Honda CBR 1000RR VS. Suzuki GSXR 1000??

-Blomman-

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
Tjenare..
Har precis tagit mc-kort, har kört cross ända sen jag va liten och testat några hojar och så.. Men tycker en 600 känns lite liten och klen, då jag är 23år och ca 188cm lång. Så tänkte därför gå på en lite större direkt.. Har fått bytes förslag mot min bil, på både en Honda CBR 1000RR -04 och en Suzuki GSXR 1000 -03 som rullat 3000mil..

Och då jag inte har någon vidare erfarenhet, så frågar jag här bland allt kunnigt folk.. Vilken är bäst som "Första hoj" För/nackdelar med hojarna. Något man bör passa sig för. eller kolla extra noga på vi ev. byte? Försäkring? Delar? osv osv..

Säg vad du tycker och har erfarenhet av..

Mvh Andreas

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag hade tagit hondan.

Honda har alltid bra motorer,

Den suckan är stor och snabb men inte så lättsvängd. Hondan från 04-07 är en mycket bra hoj, lättsvängd och jävligt fint chassi.

Sedan vet jag att suckan har haft en del problem med tps sensorn på dom hojarna och det är inte superkul. Hondan har jag inte hört någon ha några problem med.

Lycka till!

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Jar röstar på gixxern. Vet inte varför, men har alltid velat ha en K3:a.

-Blomman-

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
Det verkar ju vara din första hoj och nytaget kk om jag inte förstått fel.

Frågan du bör ställa dej är nog om det räcker med en 1000klubba eller om du borde ta en turbohoj direkt?

Ja varför inte......
Nej men testade som sagt en kompis R6, och tyckte den va lite slö. Visst den går som f-n, men det kändes som något saknades.. Så därför tänkte jag satsa på något större, och nu när jag har blivit erbjuden att byta någon utav dom mot bilen. Så lika bra att gå på 1000cc..

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Du blir inte besviken!

Sen så kan väl allt hända med hojar oavsett modell/märke, man får ha lite tur!

Ta det lungt då du kan uppleva en viss skillnad på effekt hos en cross och en 1000 hoj

-Blomman-

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
Du blir inte besviken!
Ta det lungt då du kan uppleva en viss skillnad på effekt hos en cross och en 1000 hoj

Nähe är det sant??
Klart det är skillnad på en cross och hoj det fattar min farmor också..
Men som sagt, R6 tyckte jag va rätt seg, därför en 1000cc så har man lite att gå på också, så man inte tröttnar direkt som jag har hört/läst att många gör på 600..

Kneedrag

Guest
Jag hade tagit hondan.

Honda har alltid bra motorer,

Den suckan är stor och snabb men inte så lättsvängd. Hondan från 04-07 är en mycket bra hoj, lättsvängd och jävligt fint chassi.

Sedan vet jag att suckan har haft en del problem med tps sensorn på dom hojarna och det är inte superkul. Hondan har jag inte hört någon ha några problem med.

Lycka till!

Hondas motorer är överskattade.
Vill man ha en slitstark motor är det gsxr som gäller. Folk bygger turbo på gsxr inte ofta honda av anledningar.
Gsxr 1000 01-02 var det tps problem med. 03-04 har inga kända fel.

Honda är säkert bra men tråkig. Jag skulle köpt kopprfärgade gixxern så snygg.

Provkör båda

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
suzuki är för tjejer hondan är för män:tuttar
närå om valet är mellan dessa två hojar hade jag valt hondan.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har ägt både CBR och GSX-R. Hade valt GSX-R:n. Hondor är jävligt fina och bra på alla sätt, men de har noll personlighet.

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Trevliga hojar både två men Gixxern tycker jag är roligare, mer bus i karaktären än Hondan som är nästan tråkigt trygg.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
VI hade en som köpte en R1 07-08 nytt kort 30+ kört cross hela tiden, han la sig ändå i gattempo... Det jag vill komma till att det kanske inte spelat någon roll om han hade en 600 när han inte svängde, gick inte så fort. Visst, du kan ju inte jämföra en 1000 och en 600 inte ens lite, men det KANSKE säger bara KANSKE är värt att tänka på att 150 in i fel böj är betydligt bättre än 200?

-Blomman-

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
Honda CBR 954 RR -03
VI hade en som köpte en R1 07-08 nytt kort 30+ kört cross hela tiden, han la sig ändå i gattempo... Det jag vill komma till att det kanske inte spelat någon roll om han hade en 600 när han inte svängde, gick inte så fort. Visst, du kan ju inte jämföra en 1000 och en 600 inte ens lite, men det KANSKE säger bara KANSKE är värt att tänka på att 150 in i fel böj är betydligt bättre än 200?
Absolut man måste köra med huvudet och inte ta en massa risker och tämja på gränser när man är ny på allt.. Bara för att jag har kört cross så betyder det inte att jag är ghoastrider.. Kör man med sunt förnuft och tänker på vad det är man har mellan benen, och visar den respekt för den. Så tror jag inte att det är några problem att börja med en 1000cc..

--------------------------------------

Har alltid gillat honda bäst.. Men har läst recensioner om Gixxen, och Hondan så börjar jag glida mot Gixxen mer och mer.. Plus att den är billigare i försäkring.. Sen har jag fått uppfattningen om att Gixxen är bekvämare att åka på om man åker långt.. Rätta mig om jag har fel!!

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Sukkan tycker jag ser betydligt större o klumpigare ut, ställ den bredvid hondan så förstår du vad jag menar:), cbr:n e en riktigt fin hoj, från -02 o framåt i alla fall

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Absolut man måste köra med huvudet och inte ta en massa risker och tämja på gränser när man är ny på allt.. Bara för att jag har kört cross så betyder det inte att jag är ghoastrider.. Kör man med sunt förnuft och tänker på vad det är man har mellan benen, och visar den respekt för den. Så tror jag inte att det är några problem att börja med en 1000cc..

--------------------------------------

Har alltid gillat honda bäst.. Men har läst recensioner om Gixxen, och Hondan så börjar jag glida mot Gixxen mer och mer.. Plus att den är billigare i försäkring.. Sen har jag fått uppfattningen om att Gixxen är bekvämare att åka på om man åker långt.. Rätta mig om jag har fel!!

Ett het tips att kolla försäkringen innan du köper ej hoj också.....finns risk att det blir dyrt på en 1000cc :näsblod

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
Gixxern DiReCkT!!!111

passar oss längre bättre än lill hondan.. har ifs bara provat hondan medans jag har många gixxer mil i kroppen..

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Det enda du får med från crossåkandet är själva bas körningen, dvs växling, koppling, gas, balans. Resten är en HELT ny grej. Jag hade struntat i att kollat HK och KG siffror hit och dit och istället tagit den som är mest välvårdad, servad och påkostad. 3000mil på en sporthoj kan det ha hänt en hel del på....

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept