Nu har jag kört ca 50 mil med min CBR och jag måse säja att det är en härlig maskin, snäll, lättkörd men med ett j-vla klipp uppe på varv, sista 1000 varven händer det trevliga saker.
Motormässigt är den väldigt lik gixxern men med ett maskerat register som det skall bli spännande att prova på bana, den är mycket bra på att vid inspirerad körning leta fäste i kurvorna, en mycket bra egenskap vid banåkning. Fjädringen är superb, sväljer allt med en fast och fin känsla, inget gung eller svaj men ändå banåkningstyv. Bromsarna är lättdoserade och det är en barnlek att bromsa upp den på framhjulet tack vare känsliga bromsar och en väldigt trevlig balans på hela ekipaget.
När man sitter och torrbryter så känns den betydligt tyngre än både Gixxern och Kawan men tyngden är på vanligt Hondamanér som bortblåst när hjulen rullar.
Jag brukar testa mina hojar med "vitastrecktesten" dvs köra slalom mellan vita streck på landsvägens mitt och CBR:en är mycket lättstyrd, ingen ansträngning alls att kasta den fram och tillbaka.
Det jag tror många känner som trögstyrdhet jmf med ex CBR600:an är nog mest skillnaden i gyrot på den tyngre veven på en 1000, jag upplever inte 1000 kubikaren som tung vid pressande på landsväg, bara stabil och säker vilket jag anser är ett plus speciellt med tanke på hur ohyggligt fort den här cykeln accelererar.
Wheeliemässigt så är den högt växlad på ettan (ca 160 knutar!!!) men den kastar ändå upp framhjulet vid gaspådrag, den lyfter även på tvåan men då på ett högre varvtal än exempelvis Gixxern. Och det är då man märker den fina balansen, sitt långt fram så lyfter den inte, sitt långt bak så lyfter den snällt och fint, precis som det skall vara på en bra banhoj. Jag kommer dock att dreva ner den för att tvåan skall kunna användas i långsamma kurvor.
Summa summarum, jag är skitnöjd, jag har läst alla tester innan jag valde mellan Hondan och Kawan och eftersom jag mest kör bana så vill jag ha en cykel med ett snällt och starkt register, inte en cykel som kastar upp framhjulet i tid och otid som Kawan. Jag kommer att ha högtidsstunder i sadeln på Hondan, inget snack om den saken...
...sen är den ju förbaskat snygg också
))