Honda CBR 900RR strypt?

Crustlust

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
Kawasaki Ninja 250R
Hej.
Min morbror erbjöd sig att sälja sin Honda CBR 900 RR Fireblade 1992 för en vettig peng nu när jag snart ska fixa körkortet, men har några frågor om detta då jag själv inte är så vidare kunnig inom detta området.

1. Hur går denna hojen när den är strypt till 25Kw?
2. Hur är denna cykeln för en som aldrig kört en sporthoj förut? Har kört andra motorfordon såsom cross i stort sett hela mitt liv och även min fars touring MC innan den såldes så är inte helt grön på vägen. Men har som sagt aldrig kört något av den kalibern vare sig man pratar hästar, effekt eller viktmässigt.

Skulle uppskatta om jag kunde få lite svar så man inte köper hojen. Ber även om ursäkt om liknande fråga tagits upp tidigare eller om jag placerat tråden i fel forum.

OBS! Om någon kan svara på samma frågor angående en Kawasaki ZX-6 skulle även det uppskattas.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den kommer antagligen att gå som ett a*sele strypt, nu har inte jag några direkta erfarenheter av CBR:en just, men skall man köra strypt är det nog en bra idé att satsa på en hoj med lite mindre motor och mindre ursprungseffekt.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Ska man köra 25kw så är det lämpligast att välja en motorcykel som ligger så nära 25kw med orginaleffekt som möjligt eftersom att man då även får utväxling m.m. som är anpassat för den effekten.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Ska man köra 25kw så är det lämpligast att välja en motorcykel som ligger så nära 25kw med orginaleffekt som möjligt eftersom att man då även får utväxling m.m. som är anpassat för den effekten.

Precis, plus att det blir mindre hopplöst att få den att gå "rent", och inte bråka så mycket.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
En hoj som har mindre effekt från början är kanske bättre för ändamålet, men generellt tror jag inte det är några större problem.
Kanske kan vara ide att ändra några kuggar på dreven dock.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast det är en jäkla fin hoj OM den går att strypa så att den ändå är körbar.

Strypning i kombination med omdrevning kanske?

25kw är inte mycket, vad har en avstrypt 125? jag tycker nog nästan att mellanklassarna skulle kunna få ha 35-40kw, då skulledom bli betydligt trevligare att köra omkring strypta, färre skulle rycka strypningarna i förtid, alla skulle vara lyckliga?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Fast det är en jäkla fin hoj OM den går att strypa så att den ändå är körbar.

Strypning i kombination med omdrevning kanske?

25kw är inte mycket, vad har en avstrypt 125? jag tycker nog nästan att mellanklassarna skulle kunna få ha 35-40kw, då skulledom bli betydligt trevligare att köra omkring strypta, färre skulle rycka strypningarna i förtid, alla skulle vara lyckliga?

125:eek:r brukar ligga runt 20-25kw ostrypta (2-taktare då givetvis) :tummenupp Så det kanske skulle kunna vara ett alternativ om man lyckas få tag på en ostrypt och samtidigt registrerad med ursprungseffekten. Dock får man vara beredd på att dom oftast är lite mindre och lite trötta på låga varv (som 2-taktare är).

35kw kommer faktiskt bli den nya gränsen om några år enligt en EU-bestämmelse. Sedan har jag för mig att dom höjer 0,16kw/kg till 0,18kw/kg.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Precis, plus att det blir mindre hopplöst att få den att gå "rent", och inte bråka så mycket.

Att få den att gå rent borde även kunna lösas genom ett varvstopp ;)
Alltså man kollar helt enkelt vart på effektkurvan man når 25kw och
sen begränsar man den så att man inte kommer över det. Risken
med en effektstark hoj då är att man får ett väldigt kort register,
men å andra sidan slipper man ändra inställningar m.m.

btw. 25kw sucks! 40-50kw tycker jag låter mer rimligt, då finns det dessutom fler motorcyklar som går att köra direkt från fabrik utan strypningar eller annat tjafs.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Att få den att gå rent borde även kunna lösas genom ett varvstopp ;)
Alltså man kollar helt enkelt vart på effektkurvan man når 25kw och
sen begränsar man den så att man inte kommer över det. Risken
med en effektstark hoj då är att man får ett väldigt kort register,
men å andra sidan slipper man ändra inställningar m.m.

iofs sant, den "vanliga" eftermarknadsstrypningen med brickor i insuget medför däremot en jäkla massa bråk i en stor & stark motor.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Köper man strypningar som även innehåller trottelstopp så ska det väl fungera ganska bra. Då öppnar ju vaccumkolven i förgasaren bara några millimeter.
Har man bara strypbrickor så kan det nog bli problem med taskig körbarhet.

Crustlust

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
Kawasaki Ninja 250R
Tackar för svaren!
Låter som det kan bli lite mer problem än vad det är värt. Tror jag köper en supermotard till att börja med såsom en KTM 640/660 och uppgraderar mig till en sporthoj när jag får köra obegränsad effekt.

MasMas

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
CBR 900 -96
Tackar för svaren!
Låter som det kan bli lite mer problem än vad det är värt. Tror jag köper en supermotard till att börja med såsom en KTM 640/660 och uppgraderar mig till en sporthoj när jag får köra obegränsad effekt.

Vet du att den är strypt?? eller har du bara läst på reg-pappret?
Vet att de finns flera som gör de för att få ner försäkringspremien...
sen är de ju ingen rymd forskning att ta bort dom. om den nu skulle vara de

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En 120pollars rad4 går utmärkt att köra strypt. Slö som fan, men går bra och är lättkörd

Crustlust

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
Kawasaki Ninja 250R
Vet du att den är strypt?? eller har du bara läst på reg-pappret?
Vet att de finns flera som gör de för att få ner försäkringspremien...
sen är de ju ingen rymd forskning att ta bort dom. om den nu skulle vara de

Den är inte strypt, men då jag inte får köra ostrypt lagligt så föredrar jag att köra den strypt.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...