Honda cbr-600 -98. Laddar inte batteriet ibland

Manin

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Honda CBR600f -98
Hallå alla!

Jag har stött på ett något störande fel på min cbr. Det hela började för några veckor sedan när jag varit ute o kört hela dagen. Jag stannade, tog en härlig stund i solen sedan skulle jag starta hojen och åka hemåt. Men icke, Batteriet var i princip stendött. Jag lyckades springa igång den och den gick utmärkt hela vägen hem (6 mil). Väl hemma testar jag att elstarta den igen och det gick jättebra. Samma sak hände häromdagen. Batteriet är i princip nytt så inget fel på det.

Frågan lyder helt enkelt. Vad kan det vara för fel? Inte startmotorn? Elfel eller fel på startrelät? Generatorn? Det verkar helt enkelt som att vid vissa starter laddar den batteriet, andra inte. (En ren gissning)
Uppskattar svar!

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Laddningsregulatorn är ett standard problem på Honda så det är min gissning. Det finns eftermarknadsregulatorer som är billigare och bättre än Honda original.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kolla batteri, anslutningar, jordledning och laddning innan du börjar byta delar!
Fixas enkelt med en multimeter.

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag hade en 900 rr 95 ... som höll på så hela tiden .
det är laddningregulatorn,.. som nån annan sa .
du behåver inte testa fram å tillbaka köp en ny eller begagnad

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade en 900 rr 95 ... som höll på så hela tiden .
det är laddningregulatorn,.. som nån annan sa .
du behåver inte testa fram å tillbaka köp en ny eller begagnad
Fast då är ju tipset att inte köpa Honda orginal, eftersom dom är snordyra och uppenbarligen skräp. Tex vitsen med kylflänsar verkar dom inte ha fattat riktigt... :rolleyes:

Manin

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Honda CBR600f -98
Tack för alla svar!

Eftersom det inte går att starta den då batteriet är slut fungerar lysen etc väldigt dåligt. Däremot verkar allting fungera perfekt om man sedan springer igång den.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för alla svar!

Eftersom det inte går att starta den då batteriet är slut fungerar lysen etc väldigt dåligt. Däremot verkar allting fungera perfekt om man sedan springer igång den.

Laddningsregulatorn på min cbr 900 gav upp förra året. Köpte en begagnad från en r1, den var både större och hade ordentliga kylflänsar. Att tänka på är att den inte är "bolt on" utan man får köra separata flatstift för alla ingångar. Men det är enkelt gjort. Funktionen är precis densamma.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Fast då är ju tipset att inte köpa Honda orginal, eftersom dom är snordyra och uppenbarligen skräp. Tex vitsen med kylflänsar verkar dom inte ha fattat riktigt... :rolleyes:

ja det är sant ..
när det kylflansarna så hjälper det inte så mycket .. min erfarenhet av honda är att dom hade problem med dom på 90 talet.. jag satte dit kylflans .. å ändå strula det ox

verkar som om dom har fått ordning på dom .. .. dom har väl placerat dom på bättre ställe nu antar jag ...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept