Honda CBR 600 F- Försäkring

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Hej har fundering på att åka och kolla på en CBR 600 F. Detta skulle då bli min andra hoj jag ägt. Äger idag en Kawasaki GPZ 600 R- 85.

Nu till min fråga. Kollar uppgifterna och de ligger på 50hk när man kollar upp dem som ex. via biuppgifter. Men de har ju betydligt mer och tänker vid försäkringen. Varför är det så luddigt. Är de strypta eller är de inte!? Försäkrar bolagen dem som strypta eller ostrypta? Tänker om det skulle bli något i framtiden vid någon form av försäkringsärende.

Tacksam för svar

//Kawarsson
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej har fundering på att åka och kolla på en CBR 600 F. Detta skulle då bli min andra hoj jag ägt. Äger idag en Kawasaki GPZ 600 R- 85.

Nu till min fråga. Kollar uppgifterna och de ligger på 50hk när man kollar upp dem som ex. via biuppgifter. Men de har ju betydligt mer och tänker vid försäkringen. Varför är det så luddigt. Är de strypta eller är de inte!? Försäkrar bolagen dem som strypta eller ostrypta? Tänker om det skulle bli något i framtiden vid någon form av försäkringsärende.

Tacksam för svar

//Kawarsson
Bolagen tar normalt betalt för ostrypt ursprungseffekt.

Det betyder inte att det är safe. Om man har otur och försäkringsbolaget kollar hojen och ser att den är ostrypt så kan de neka vagnskadan eller sätta ner ersättningen.
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Det beror väl på om cykeln är reggad som A2 eller inte?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Det beror väl på om cykeln är reggad som A2 eller inte?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Känns lustigt att de skulle regga en som har närmare 100 till en A2. Men är som sagt väldigt osäker. Man kan ju inte direkt heller ringa och fråga ett försäkringsbolag :confused:
 

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Bolagen tar normalt betalt för ostrypt ursprungseffekt.

Det betyder inte att det är safe. Om man har otur och försäkringsbolaget kollar hojen och ser att den är ostrypt så kan de neka vagnskadan eller sätta ner ersättningen.
Okej, så de tar betalt för den ursprungliga effekten även om den styps? De verkar ju vara stypta från fabrik om jag har förstått de rätt. Så känns skumt att de skulle de reggas som A2
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Känns lustigt att de skulle regga en som har närmare 100 till en A2. Men är som sagt väldigt osäker. Man kan ju inte direkt heller ringa och fråga ett försäkringsbolag :confused:
Förstår inte resonemanget riktigt.
Folk reggar som A2, strypt utförande, för att få lägre försäkringskostnad, det är väl så det har varit i 20 år.

Det framgår väl på trafikverket om ett objekt är reggat som fulleffekt eller som strypt.
Det är samma info som försäkringsbolaget tar fram när de ska sätta försäkringen och bedöma risken.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Förstår inte resonemanget riktigt.
Folk reggar som A2, strypt utförande, för att få lägre försäkringskostnad, det är väl så det har varit i 20 år.

Det framgår väl på trafikverket om ett objekt är reggat som fulleffekt eller som strypt.
Det är samma info som försäkringsbolaget tar fram när de ska sätta försäkringen och bedöma risken.


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Det verkar som de kom strypta från fabrik (Alltså A2 direkt!?) Det är de som gör mig fundersam. Om man måste regga om den om man tar bort strypningen då om den ens finns kvar på någon vid de här laget.
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
Oftast går försäkringsbolaget på den registrerade effekten. (som står i bilregistret)
T.ex Trygghansa frågar efter ursprungseffekt när de ska lämna premieuppgift.

99% av alla "stypta" hojar är har i verkligheten urspungseffekt.
Man ska nog ha lite otur om försäkringsbolaget börjar kolla hur det står till i just din hoj, beror nog lite på hur mycket pengar de potentiellt kan spara vid en ev. olycka.

Apropå A2:
Tänk på att nästan inga 600or kan A2-reggas!
A2 förutsätter max 35kW OCH max 70kW ursprungseffekt, dessutom max 0,2kW/kg.
Före 2013 var det OK att strypa vilken hoj som helst till 25kW och åka runt med "mellantung MC-kort", men det var då det.
Man ser ofta annonser på R6 och CBR600RR som A2, men det är falskt.
 

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Oftast går försäkringsbolaget på den registrerade effekten. (som står i bilregistret)
T.ex Trygghansa frågar efter ursprungseffekt när de ska lämna premieuppgift.

99% av alla "stypta" hojar är har i verkligheten urspungseffekt.
Man ska nog ha lite otur om försäkringsbolaget börjar kolla hur det står till i just din hoj, beror nog lite på hur mycket pengar de potentiellt kan spara vid en ev. olycka.

Apropå A2:
Tänk på att nästan inga 600or kan A2-reggas!
A2 förutsätter max 35kW OCH max 70kW ursprungseffekt, dessutom max 0,2kW/kg.
Före 2013 var det OK att strypa vilken hoj som helst till 25kW och åka runt med "mellantung MC-kort", men det var då det.
Man ser ofta annonser på R6 och CBR600RR som A2, men det är falskt.
Okej, tack för mycket bra svar! Nu blir de bara att hitta en och provköra ?
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Oftast går försäkringsbolaget på den registrerade effekten. (som står i bilregistret)
T.ex Trygghansa frågar efter ursprungseffekt när de ska lämna premieuppgift.

99% av alla "stypta" hojar är har i verkligheten urspungseffekt.
Man ska nog ha lite otur om försäkringsbolaget börjar kolla hur det står till i just din hoj, beror nog lite på hur mycket pengar de potentiellt kan spara vid en ev. olycka.

Apropå A2:
Tänk på att nästan inga 600or kan A2-reggas!
A2 förutsätter max 35kW OCH max 70kW ursprungseffekt, dessutom max 0,2kW/kg.
Före 2013 var det OK att strypa vilken hoj som helst till 25kW och åka runt med "mellantung MC-kort", men det var då det.
Man ser ofta annonser på R6 och CBR600RR som A2, men det är falskt.
Ja precis, strypt behöver inte betyda A2.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 

Kawarasson

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki GPZ 600 r - 1985
Har nu kontakt med en som har en CBR 600 R- från 94. Vad han säger så skrev han såhär:


-Det ska vara 72kw/110hk i den enligt papper. Men sen är den enligt besiktning stryp i insug ner till 25kw-

Så frågan är om det är "okej" med försäkringen
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har nu kontakt med en som har en CBR 600 R- från 94. Vad han säger så skrev han såhär:


-Det ska vara 72kw/110hk i den enligt papper. Men sen är den enligt besiktning stryp i insug ner till 25kw-

Så frågan är om det är "okej" med försäkringen
Nej. Står det att den är strypt til 25kw i regbeviset så ska den vara det.

Om du torskar Eller ej är en annan femma.
 

OliZ

I am, you are, he she it is.
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Uppsala ish
Hoj
Warrior, GSX Café
Ska du helförsäkra den?
Om inte och du tar hand om den själv vid ev skada så är det väl inga problem.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top