Jag tror du lite stirrar dig lite blind på vikten, visst en MT7 är smidig och nu är det länge sen jag testade en sån men det borde finnas nåt likvärdigt även äldre i begagnat träsket som också klarar kraven för A. Nu vet jag ju inte hur mycket du kört men jag tror mer att den upplevda "tunga vikten" kan bero på just att du kört lättare och smidiga hojar, eller? Då jag köpte Trajan efter att kört med Hondan kändes den lite tung men nu är det inget jag tänker på.
Enligt Internet ska CB250N väga runt 185 kg fulltankad, GSX750ES ca 240 kg, Thruxton 900 runt 230 kg, min KLR650C väger 196 kg fulltankad då jag av nyfikenhet vägt den efter att skruvar bort allt onödigt som går. Här ska jag villigt erkänna att jag inte märkt nån skillnad trots att nog närmare 10 kg försvunnit i avgassystem, hjälplös, signalhorn, rensad bakvända mm.
Det går ju inte att komma ifrån att Hondan är mindre och något lättare än Trajan och Suzukin men min Honda är knappast mer lättkörd än övriga hojar och jag är inte speciellt lång 175 cm med ca 10 kg "för mycket vikt". Om jag jämför med mina "landsvägshojar" så är det ingen aha upplevelse att sätta sig på Hondan att den känns ut liten, lätt och smidig jämfört mot de övriga två.
Den hoj som upplevs lättast och mest hanterbar av mina hojar bara man tar sig upp på den är KLR650 (trots att den är en tung effektsvag gris) men den är ju en offroad med om jag minns rätt 88 cm sitthöjd. Här får jag ner tåspetsarna men den är ändå smidig mot övriga fast detta är väl ganska logiskt.
Aha upplevelsen är att på CB250N (med kompressorn och 400 drevning) känns det ut att gå fort i 130-140 km/h vilka hastigheter jag drar mig för. Dock kan man inte komma ifrån att den trots att är lite kul att gasa och växla mot att ligga på femman och bara ge gas. Fast i detta fallet har du väl redan en sån där "kul att köra hoj" i form av en Matchless.
Som sagt jag har tre CB250N och jag skulle definitivt köpa CB400N i ditt fall om du nu promt ska en. Varför jag har tre är slumpen och att dom varit i princip gratis, är lite nyfiken på vad man får betala för en CB250N?