Honda cbr 125 eller Yamaha yzf 125?

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Hej
Det är så att snart så blir det dags för en 125a men jag är osäker på vilken. Jag har tänkt mig antingen Honda cbr 125 eller yamaha yzf 125 och min budget är på 15000-20000. Jag kör VÄLDIGT mycket (förtsta månaden med moped körde jag över 100 mil). Ofta längre turer (10 mil). Mopeden jag har idag är slö så allt som bara accelerarar bättre en den är jag nöjd med men jag vill ju även ha fart.
Det jag nu skulle vilja veta är om ni som har mer erfarenhet av detta vet vilken som man ska sattsa på?
Tack på förhand!

Elaijas

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2014
Hoj
Yamaha WR125X 09
Detta svaret kanske kommer lite sent men men..

Har själv varit inne på en CBR, men sedan fick jag veta dess effekt och storlek och då blev den utesluten för mig. Har en kompis som har en YZF och han är riktigt nöjd med den, och den är ju mer fullstor och har max tillåten effekt för en 125a. Hondan är lite billigare, nypris kostar den 33 900 medans Yamahan ligger på 42 900. Du skulle nog kunna få en fin begagnad cykel av vilken du nu än väljer inom din budget. Bägge är väldigt pålitliga o bra hojar som e billiga i drift. :tummenupp

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Tack för svaret! Jag får nog försöka se om jag kan testa dom båda och se om vilken som känns rätt.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle nog tro att de flesta 125:eek:r ligger runt 11kw, så just en sport125:a eller inte spelar nog ingen större roll. Själv föredrar jag dock 2taktare, tycker de är långt roligare att köra än 4takt, kanske värt ett försök? T.ex Honda NSR125 väger dessutom några kilo mindre än yzf 125:an

Elaijas

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2014
Hoj
Yamaha WR125X 09
Jag skulle nog tro att de flesta 125:eek:r ligger runt 11kw, så just en sport125:a eller inte spelar nog ingen större roll. Själv föredrar jag dock 2taktare, tycker de är långt roligare att köra än 4takt, kanske värt ett försök? T.ex Honda NSR125 väger dessutom några kilo mindre än yzf 125:an

Nja, fast CBR ligger på 9.8kw, alltså 13.3 häst. Ingen större skillnad dock ;)

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hojen du söker heter Aprilia RS125 eller Cagiva Mito!
Häng på lite större cylle o kolv på din Derbi så kommer den blåsa förbi och ifrån båda hojarna du nämnde...
Att det är mer service med en 2-takt är väl århundradets mest uppblåsta myt, en vanlig tvåtaktad gathoj kommer hålla lika bra som 4-takts dito förutsatt att du följer serviceintervaller (som är rätt snälla).
Med dina ~100 mil i månaden (du kommer pissa på det när du skaffar hoj, milen rullar på bra mycket snabbare ;)) så räcker det med kolvbyte en gång i halvåret om du kör året runt.
Provkör lite hojar och ta den som du tycker känns bäst, ifall du vill hålla dig till 11kW gränsen (ingen 16-åring vill det i mer än en vecka, tro mig) så sikta på en fyrtaktare!

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Av de två valen du lagt fram, R125 utan tvekan... Känner folk som ägt båda, och R125;an har kommit på topp alla gånger.

Sen att den är lite snabbare, (en bra bit snabbare i acc), enligt mig snyggare, och jäkligt skön att köra... Men jag är ju lite påverkad av att äga en ;)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Är det fråga om en ny hoj? Det är nämligen stor skillnad på en CBR 2011 och framåt jämfört med tidigare generation. För långkörning är (den nya) CBRen bättre, främst pga komfortablare sittställning. Att bomba gokardbanan skulle jag däremot välja R125:an.

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Tack för svaren. Jag hittade en fin CBR men när jag såg den för första gången så upptäckte jag att den va alldeles för liten för mig. Men jag fick syn på en yamaha wr 125 som jag gillade mycket. Men nu är det ju så att jag fyller år sent på året så det gäller att jag klarar uppkörningen första gången också annars blir det för sent. Så då undrar jag om det är bäst att köpa en yamaha yzf r125 eller en wr 125? Min budget är nu runt 20.000-25.000
Tack på förhand.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Tack för svaren. Jag hittade en fin CBR men när jag såg den för första gången så upptäckte jag att den va alldeles för liten för mig. Men jag fick syn på en yamaha wr 125 som jag gillade mycket. Men nu är det ju så att jag fyller år sent på året så det gäller att jag klarar uppkörningen första gången också annars blir det för sent. Så då undrar jag om det är bäst att köpa en yamaha yzf r125 eller en wr 125? Min budget är nu runt 20.000-25.000
Tack på förhand.
Vilken hojtyp du skall köpa, beror på hur du skall använda mc'n. Yzf. R125 är en tuff hoj för landvägskörning men den är känslig för mindre vurpor med sina kåpor. wr 125 är bra hoj för nybörjare att övningsköra med. Den har en bra körställning för stadskörning och lite sämre vägar. wr modellen finns i två utföranden x motard eller r som är mer offroad hoj för grusvägsåkning. R modellen har bl.a ett större framhjul.

Som andra har sagt, så är lagliga 125 or små ''symaskiner'' med mycket begränsad prestanda över 100 km /h. Du får vänta 2 år tills du får börja o köra mellanklasshojar på 48 hk. Annars är det ostrypta 2 taktare som gäller och olaglig körning.

Last edited:

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Tack för svaret. Jo jag bor ju ute på landet så WR:n är väldigt passande och jag kommer använda mc:n som en "bruksmotorcykel" men jag vill gärna ha bra drag i den. Men hur är det med dom äldre 2-taktarna som t.ex Honda NC, Yamaha tzr och Honda nsr? Dom är ju ganska billiga idag och har vad jag förstår det som bättre drag i en en 4-taktare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svaret. Jo jag bor ju ute på landet så WR:n är väldigt passande och jag kommer använda mc:n som en "bruksmotorcykel" men jag vill gärna ha bra drag i den. Men hur är det med dom äldre 2-taktarna som t.ex Honda NC, Yamaha tzr och Honda nsr? Dom är ju ganska billiga idag och har vad jag förstår det som bättre drag i en en 4-taktare.
Är de lagliga så är det samma drag i dem.
Ostrypt (olagligt för dig) är det bättre drag i alla gamla 125or, tvåtaktarna har den gamla hederliga ketchupeffekten och en mysig blårök som luktar gott... Och ett rätt mysigt ljud. :hihi

Ebert

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2013
Hoj
Honda Varadero 125
Jag trode innan att det va så att eftersom en tvåtaktare tänder till på varje varv och inte vart annat som på fyrtaktare så accelererade dom snabbare. Men sen så undrar jag även, hur mycket drar t.ex en gammal Yamaha tzr 125? Tack för alla svaren.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag kan tänka mig att om man är 16 och skaffar 125:a så är det kul i början mer eller mindre oavsett vad man skaffar. Men tror en offroadare kan vara roligare längre.
Busigare/roligare i stadstrafik och grusväg och grövre än grusväg, än vad en sporthoj är.
Jag kör aldrig 100+ på grusväg även om det finns tillräckligt med effekt för det. Medan med något sportigare (på asfalt) så vill man gärna och ofta ligga över 100 om inte vägen är kurvig som en gokartbana.

Hade jag varit tvungen att köra 125:a så tror jag att en sporthoj, framförallt en 4-taktare så hade jag nog ofta upplevt att effekten börjar ta slut när det roliga hade börjat på en tyngre hoj.
Medans en offroad utanför asfalten så hade det nog känts som att effekten räckt bättre eftersom man inte hade kört så fort ändå. Kanske t.o.m. roligare på en lätt och smidig 125 offroad än på min som är något stor och klumpig.

Är de lagliga så är det samma drag i dem.

2 taktare har väl även bättre vridmoment än 4 taktare vid samma kubik? Eller går man miste om det också när de stryper dem?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
2 taktare har väl även bättre vridmoment än 4 taktare vid samma kubik? Eller går man miste om det också när de stryper dem?

De saknar ju dock oftast allt vad vrid och effekt heter i botten av registret. Iaf gamla tvåtaktare.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år