Honda CBR 600f -94

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
Honda CRM -91
Tjenare, dags att köpa en motorcykel efter att man har kört en 125a i 2 år!
Ni får ursäkta om jag skriver på fel ställe av forumet, får mer än gärna flytta den då till sitt rätta ställe.

Har hittat en Honda CBR 600f -94 på blocket för 18.000kr(går att pruta).
Några generella frågor då, är 5500 mil långt för en -94a? Var max 300mil sedan olje/filter byte, byte av batteri, är det dags snart att byta det också?
Det har varit 11 ägare på den tidigare, brukar man bara ha en "begränsad" i ca 2 år, eller kan det vara något som är lurt med den? Den är reggad förra året i mitten av sommaren som 25kW och nästa besiktning är nästa år. Går lätt att ta bort strypning, undrar även om den brukar gå dåligt med strypningen på, fel inställning på förgasare eller så. Jag kommer ta bort strypningen efter uppkörningen i.af.

Tänkte åka och kolla på den snarast möjligast, vad är det jag borde kolla på för att se så allt är okej? Ta med och göra kompressionsprov osv? Och kolla så att allt funkar för att gå igenom en besiktning och provköra är självfallet.

Tacksam för alla möjliga svar!

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
Honda CRM -91
Från och med 19 januari i år så får du inte köra den på ett begränsat (A2) körkort, den har mer än 70 kW i ursprungseffekt.

Se http://korkortsportalen.se/
Så man får inte köra den även fast den är strypt och reggad på 25kW?
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/
Vad jag ser ovan så står det inget om ursprungseffekt, utan endast att den inte får överskrida 35kW / 0.2kW/kg.

Och är det inget annat speciellt då jag har haft lätt mc innan dessa regler ändrades?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Då får du läsa noggrannare för det är max 70 kW ursprungseffekt som gäller och det spelar ingen roll om du har haft A1 innan.

Necros

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
Honda CRM -91
Okej tack för svaret. Har du några tips på motorcyklar för runt 15-20 tusen jag får köra?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tidiga Yamaha FZR600, Bandit 600. Där har du dessutom nästan gratis helförsäkring pga åldern. Annars svämmar ju Blocket över av gamla hojar på mindre än 70 kW.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
I stort sett alla EXC hojar är väl reggade på löjligt låg effekt?
Funkar dock inte att köra upp med, minst 25kw och max 35kw samt förhållande mellan vikt/effekt som understiger 0.2kw/kg är det som gäller för uppkörning, minst 395cc också om jag inte misstar mig.

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
är 5500 mil långt för en -94a?
Nej
Var max 300mil sedan olje/filter byte, byte av batteri, är det dags snart att byta det också?
Nej
brukar man bara ha en "begränsad" i ca 2 år

Ja
Jag kommer ta bort strypningen efter uppkörningen
Nej, det ska du inte göra
Ta med och göra kompressionsprov osv?
Nej, tror inte ägaren går med på att du stoppar ner apparater i motorn. Du kan starta den, varva den lite, kolla bromsar, elen (ljus, blinkers, mätarreglage, dödarknappen osv), lager, läckage, däckspårsdjup, kedjespel, drev.
Alltså, inga konstiga ljud från motorn, inga läckage, inte för mycket slitage på däck, drev, kedja, bromsok, all el funkar klanderfritt.
kolla så att allt funkar
Ja
provköra är självfallet
Nej, du har inte körkort

Generella svar avsåg jag med detta...:)

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag kommer ta bort strypningen efter uppkörningen

Varför tänker du överhuvudtaget ta körkort om du ändå tänker köra något som du inte har behörighet till? :va

...provköra är självfallet.

Det första en säljare lär göra innan han lånar ut sin hoj till en spekulant är nog att be om att få ta en titt på körkortet.

Hur många tror du sen lånar ut hojen om spekulanten inte har behörighet?

Vad tror du försäkringsbolaget säger till ägaren efter att spekulanten utan körkort har hamnat i spenaten?

Det är faktiskt t.o.m. olagligt att låna ut sitt fordon till nån som ej har körkort. Brottsrubriceringen är tillåtande av olovlig körning. Fängelse i upp till 3 månader finns i straffskalan. Det går inte att ursäkta sig med att man inte visste om att personen saknade körkort.

Men du kan ju alltid ta med en polare som har behörighet på fordonet i fråga! :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...