Honda cbr 600f-99 dör i hög hastighet!

luther

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda Cbr1000rr-08, cbr600f-99
Min cbr600f-99 dör när jag kör fort med den typ över 200km/h annars går den helt perfekt alltid.
Motorn dör men tändning m.m är på.

ngn som vet vad det kan vara?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du skruvat med den på sistone? Det är mest troligt antingen igensatt tankavluftning eller en död soppapump, vilket är ganska vanligt på dom där. Om du inte har skruvat med den och fått någon slang i kläm, eller har glapp någonstans relaterat till laddning/tändning/jordning.
 

luther

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda Cbr1000rr-08, cbr600f-99
Har du skruvat med den på sistone? Det är mest troligt antingen igensatt tankavluftning eller en död soppapump, vilket är ganska vanligt på dom där. Om du inte har skruvat med den och fått någon slang i kläm, eller har glapp någonstans relaterat till laddning/tändning/jordning.
nej inte skruvat ngt alls, brukar soppa pumpen lägga av endast i hög hastighet?
varvar jag ur den på alla växlar händer inget bara om jag ligger riktigt fort med den under en stund.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett fel som visar sig när mest möjliga mängd soppa går åt brukar bero på saker som Hoztic nämner.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
nej inte skruvat ngt alls, brukar soppa pumpen lägga av endast i hög hastighet?
varvar jag ur den på alla växlar händer inget bara om jag ligger riktigt fort med den under en stund.
Som Chronic skriver så tar det en stund innan soppan är slut i förgasarna, och det rinner ner en del av sig själv, så det brukar gå rätt bra att puttra runt lite lagom, men när du förbrukar mycket soppa en längre stund så sinar det i förgasarna och då dör hojen, för att magiskt starta igen när du har rullat in till kanten och stannat. Problemet brukar bli värre med lite soppa i tanken, när det blir lägre fallhöjd. Så nej, pumpen funkar inte i låga hastigheter heller, men symptomen visar sig bara när det går fort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag hade det där problemet med min rishög cbr600f2, det avhjälptes med ett nytt luftfilter och återmontering av luftsnorklar, min är av äldre snitt så den har inte luffarturbo som din, så det kanske inte är samma möjlighet till det på din.
 

Anderscbr600f3

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2015
Ort
Västerås
Hoj
Honda Cbr600f3 -97:a
Min var så höll man stumt på sexan i över 25-30 sekunder dog den för att sen starta efter ett tag ny soppapump fanns på Wish för billig peng runt 200kr inkl frakt billigare än reprationssatsen till pumpen. Fungerade perfekt efter bytet.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
men det sitter väl bara soppa pump på nyare årsmodeller?

99an har soppapump.
Har haft en 95a, soppapump redan då.

Testa med full tank som någon sa.
Går den bättre än med nästan tom tank så är pumpen död.
:tummenupp

/e
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top