ingetnamn
Medlem
- Gick med
- 16 Mar 2013
- Hoj
- na
Hmm, läste nu din tråd och ursprungsfrågan:
Din listade saker låter som totalrenovering förutom att du glömt att lista vevstaks/vevaxel-lagrar. (som man bör i prinsip "alltid" byta då man öppnad så mycket)
Några kommentarer: Man brukar inte bara "byta alla kolvar" (i en fyrtaktare) - om det inte finns ett skäl.
Är motorn sliten/skuren/kraftigt överhettad nån gång, dålig kompression, "äter olja" eller så? Om ja, då blir det aktuellt med nya kolvar, men också då oftast behöver man gå exempelvis till först OD (över dimension, t.ex. + 0.25mm). 8000mil låter lite mycket, även om det skulle ha servats (oljebyten; bra olja+filter) och inte körts med "utan" olja eller överhettad. Kan bli behövligt att hona upp över slitaget dvs sätta dit OD-kolvar. (Men nu: För samma kostnad skulle du också kunna gå hela vägen och sätta dit CB550 Supersport kolvar - om de nu inte är mycket dyrare och svåra att få tag i -- men vore roligt att få in lite mera krut och vrid i en gammal hoj.. annars behåll som det är; bara lite större munstycken?)
-Men är allt helt eller nästan friskt - då kanske en lätt honing hos en bra verkstad + bara nya kolvringar. Vevstakslagrar brukar man byta också i samma veva, även för en mindre kört motor.
-Med dessa mil, som du säger, behöver säkert topplocket ses över; t.ex med nya avgasventiler (+ fräsning av alla säten). Så klart, alla nya packningar + kamkedjan + spännarestycket om det var en slit-modell tillkommer med dessa mil.
--
Hela transmissions-sidan blir en annan story, och slitaget dvs behovet beror mest på hur man kört hojen.
Kopplingsfjädrarna kan vara aktuella att byta till något styvare (även om lamellerna är bra) iom dagens bra motoroljer är mycket "halare" än vad de var på 70-talet. (iaf en frisk CB750 koppling kan slira något med en nybytt bra olja under max acceleration - tung last/std trimning).
Kolla noga t.ex ettans och tvåans drev (dogs), att växlarna inte hoppar av (har tendens att hoppa av). -Back-cutting av dogs kan hjälpa om dreven annars är bra. Kuggorna måste man inspektera helt okulärt; "råttan" ska inte ha varit och bitit bort ytan. (annars låter växeln illa - och går senare helt sönder osv)
Mao: mitt råd är "öppna och inspektera först -planera och budgetera/genomför sen".
Lycka till!!
Grymt informativt inlägg, tack - mer sådan gott folk!
Gällande kolvbytet kan du han helt rätt! Jag mätte kolvarna igår och det saknas bara 0,8mm från standard (56mm). Kanske det räcker med att snygga till kolvarna från sot och sedan bara byta kolvringarna? Vad jag vet har motorn aldrig gott varmt eller dylikt, jag kan inte se några tecken på det i varje fall. Däremot va kolvarna redigt sotiga och topplocket var det avlagringar och skit. Topplocket har lämnats in för renovering.
Att borra upp cylindrarna något känns inte aktuellt, för mkt pengar och sedan jobb med förgasarna för att hojen ska gå bra. Att hona cylindrarna lätt känns dock givet- åker upp på To-Do listan!
Vevstakslager säger du... Bör dessa bytas? Vevstakarna i sig antar jag inte är nödvändigt..reflektioner?
Eftersom många påtalar byte av kamkedja och primärkedja ska jag se över detta. Kamaxeldrevet ser lite trött ut så det ska bytas och då byter jag även kamaxelkedjan!
Mvh