Honda cbr 900rr fireblade är "död"

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
tjenare!!har precis skaffat en cbr900rr-95:a startade den igår utan problem och körde ca 200m från garaget till lägenheten hojen stod avstängd i ca 45min sen när jag skulle starta den så tänder den inte....nån som har något förslag på vad det kan vara?????
//roffe
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Det kan vara laddningsregulatorn ganska känt fel...
på den hojen ,, annars så kanske du behöver ett nytt batteri
 

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
Det kan vara laddningsregulatorn ganska känt fel...
på den hojen ,, annars så kanske du behöver ett nytt batteri

batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??


sitter ett helt nytt batteri på den..


sitter ett helt nytt batteri på den..

Har det regnat?
Bensinkran?

det har inte regnat....
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda
 
Last edited:

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
ok vi börjar med det enklaste felsökningsschemat man kan tänka sig och bör börja med istället för o o tjata om det ena o det andra hit o dit.

1. hur står dödarknappen på styret? Bränslekran?
2. drar motorn runt på startknappen
3. om motorn drar runt men inte tänder?
4. luktar det bensin om den? i sådana fall är den sur.
5. kan du höra någon bränslepump som surrar till när du vrider på nyckeln
6. mät spänningen över batteripolerna. här borde vi ha en friska 13V

Behöver jag fråga om du har bränsle i den?
Chok? det är ju trots allt en honda

1.knappen står på run
2.motorn går runt.
3.den verkar inte tända till.
4.det luktar lite bensin om den.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Titta om den ger gnista. Är tändstiften svarta/blöta? Då har den troligtvis surat igen.
Då kan man skruva ut alla stiften och köra ett par sekunder på starten, sen blåser du ur varje cylinder med tryckluft.

Se till att batteriet är fulladdat och kör igång hojen, testa först utan choke 1 eller 2 försök. Kör den inte så korta sträckor i framtiden ;)
Så hade jag gjort iaf, finns säkert bättre lösningar..
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Precis som de andra har sagt här. kolla att du får gnista genom att ta antingen ett annat stift o anslut och jorda mot blocket eller ta ur ett befintligt stift.
Och har du nu gnista och som föregående personer har sagt är de blöta är de sura. men en del stift kan bli väldigt kinkiga om de väl en gång har blivit sura. Det finns säkerligen en del som kan berätta i vad o hur man skall tvätta rent dom. (T-röd ???)

Min brors 125:a blev tok cp när han körde den många korta sträckor (typ2-300 meter). Vi hoppas på alla enkla fel :)
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??




laddningsregulatorn sitter i bakkåpan .å så som någon annan skrev så ska du ha friska 13 när du mäter batteriet,

batteriet är helt nytt men vet inte om 6amp är tillräckligt??vart sitter laddningsregulatorn??och har du nån susning om vad den kostar??




laddningsregulatorn sitter i bakkåpan .å så som någon annan skrev så ska du ha friska 13 när du mäter batteriet,

helst ska ju hojen vara igång när du mäter du ska gasa upp den till 5000 varv har jag för mig.
 
Last edited:

roffe78

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
eskilstuna
Hoj
1995,hondacbr 900rr fireblade
tjoho!!!nu funkar hojen igen....lite rengörning av stiften gjorde susen...STORT TACK för all hjälp...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top