Honda CB250N tidigt 80-tal som övningskörnings-/uppkörningscykel

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Finns en 400 för 10 000 också på blocket, men lite väl långt bort. Är det nån som har en körklar prydlig 250 eller 400 att sälja inom typ 20 mils radie från Stockholm så är det bara att skicka PM. Kan lägga till det också att övningskörningshojsköp blev aktuellt igen igår efter trist händelse. Fick låna kollegas CBF600SA för att öva lågfartsbana. Tyckte direkt att den var hemsk och borde ha slutat men fortsatte ändå. Alldeles för hög tyngdpunkt. Ska ju vara så lättkörd enligt både ägaren och tester. Körde omkull. Kollegan tog det lugnt, bromspedal lite krokig och min högerfot har ont. Nu vill jag safe-a. Alla tycker att deras hoj är sååå lättkörd, jo tacka för det när man är van med den.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänk bara på att hur lätt en hoj upplevs att manövrera inte nödvändigtvis behöver ha med vikten på papperet att göra. Exempelvis den första tunga hoj jag körde (på körskolan för tiotusen år sen), en Yamaha xj-600, som enligt spec väger lika mycket som min nuvarande hoj men den var som att köra en buss i jämförelse med hur min nuvarande hoj är. Hjulens vikt, hur motorn levererar vrid och svänghjulets massa, allt påverkar, så rekommenderar att du provkör en cb250 innan du helt bestämmer dig för att det är den du ska ha. Nu tror jag inte att 250n kommer känns särskilt tung förvisso, men har du inte provkört så gissar du bara och det är dåligt underlag för köp (been there, done that).

Andra pengar förstås men skulle påstå att tex en KTM duke 390 hade varit lämpligare, den är 30 kg lättare än cb250n och 100% mer lättkörd än Hondan i övrigt också.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Xz550 är en mycket fin hoj för sin tid och jag tror den fixar A också. Kostar nästan gratis men är vuxen hoj i måtten och funkar till allt än idag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Xz550 är en mycket fin hoj för sin tid och jag tror den fixar A också. Kostar nästan gratis men är vuxen hoj i måtten och funkar till allt än idag.


Hur är det med uppkörningen för A? Är det inte minst 595 cc, 50 kW och 175 kg,

Fast jag tror ändå att XZ 550 är bättre hoj än CB250N även om den onte klara en A uppkörning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lättkörd i vilket sammanhang? En hoj kan vara relativt lättkörd i konbanan, men sämre i trafiken/på landsväg, medan en hoj som är underbar att nöta landsväg med kanske inte är en given vinnare i en konbana.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
I första hand tänker jag på konbana. Med kortet i hand tror jag inte att jag kommer köra någon av cyklarna som det pratas om här. XJ600 är faktiskt en som jag tittat på. Kört xj6 på risktvåan, den hade trevlig lugn motorkaraktäristik, så då funderade jag på om föregångaren xj600 kunde vara bra billig körkortscykel. Kallas också lättkörd i tester men CoolaOla tycker att den är en buss...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Konbana…

den fixar man om man övar. Har väldigt lite med hojen att göra så länge det är en normal hoj.
Provförrättaren vill se om man är mogen att släppas ut i trafiken. Det är man om man kört mycket och övat så att man sitter bra och manövrerar hojen med kroppen. Balans och gas/kopplingskontroll och förstås bromsteknik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I första hand tänker jag på konbana. Med kortet i hand tror jag inte att jag kommer köra någon av cyklarna som det pratas om här. XJ600 är faktiskt en som jag tittat på. Kört xj6 på risktvåan, den hade trevlig lugn motorkaraktäristik, så då funderade jag på om föregångaren xj600 kunde vara bra billig körkortscykel. Kallas också lättkörd i tester men CoolaOla tycker att den är en buss...
Xj600s köpte jag till dottern när hon skulle ta A2. Rätt trevlig och lättkörd hoj, jag körde den gärna på vintern.

Fortfarande A2 tror jag.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kolla Yamaha SR400. Finns både från 2020-talet och 1970-talet och ser typ likadana ut. Kickstart och enbart en cylinder. Smal och låg och ser gammal ut, perfekt för dig.

CB250N skulle jag undvika. Jag har haft CB400N och upplevde den som rätt seg och tung i reaktionerna, 250:n lär inte vara bättre. Vet inte riktigt varför men bred motor och tungt chassi gissar jag. Gillade den aldrig.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Näe, inte riktigt så. Om ABS går in räknas det som en hjullåsning, något körskola och körprov inte tillåter, skillnaden är att du inte riskerar att gå omkull. Mycket säkrare att lära sig bromsa med ABS tycker jag.
Nej, där har du allt fel. På min uppkörning i fjol sade både provförrättare och körskollärare att det inte gör något om ABS går in.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nej, där har du allt fel. På min uppkörning i fjol sade både provförrättare och körskollärare att det inte gör något om ABS går in.
Det gör inget om du låser hjulet eller låter ABS gå in kort men sedan släpper på bromsen och bromsar korrekt eller menar du att ni inte gick igenom nackdelen/faran med att låta ABS arbeta på riskutbildningen?
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det gör inget om du låser hjulet eller låter ABS gå in kort men sedan släpper på bromsen och bromsar korrekt eller menar du att ni inte gick igenom nackdelen/faran med att låta ABS arbeta på riskutbildningen?
En pudel.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
SR400 ser trevlig ut. Dyrare, men det finns väl en anledning till det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nyare SR400 har insprutning, de är trevliga små hojar.
Men jag skulle nog inte köra upp på en. Startar inte alltid på första kicken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är lite kul med mc-folk, det är som att det inte går in när man säger att det är just en lätt, svag, långsam hoj man är ute efter. Möjligen borde jag titta efter om det finns någon annan som är lättare, men gillar att Hondan är 4-takt till skillnad från de flesta andra i klassen. Det viktiga dock att ingen verkar tycka att det är en dålig cykel.
Det där stämmer så bra. Samma sak när någon ber om tips på en hoj för under 20000kr. Det tar inte lång stund innan nån rekommenderar nån värstinghoj för långt över 100 papp, ofta i kombination med erbjudande om att köpa hans hoj. Totalt tondöva.
Bry dig inte om snacket om att man "tröttnar" på en motorsvag mc. Då har man inte fattat vad hojåkande går ut på. Byta hoj kommer du antagligen vilka göra med tiden i alla fall. En glidare, eller offroad kanske?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Köp vad du känner för och övningskör så mycket du orkar!
250'n kommer att funka jättebra

Jag envisas år efter år med att reparera och bygga om min gamla CB900 istället för att köpa något modernare och bättre så jag förstår dig.

MEN, kör upp på körskolans hoj!
Dels får du A utan några inskränkningar och sedan har du en fördel om du kör upp via körskola istället för privatist.
Inspektören vet att körskolan anser dig färdig (om du använder en välrenommerad skola) och kan slappna av lite.

Kör också upp på en lördag om du kan, de som jobbar då har ställt upp frivilligt och gillar sitt jobb, Kuggar-Kalle skulle aldrig jobba en lördag.

Edit:
jag gissar att du sett denna i Nacka.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Den här är lite off din kravspec, men Plastgrisen är en rejält underskattad motorcykel.
I all tysthet har mcbud kört sina CX fler varv runt jorden än NASA snurrat ihop tror jag.
Jag minns den som trevlig och lättkörd, men inte särskilt sexig kanske...

Detta är customvarianten, så betydligt mindre plastig än den vanliga

2cm lägre sitthöjd än CB400 också om man är kort (775/795mm)

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu har jag redan valt sida, CB250N.

En hoj som jag gillar är denna. Jag tycker att den ser bra ut. Kul att dom gjorde något av den gamla 450-motorn. Annars var ju Suzuki 250-400/450 fulast i klassen under 80-talsboomen.

IMG_0710.jpeg

16 000, annons nedan

 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Yamaha j400 var ju populära körskolehojar ett tag.
Inte vackrast men skottsäkra och lättkörda.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top