Jag har ägt två stycken, skulle gärna har en till om inte barnens behov av EU-moppar tagit över. Men kanske en dag, så...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som ägare av tre stycken så skulle jag i alla fall se efter en CB400N som är en likadan hoj men utöver 400 motorn har dubbla skivor fram och H4-lampa, det räcker med uppförsbacke eller motvind för att det ska börja gå tungt för 250:in.

Tror det skiljer nån hundring om ens det i försäkring mellan min 83:a GSX750 och
81:a CB250 så ägandekostnaden är marginell i skillnad och i det fallet hade jag alla gånger tagit GSX750ES som övningshoj framför CB250N och då kan du ta A-kort istället för A2. Tycker det är värt att tänka på att ta A-kort direkt för mitt som det är kommer det nån intressant hoj som du inte får köra.

Att jag sen är så dum att jag håller på att trimma CB250N en med turbo och en med kompressor är en annan historia.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Håller med de andra att en 400 är ett bättre val.
Eller en NTV 650. Tyvärr för liten för att köra upp för A men en väldigt trevlig liten hoj.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Det är lite kul med mc-folk, det är som att det inte går in när man säger att det är just en lätt, svag, långsam hoj man är ute efter. Möjligen borde jag titta efter om det finns någon annan som är lättare, men gillar att Hondan är 4-takt till skillnad från de flesta andra i klassen. Det viktiga dock att ingen verkar tycka att det är en dålig cykel.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
ABS gör bara att folk inte lär sig bromsa.

Baserat på vad du skriver så är det väl en perfekt introhoj om du hittat en som allt fungerar på.
Näe, inte riktigt så. Om ABS går in räknas det som en hjullåsning, något körskola och körprov inte tillåter, skillnaden är att du inte riskerar att gå omkull. Mycket säkrare att lära sig bromsa med ABS tycker jag.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är lite kul med mc-folk, det är som att det inte går in när man säger att det är just en lätt, svag, långsam hoj man är ute efter. Möjligen borde jag titta efter om det finns någon annan som är lättare, men gillar att Hondan är 4-takt till skillnad från de flesta andra i klassen. Det viktiga dock att ingen verkar tycka att det är en dålig cykel.
Alla (nästan iallafall) har ju kört effektsvaga hojar och upptäck diverse nackdelar med det, följa trafiktempo på ett säkert sätt är ett exempel.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Och självklart behöver man inte köra fort bara för att motorcykeln är snabb. Det som gör att jag vill ha något litet o lätt är att redan på det lilla jag övningskört märker att jag har så mycket lättare med en lätt cykel med inte alltför mycket motor. Kört MT07 som väger 180 kg, trevlig men för dyr för min plånbok, sedan provat ett par olika sexhundror men när det börjar väga 30-40 kilo mer så är det genast mycket svårare.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och självklart behöver man inte köra fort bara för att motorcykeln är snabb. Det som gör att jag vill ha något litet o lätt är att redan på det lilla jag övningskört märker att jag har så mycket lättare med en lätt cykel med inte alltför mycket motor. Kört MT07 som väger 180 kg, trevlig men för dyr för min plånbok, sedan provat ett par olika sexhundror men när det börjar väga 30-40 kilo mer så är det genast mycket svårare.
Ja, det är såklart enklare på en liten och nätt hoj än på en stor. Särskilt om dina kroppsmått är en begränsning som du skriver ("kort och smal"). Jag har själv rätt korta ben så jag vet hur stressande det kan vara att inte nå ned ordentligt. Vad jag tycker mig utläsa bland de kommentarer du får är:

* Dels, man tror att du ganska snart tröttnar på 250:n och blir sugen på en hoj med större motor. Även om du inte tänker köra fort så är det skillnad, t ex i backig terräng och för att kunna göra säkra omkörningar.

* Dels, att en vacker dag kanske du blir sugen på en sexhundra eller en MT07, trots viktskillnad och högre inköpspris. Då har du begränsat dig själv i onödan ifall du tänker nöja dig med A2. Det innebär att du aldrig kan köra en hoj med mer än 48 hästar, inte ens provköra, utan att först ta om ditt körkort. A2 blir ett Felbeslut De Luxe i så fall, tycker jag.
*ber om ursäkt för att jag är så "tydlig"* :)

Därmed är det inte sagt att det är fel att köpa och köra en 250. Jag tycker själv att det är kul med små hojar. Man får gasa och varva friskt (för att t ex hänga med i trafiken) och allt är - precis som du skriver - lättare och enklare.

Men, begränsningarna finns alltid kvar...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det skiljer 10kg mellan en 250 och en 400.
Här finns mycket info på båda modellerna.

Att jag förslog NTV650 är för att den har kardan, vattenkylning och är extremt lättkörd. Fanns på nästan alla körskolor ett tag. Men funkar ändå på lite längre turer om man vill. Jag körde en sväng till Tyskland på en utan bekymmer.
Men köp du en 250. Den har 27hk, min SR500 har 30 och den funkar, men de gör inte 110 i längre uppförsbackar.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Vill man hänga med andra hojåkare med en liten 250 4-takt, så får man vara beredd på att ge full gas och varva ur rätt ofta samt jobba frekvent med växlarna. Rätt så mycket mer stressande än att med en större motor bara ge lite gas och hänga med.
Men vill man mest köra lite för sig själv spelar det väl ingen roll.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror du lite stirrar dig lite blind på vikten, visst en MT7 är smidig och nu är det länge sen jag testade en sån men det borde finnas nåt likvärdigt även äldre i begagnat träsket som också klarar kraven för A. Nu vet jag ju inte hur mycket du kört men jag tror mer att den upplevda "tunga vikten" kan bero på just att du kört lättare och smidiga hojar, eller? Då jag köpte Trajan efter att kört med Hondan kändes den lite tung men nu är det inget jag tänker på.

Enligt Internet ska CB250N väga runt 185 kg fulltankad, GSX750ES ca 240 kg, Thruxton 900 runt 230 kg, min KLR650C väger 196 kg fulltankad då jag av nyfikenhet vägt den efter att skruvar bort allt onödigt som går. Här ska jag villigt erkänna att jag inte märkt nån skillnad trots att nog närmare 10 kg försvunnit i avgassystem, hjälplös, signalhorn, rensad bakvända mm.

Det går ju inte att komma ifrån att Hondan är mindre och något lättare än Trajan och Suzukin men min Honda är knappast mer lättkörd än övriga hojar och jag är inte speciellt lång 175 cm med ca 10 kg "för mycket vikt". Om jag jämför med mina "landsvägshojar" så är det ingen aha upplevelse att sätta sig på Hondan att den känns ut liten, lätt och smidig jämfört mot de övriga två.

Den hoj som upplevs lättast och mest hanterbar av mina hojar bara man tar sig upp på den är KLR650 (trots att den är en tung effektsvag gris) men den är ju en offroad med om jag minns rätt 88 cm sitthöjd. Här får jag ner tåspetsarna men den är ändå smidig mot övriga fast detta är väl ganska logiskt.

Aha upplevelsen är att på CB250N (med kompressorn och 400 drevning) känns det ut att gå fort i 130-140 km/h vilka hastigheter jag drar mig för. Dock kan man inte komma ifrån att den trots att är lite kul att gasa och växla mot att ligga på femman och bara ge gas. Fast i detta fallet har du väl redan en sån där "kul att köra hoj" i form av en Matchless.

Som sagt jag har tre CB250N och jag skulle definitivt köpa CB400N i ditt fall om du nu promt ska en. Varför jag har tre är slumpen och att dom varit i princip gratis, är lite nyfiken på vad man får betala för en CB250N?
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Finns ett par ute på Blocket nu för 12 -15000. Jag vill bara ta kortet så enkelt som möjligt men har just nu ingen hoj att övningsköra på. Kan betala en massa pengar till körskola men det tar emot att betala 2500 för dubbellektioner när det jag behöver är att gneta in körkortsprovets banor i muskelminnet. Har möjlighet att förvara en hoj precis intill en körgård. Om jag tar A eller A2 kort har i princip ingen betydelse eftersom jag egentligen är ointresserad av allt vad moderna mc heter, i min värld allt efter typ 1970. Det som får mitt hjärta att ticka är veteraner som i princip är A2 allihop, även om ingen kunde stava till A2 när de tillverkades. Möjligt att jag har hängt upp mig på vikten, men det är så det har känts hittills, att varje kilo man slipper tvinga genom lågfartsbana eller vändningen i högfartsbana gör stor skillnad.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är inget fel med en Honda 250N. Den passar din vikt och längd. Den passar din budget. Du ska inte köra fort. Du ska inte åka med polare och bli frånåkt.
Jag vet inte hur backigt det är där du kommer att köra men jag utgår ifrån att det inte blir något problem.
Köra med packning? Du kommer inte köra längre resor med övernattning i tält. En ryggsäck eller tankväska med fika kommer inte att påverka hojen.
Det går att köra om med en 250 också. Det beror ju helt på omständigheterna.
Det du vill göra med din motorcykel kan en Honda 250 göra.

I Norge såg jag fyra medelålders engelsmän på varsin encylindrig fyrtakts 125:a. De hade bara tankväska och en väska på sadeln. De bodde då förmodligen i hytte eller på hotell.
Vi vinkade glatt och gjorde tummen upp.
Hade de valt fel hojar tro. Näe.

Återkom om två år och säg att du och jag hade fel. De andra hade rätt.

Lycka till med körkortet!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns ett par ute på Blocket nu för 12 -15000. Jag vill bara ta kortet så enkelt som möjligt men har just nu ingen hoj att övningsköra på. Kan betala en massa pengar till körskola men det tar emot att betala 2500 för dubbellektioner när det jag behöver är att gneta in körkortsprovets banor i muskelminnet. Har möjlighet att förvara en hoj precis intill en körgård. Om jag tar A eller A2 kort har i princip ingen betydelse eftersom jag egentligen är ointresserad av allt vad moderna mc heter, i min värld allt efter typ 1970. Det som får mitt hjärta att ticka är veteraner som i princip är A2 allihop, även om ingen kunde stava till A2 när de tillverkades. Möjligt att jag har hängt upp mig på vikten, men det är så det har känts hittills, att varje kilo man slipper tvinga genom lågfartsbana eller vändningen i högfartsbana gör stor skillnad.

Jag som troligtvis är sporthojs mesta CB250N ägare, finns det nån som har fler än tre? Men jag kan ändå inte ge mig, jag skulle aldrig betala 12-15000 kr för en CB250N även om den är i kanonskick då tycker jag att det nog finns betydligt vettigare hojar äldre hojar för samma pengar typ GSX750ES och säkert ännu vettigare hojar än den men det är ju det jag tycker. Sen om hojen väger 185 kg fulltankad eller 240 kg spelar nog mindre roll det finns säkert andra parametrar som spelat lika stor roll hur hojen upplevs än bara vikten. Viktskillnaden mellan CB250N och CB400N kan du nog bortse ifrån och priset borde vara det samma på de 5vå modellern och då skulle jag ta 400:an för det är ju ändå inget effektmonster.

Om du nu köper en CB250N så har du en hoj att träna med men jag skulle nog ändå överväga att ta några körlektioner på körskola på för att få en bra grund och sen köra upp med körskolans hoj för att få A-kort.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top