Honda Cbr 125 rensa ljuddämparen

Volume

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda Cbr 125r 07
Hej, jag har nu hittat en crashad cbr 125 vars ljuddämpare är tillsalu. Jag tänkte nu då att jag skulle köpa detta och "fixa" (rensa) men hur funkar det med korta och långa ljuddämpare för effektkurvan? har hört att det gör skillnad:)
 

Tankhoj

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Ort
Utanför göteborg
Hoj
yamaha dt 125r -98
Om jag har fattat det med ljudämpare rätt så ska det vara rätt motstånd i dom. Rensar du bara ljudämparn så tappar du nog lite effekt(knapt märkbart) men den låter mer och kanske goare men om du istället förlänger den lite och har lite dämpar ull i så går den nog liiite bättre och låter roligare(det är vad jag tror). Sen så får man knapt någon effekt av byta avgasystem på 4-takt tyvär även om man köper dyra effektsystem.
Hoppas det gav någon information jag är dålig på argumentera.
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Om de nu går att montera isär dämparen så är de bara onödigt att plocka ullen.

Om nu ljuddämparen är normal så går dels ett perforerat rör igenom, och runt de röret är ullen lindad. Tar man bort ullen så sprids avgaserna åt alla håll innen i burken och fladdrar runt och ger bara massa turbulens+ att de låter mindre ;)

Sen lär du ha en katalysator i dämparen också, och den kan du ju plocka ut. Men de kommer bara bli massa effektsänkande tomrum när du plockar bort katten. Så i slutändan så måste du försöka bygga nån sort rör igenom dämparen för att leda avgaserna.

Enklast är att bygga en hel dämpare från scratch tycker jag, ja har byggt två till min hoj varav den senare som nyss blev klar låter RIKTIGT fint :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top