Honda CBR 1000RR

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zeb_Macahan skrev:
Suckisuckin är nog ungefär lika snäll. Jag kommer med mer exakta jämförelser när jag har provat hyndan...

//jaG
Skulle man kunna få hjälp av nån varför det ter sig så? Jag är helt fullständigt ärlig när jag säger att min R6a reser sig så man kan slå över om man gör på samma sätt som jag beskrev tidigare, toppfarten e runt 110km/h på ettan. (CBRen måste väl ha minst samma effekt då?) Skillnaden i vikt är väl 10 kg, å balanseringen av vikt är väl ungefär lika? Är det karaktären på motorn som gör att den hellre reser på sig? Den Fazer 1000 jag testat var även den mycket lättare att resa upp.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Zeb_Macahan skrev:
Suckisuckin är nog ungefär lika snäll. Jag kommer med mer exakta jämförelser när jag har provat hyndan...

//jaG
Nu är du väl ute å cyklar igen.
Slösukin reser väl sig ganska friskt på 1:an
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag kört ca 50 mil med min CBR och jag måse säja att det är en härlig maskin, snäll, lättkörd men med ett j-vla klipp uppe på varv, sista 1000 varven händer det trevliga saker.
Motormässigt är den väldigt lik gixxern men med ett maskerat register som det skall bli spännande att prova på bana, den är mycket bra på att vid inspirerad körning leta fäste i kurvorna, en mycket bra egenskap vid banåkning. Fjädringen är superb, sväljer allt med en fast och fin känsla, inget gung eller svaj men ändå banåkningstyv. Bromsarna är lättdoserade och det är en barnlek att bromsa upp den på framhjulet tack vare känsliga bromsar och en väldigt trevlig balans på hela ekipaget.
När man sitter och torrbryter så känns den betydligt tyngre än både Gixxern och Kawan men tyngden är på vanligt Hondamanér som bortblåst när hjulen rullar.
Jag brukar testa mina hojar med "vitastrecktesten" dvs köra slalom mellan vita streck på landsvägens mitt och CBR:en är mycket lättstyrd, ingen ansträngning alls att kasta den fram och tillbaka.

Det jag tror många känner som trögstyrdhet jmf med ex CBR600:an är nog mest skillnaden i gyrot på den tyngre veven på en 1000, jag upplever inte 1000 kubikaren som tung vid pressande på landsväg, bara stabil och säker vilket jag anser är ett plus speciellt med tanke på hur ohyggligt fort den här cykeln accelererar.

Wheeliemässigt så är den högt växlad på ettan (ca 160 knutar!!!) men den kastar ändå upp framhjulet vid gaspådrag, den lyfter även på tvåan men då på ett högre varvtal än exempelvis Gixxern. Och det är då man märker den fina balansen, sitt långt fram så lyfter den inte, sitt långt bak så lyfter den snällt och fint, precis som det skall vara på en bra banhoj. Jag kommer dock att dreva ner den för att tvåan skall kunna användas i långsamma kurvor.

Summa summarum, jag är skitnöjd, jag har läst alla tester innan jag valde mellan Hondan och Kawan och eftersom jag mest kör bana så vill jag ha en cykel med ett snällt och starkt register, inte en cykel som kastar upp framhjulet i tid och otid som Kawan. Jag kommer att ha högtidsstunder i sadeln på Hondan, inget snack om den saken...

...sen är den ju förbaskat snygg också:)))
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jaja, i vilket fall som helst så har faktiskt Kawatioärren vunnit alla tester över de andra nollfyrorna så jag fattar inte varför man ens kollar åt de andra märkena :va

Läs senaste Bike bara :rolleyes:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zeb_Macahan skrev:
jag lovar att hyndan reser sig lika lätt... skit bakom spakarna bara...

//jaG
Japp, har hört att man kan göra fel när man vrider på gasen tills det tar stopp från 4k.

Sitter man upp är det ju en annan sak, men varför ska man sitta upp när man ska accelerera? ;)
 

Marsipulami

Guest
Mavve skrev:
Jaja, i vilket fall som helst så har faktiskt Kawatioärren vunnit alla tester över de andra nollfyrorna så jag fattar inte varför man ens kollar åt de andra märkena :va

Läs senaste Bike bara :rolleyes:

Nu är du sotis igen Mavve :D
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Mavve skrev:
Jaja, i vilket fall som helst så har faktiskt Kawatioärren vunnit alla tester över de andra nollfyrorna så jag fattar inte varför man ens kollar åt de andra märkena :va

Läs senaste Bike bara :rolleyes:

Hmmmm, men Hondan har ju mer effekt än vad ZX10:an har... åtminstone mellan just de två hojar som atom racing bänkat. :rolleyes:
http://fullspeed.to/atom
under nyheter...

Ok för att det kan vara ett perffa exemplar av hondan å ett av de sämre av kawan, men....

/lastu
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Niklasinorr skrev:
Nu har jag kört...

...sen är den ju förbaskat snygg också:)))

Så, nu tar du å vänder på växlarna så du har ettan upp å resten ner, sen kommer du förbi här så kan du lämna hojen hos mig några dagar så jag kan utvärdera om det är som du säger... :tummenupp
Du kan tanka fullt innan du kommer åxå så jag slipper böka med sånt... :tungan

/lastu
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
OJOJ Hondan har 5hk mer än kawwan :tummenupp :Bugar

Vilken skithoj kawwan måste vara alltså :rolleyes:
(bara för att använda kawwamaffians egna argument :hihi )
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Mavve skrev:
Jaja, i vilket fall som helst så har faktiskt Kawatioärren vunnit alla tester över de andra nollfyrorna så jag fattar inte varför man ens kollar åt de andra märkena :va

Läs senaste Bike bara :rolleyes:

precis, jag gick bara på bikes test när jag skulle bestämma vilken hoj jag skulle köpa, så därför blev de en 10R.. :rolleyes: :tungan
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Zeb_Macahan skrev:
Vägde min GSXR1000-03 för ett par veckor sedan. <190 fulltankad.

Uppgiven torrvikt: 168 (168+18+4+4 (bensin+olja+vatten)borde bli mer än 190)

Vägd på nykalibrerad industrivåg.. jag är jättenöjd... nu ska skiten bara bänkas med... :fakta

//jaG



Såg dig inne i stan igår.... SNYGG hoj du har
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
lastu skrev:
Så, nu tar du å vänder på växlarna så du har ettan upp å resten ner, sen kommer du förbi här så kan du lämna hojen hos mig några dagar så jag kan utvärdera om det är som du säger... :tummenupp
Du kan tanka fullt innan du kommer åxå så jag slipper böka med sånt... :tungan

Om du ber riktigt snällt så kanske du kan få prova den på Virtasalmi...jag får väl för sakens skull köra några varv på ditt ök, men bara om du tjatar...;-)))
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Niklasinorr skrev:
Om du ber riktigt snällt så kanske du kan få prova den på Virtasalmi...jag får väl för sakens skull köra några varv på ditt ök, men bara om du tjatar...;-)))

Bahhh
Vi får se, är ju ändå en rääser jag har. Kan va för mycke för dig... :rolleyes:

/lastu
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top