Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
1200mila service på cbr1000rr.... Är det bara olja och filter?
När är det ventilkoll/justering, är det inte förrän 2500mila?

//Tobbe

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Hallå, köpte mig en honda cbr 1000RR 05 i måndags och undrar lite smått hur man ändrar blinkersreläät på den?

Finns det nån manual till den på nätet där det står hur man plockar ner cykeln i molekyler om man så känner för de?

vh boyye

Har sett en förut iaf. Kolla Teknik / Mekforumet. Har en till 04:an på 330MB,

MC Doktorn

Guest
Tjena.
Slänger in länken till min tråd här också bland er Firebladepiloter. Kan du inget om stötdämpare eller inställningar behöver du inte ens trycka på den. :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156548

Beskriv gärna problemet du har i mer detalj.
Jag menar hur upplever du den i din favoritkurva ?är den understyrd/överstyrd? Gungig/stötig? var i kurvan apex / ingång/ utgång ? vid gas pådrag /avslag?
Har du rätt fjäder?

Skriv ner ändringar pröva att ändra på allt från min till max! notera

Så analyserar stötdämpartekniker jag pratat med nyligen, detta kräver kunnande och tid .

Dark_Messenger

Guest

Jag menar hur upplever du den i din favoritkurva ?är den understyrd/överstyrd? Gungig/stötig? var i kurvan apex / ingång/ utgång ? vid gas pådrag /avslag?
Har du rätt fjäder?

Skriv ner ändringar pröva att ändra på allt från min till max! notera

Så analyserar stötdämpartekniker jag pratat med nyligen, detta kräver kunnande och tid .
Jag vet "hur man ska gå tillväga" med att åka samma vägsnutt fram och tillbaka, göra små justeringar osv. Det jag är ute efter är nog mer om någon ruvade på en "tabell" eller översikt av något slag med "standardinställningar" för olika vikter på cykeln.

Finns en sån har man åtminstone något att hålla sig vid när man börjar experimentera. Vad är exempelvis Hondas "referensperson" som de baserar sin fabriksinställning på?? Hur mycket väger han??

Sen är jag nyfiken på om någon vet hur sambandet ser ut mellan de olika inställningarna.. Dvs gör jag rätt om jag ställer gaffelkompen på 70% hårdhet och bakdämparreturen på 70%.. Finns det överhuvudtaget något sådant samband eller är det bara att "mecka på för glatta livet tills man tror att man är hemma"..

Om jag har rätt fjädrar?? Absolut ingen aning..

Många frågor blir det i strävan på perfektion..:)

MC Doktorn

Guest
Jag vet "hur man ska gå tillväga" med att åka samma vägsnutt fram och tillbaka, göra små justeringar osv. Det jag är ute efter är nog mer om någon ruvade på en "tabell" eller översikt av något slag med "standardinställningar" för olika vikter på cykeln.

Finns en sån har man åtminstone något att hålla sig vid när man börjar experimentera. Vad är exempelvis Hondas "referensperson" som de baserar sin fabriksinställning på?? Hur mycket väger han??

Sen är jag nyfiken på om någon vet hur sambandet ser ut mellan de olika inställningarna.. Dvs gör jag rätt om jag ställer gaffelkompen på 70% hårdhet och bakdämparreturen på 70%.. Finns det överhuvudtaget något sådant samband eller är det bara att "mecka på för glatta livet tills man tror att man är hemma"..

Om jag har rätt fjädrar?? Absolut ingen aning..

Många frågor blir det i strävan på perfektion..:)

Ok jag är ingen förare som kräver mm presision märker 2 klick här och där men avser ändå att nå en bra inställning.

Men inställningar kräver att man definierar ett problem och finner ett mål vad jag vill att hojen ska göra , anser jag tex den känns bra i ingången med i utgången understyr känns gungig bak.

Problem lösning !! 1Bak.för mjuk fjäder, för lite förspänning, för lite kompression och för lite retur, för lite ride high 2Fram. för hård , för mycket kompression.
3Däcken?
4Allt på en gång

Grunden är att ha rätt fjädrar för din vikt och körstil.
Förutsättningarna för problem är oändliga därför finns alla justeringsmöjligheter, allt är individuellt och svårtolkar och tar tid.
Det som passar mig passar inte dig etc.:)

Fjädring är kul och lite av svart magi

Mvh A.Matören

Dark_Messenger

Guest

Det som passar mig passar inte dig etc.:)

Fjädring är kul och lite av svart magi

Mvh A.Matören

Absolut. Jag är helt med på ditt resonemang att det är individuellt osv.

DOCK, med risk för att bli tjatig, så skulle jag vilja ha en tabell från (tex) Honda med "optimala" justeringar baserat på hur mycket vikt som finns på hojen vid ett visst tillfälle. Med optimala menar jag givetvis inte optimala, vad är det och för vem under vilka förutsättningar??, utan kanske standardinställningar eller kalla det vad du vill som jag kan skruva vidare från.

Jag vill även veta korrelationen mellan de olika inställningarna!

Ujuj, nu vart det djupt..

Misstänker att jag inte kommer få mycket mer till svar än ditt resonemang MC Doktorn:D

Tack ändå :tummenupp

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha
Absolut. Jag är helt med på ditt resonemang att det är individuellt osv.

DOCK, med risk för att bli tjatig, så skulle jag vilja ha en tabell från (tex) Honda med "optimala" justeringar baserat på hur mycket vikt som finns på hojen vid ett visst tillfälle. Med optimala menar jag givetvis inte optimala, vad är det och för vem under vilka förutsättningar??, utan kanske standardinställningar eller kalla det vad du vill som jag kan skruva vidare från.

Jag vill även veta korrelationen mellan de olika inställningarna!

Ujuj, nu vart det djupt..

Misstänker att jag inte kommer få mycket mer till svar än ditt resonemang MC Doktorn:D

Tack ändå :tummenupp

Dem flesta MC-fabrikat utgår från en förare på 75kg med utrustning.
Sen är alla Hondor alldeles för mjuka fram från fabrik.....

Här kan du börja --> http://world.honda.com/HRC/tech/result/all_s02.html

Och här --> http://world.honda.com/HRC/tech/result/all_s01.html

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Dem flesta MC-fabrikat utgår från en förare på 75kg med utrustning.
Sen är alla Hondor alldeles för mjuka fram från fabrik.....

Här kan du börja --> http://world.honda.com/HRC/tech/result/all_s02.html

Och här --> http://world.honda.com/HRC/tech/result/all_s01.html

Tackar!:tummenupp
Ska kolla upp länkarna ordentligt vid tillfälle.

Gäller dessa med öhlinare på eller med standarddämpare:va

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Ok, mkt intressant. Om inte annat kanske man får ett bra utgångsläge att skruva vidare från. Hur mäter jag upp hänget btw?

Snabbgenomgång på detta vore kalas.

Justera med förspänningen "dvs fjädern"

Du mäter som bilderna visar.
1. Utan belastning av vare sig hoj eller förare
2. med balstning av hoj
3. Med förare och Hoj

Avståndet mellan 1-3 (enl öhlins rek Fram 35-50 mm Bak 25 -40mm)
Avståndet mellan 1-2 (Enl Öhlins Rek Fram 15-30 mm Bak 10-20mm)
Justera med förspänningen "dvs fjädern"
Grundregeln är att ca 1/3 av fjädringen ska sjunka ihop med förare och hoj.

14-0308-GEEK1-zoom.jpg

146_0308_05zoom+kawasaki_636+rear_end_view.jpg

Mätvärdena på kompression och retur utgår från max

Bra att läsa http://www.ohlins.se/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf och

På min CBR 600 RR har jag ett häng med förare fram 38 mm bak 28 mm höjt ridehigh på bakdämparen(finns ej org) så den styr betydligt snabbare än orginal och känns perfekt på bana och samtidigt stabil.
Bara jag som inte kan utnyttja potentialen :D

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Makeup !!

Har idag varit och valt ut färgerna se prover

Silver(magkåpa) och Grönt(resten)

Bifogat

• silver.JPG
    silver.JPG
    103.4 KB · Visningar: 37
  • green.JPG