Honda CBR 125/ NSR 125.

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Ska inte köpa nån av dom...
men jag tycker en sak är konstigt den äldre av dom två, nsr 125 ser mycket stabilare tyngre häftigare och allmänt bättre ut än cbr:en det ser ut som en cykel med kåpor tycker jag! sen vet jag inte hur kvalitén är på dom olika men vad säger ni här på forumet nsr eller cbr.. själv vad jag har sett av dom två så gillar jag nsr:en mer!
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Farmer skrev:
Ska inte köpa nån av dom...
men jag tycker en sak är konstigt den äldre av dom två, nsr 125 ser mycket stabilare tyngre häftigare och allmänt bättre ut än cbr:en det ser ut som en cykel med kåpor tycker jag! sen vet jag inte hur kvalitén är på dom olika men vad säger ni här på forumet nsr eller cbr.. själv vad jag har sett av dom två så gillar jag nsr:en mer!

hmm? kan det ha någonting med priset att göra tror du?? :7peta
tycker oxå att nsr:en är grymmare, men man får ju vad man betalar för :rolleyes:
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
så sant så.. Nsr är ju dyrare.. men grymmt mycket snyggare. desutom mer effekt. och rätta mig om jag har fel med cbr är väl 4-takt?. 13hp eller va de va på fulleffekt.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
CBR:en är helt klart stabilare, den har dock ingen effekt. Du behöver inte ha världens grymmaste effekt för att ha kul, men det är ett plus.

Vad är det du söker hos hojen?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Itacha75 skrev:
CBR:en är helt klart stabilare, den har dock ingen effekt. Du behöver inte ha världens grymmaste effekt för att ha kul, men det är ett plus.

Vad är det du söker hos hojen?
Jag "tror" man säker nåt som inte ser ut som en nerbantad kopia med lite effekt :tungan klart man vill ha kräm i hojen!
Men hittar du en 4takt med bra kräm så .. :Bugar hade passat mig fint med tanke på att dom är så driftsäkra. men som sagt inge kul å köra.. om du inte kör en custom eller nåt. man köper knappast en splitterny Sport på 13hk.. då blir du ju dragen av all skit ju. :lol de e inte riktigt tanken me sport kanske. :hihi
 

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Itacha75 skrev:
philsson >> 4-t 125:eek:rna blir dragna av kebabtrimmade moppar..

En moppe med 15hk kan inte anses kebabtrimmad..

Men visst är två-takt mycket mycket roligare att köra på vissa sätt..
Det håller jag med dig om
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
granath_ skrev:
hmmm? du spammar ju alldrig? :va
har du kört en 4-taktare nån ggn? :rolleyes:

Jag har väll aldrig spammat? :rolleyes:

Ja, jag har kört en hel del på en XR.


steffo skrev:
En moppe med 15hk kan inte anses kebabtrimmad..

Men visst är två-takt mycket mycket roligare att köra på vissa sätt..
Det håller jag med dig om


En 2-t moppe som är lite trimmad åker ifrån en 4-t 125:a. 125:an kommer igen vid högre hastigheter.


StewOo skrev:
ingen moppe har dragit mig ännu? och då har jag rullat 1000mil denna sommar.

jag har även fått väldigt bra response av alla större åkare. :D


Jasså du. XR:en blir iaf garanterat dragen av en lite trimmad moppe.

Alltid kul med bra respons från de "större"! :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mycket sant. en moppe drar en en 4 takt i axx i början i af.. de e väl de som är fönedrande.
JAg har inte kört så många 4 takt men 2CBoch en hyusung eller va dom nu heter, en glidare i af. Toppar runt 110-120 och då är dom ostrypta (ca16hk)
2takt är ju lätt skönare :fyllisar
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
NSR_Martin skrev:
Har du kört en ostrypt tvåtaktare några mil nån gång... kört på allvar liksom, inte bara testat...?

EDIT: Jag har inte gjort det, inte så jag menar, nån som har gjort det? Vill höra hur ni upplevde det hela, ni som kört båda....

jag har kört trimmad RS c 5mil, trimamd TZR ca 5mil. Provat nån TZR, MBX, RG, RD, NSR med 190cc och en med 150cc men jag tycker bara att dom går hårt..jag finner inget nöje av att pressa upp en stackrs 125ccare till 160 och höra hur den 15 år gammla maskinen bara gråter... :(

ett flertal Moppar har rejsat mot mig:

Derbi Senda SM 75cc mm
2xYamaha DT med trimm CDI, krök mm
en massa olika scootrar bla. aerox och speedfight 2

min toppar 115km/h strypt @ 11hk

BTW. kom till Custom bike SHow i norrtälje kommande sommar så skall ni få se och höra min, jag ska nämnligen ta ett pris=)
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Juultomten skrev:
får ja kasta in en dum fråga ? :rolleyes:

ja e ny på hojjar o sont men ja läär mej :tummenupp

4-taktare.. sämre har ja fattat :) men .. d gäller bara 125 va? inte på större som 600cc ? om nu inte alla 600cc e 4-taktare o ja gjort bort mej som vanlit :rolleyes: :3freak

Hehe, gissa vilket som är bäst (effektmässigt), en 500 4 takt eller en 500 2 takt.

Avgaskraven som bestämmer.

Men sen så håller ju 4 takt avsevärt bättre, men väger mer, har lägre soppaförbrukning, mer rörliga delar, bättre bottendrag osv.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Solid snake skrev:
Hehe, gissa vilket som är bäst (effektmässigt), en 500 4 takt eller en 500 2 takt.

Avgaskraven som bestämmer.

Men sen så håller ju 4 takt avsevärt bättre, men väger mer, har lägre soppaförbrukning, mer rörliga delar, bättre bottendrag osv.


Någon skrev i en tråd innan här att en 1000 cc tvåtakt skulle haft runt 300 hk. En hel del. Undrar hur motorkaraktären hade varit på en sådan.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
H4 skrev:
Någon skrev i en tråd innan här att en 1000 cc tvåtakt skulle haft runt 300 hk. En hel del. Undrar hur motorkaraktären hade varit på en sådan.


220-250 kanske iaf. motorkaraktären kan du väll räkna ut själv...Inget, inget, inget, inget, PANG.

Ketchupeffekt.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
uggla skrev:
220-250 kanske iaf. motorkaraktären kan du väll räkna ut själv...Inget, inget, inget, inget, PANG.

Ketchupeffekt.

Så behöver det inte alls vara. En CR500 sägs ha väldigt bra driv från mellanvarv. Sen att 500GP kanske hade ganska toppiga register är nog mera pga att de endast kördes under kontrollerade former.

Och stora snöskotermotorer har väl ett ganska bertt register även dom?
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Victor skrev:
Så behöver det inte alls vara. En CR500 sägs ha väldigt bra driv från mellanvarv. Sen att 500GP kanske hade ganska toppiga register är nog mera pga att de endast kördes under kontrollerade former.

Och stora snöskotermotorer har väl ett ganska bertt register även dom?



Jo det är ju sant, men om man krämar ut 300hk ur en 1000cc 2 taktare, bör det väll ändå bli ketchupeffekt? Om du plockar ur så mycket effekt.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
Hah tycker det är kul att se vad ni kan komma in på... det börajade med 125 cc 2/4 takt... nu är vi uppe i 1000 cc tvåtaktare med över trehundra hästar :D:D:D ni är allt för sköna! :p
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
uggla skrev:
Vad blire för typ av hoj då då?

GSX-R 750 modell sent 80-tal

till alla!

klart attt man vill köra hoj men man måste ju prioritera! bil öär ett måste, men hoj kan man (försöka) klara sig uten 2 sommrar..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top