Honda CBR1000RR Superbike Close To 215 HP

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Copyright 2003, Roadracing World Publishing, Inc.

The American Honda CBR1000RR Superbike which was clocked at 192 mph during the recent three-day Dunlop tire test at Daytona International Speedway produces approximately 215 rear-wheel horsepower.

The figure was determined by one paddock insider who calculated the approximate power output of the Honda based on the known power output and radar speed at Daytona of the Yoshimura Suzuki GSX-R1000.

The horsepower number is approximate due to the unknown coefficient of drag and the unknown amount of rear tire slip of the Honda compared to the Suzuki.

When asked about the 215 horsepower figure of the CBR1000RR, a source inside the American Honda team said the bike had not been on a dyno but the figure “sounds about right.”
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Låter brutalt mycket, och verkar lite konstigt med alla konstiga restriktorregler osv. Men om det är så många ponnys trots det så är det bara att inse att hondan kommer gå fort nästa år..
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
oFFkeFF skrev:
Låter brutalt mycket, och verkar lite konstigt med alla konstiga restriktorregler osv. Men om det är så många ponnys trots det så är det bara att inse att hondan kommer gå fort nästa år..

Onekligen respektingivande! Men frågan är om den hade restriktorer?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Suzukin Mladin körde förra året hade "över 200 hästar". I AMA har de inga restriktorer.

Vänta nu. Skulle Hondas gatbaserade sporthoj med lite fix vara nästan lika stark som en RC 211 V?

Skulle den trimning som tillåts i AMA ge en effektökning med ca 60 hk/40%?

:va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Vänta nu. Skulle Hondas gatbaserade sporthoj med lite fix vara nästan lika stark som en RC 211 V?

Skulle den trimning som tillåts i AMA ge en effektökning med ca 60 hk/40%?

:va

Honda anger "over 200 PS" som effektsiffra för RC211V. Gissningar på verklig effekt brukar vara cirka 235-240 hk. Motorerna är ju ungefär lika stora, så varför skulle inte radfyran kunna ha samma effekt? Man tar ju inte ut så hög effekt för MotoGP; körbarheten är viktigare (300 hk vore möjligt).
 

KIRE

Guest
Nyteknik skrev:
Vänta nu. Skulle Hondas gatbaserade sporthoj med lite fix vara nästan lika stark som en RC 211 V?

Skulle den trimning som tillåts i AMA ge en effektökning med ca 60 hk/40%?

:va


Nej uppgifterna måste ju vara lögn. Honda är ju den mest odugliga av alla
MC-tillverkare :kocko
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Honda anger "over 200 PS" som effektsiffra för RC211V. Gissningar på verklig effekt brukar vara cirka 235-240 hk. Motorerna är ju ungefär lika stora, så varför skulle inte radfyran kunna ha samma effekt? Man tar ju inte ut så hög effekt för MotoGP; körbarheten är viktigare (300 hk vore möjligt).

Ligger något i resonemanget om möjligt effektuttag i prototypen i förhållande till vad man faktiskt utvinner ur den. Men det är tveklöst ovant att en "Fireblade" snuddar vid den uppgivna effekt man anger för fabrikens prototyp-racer.


KIRE skrev:
Nej uppgifterna måste ju vara lögn. Honda är ju den mest odugliga av alla MC-tillverkare :kocko

Tycker du att uppgifter som varvas med "approximately", "unknown" och "compared" ska tas på fullt allvar? Läser du Bamse med samma inlevelse så förstår jag din replik.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Honda anger "over 200 PS" som effektsiffra för RC211V. Gissningar på verklig effekt brukar vara cirka 235-240 hk. Motorerna är ju ungefär lika stora, så varför skulle inte radfyran kunna ha samma effekt? Man tar ju inte ut så hög effekt för MotoGP; körbarheten är viktigare (300 hk vore möjligt).
Det skall till en sjuhelvetes trimning för att få ut 215 bakhjulshästar ur en motor utvecklad för gatbruk - i grundutförande. Nu är det iofs inga bonntrimmare utan HRC som ligger bakom. Om siffran stämmer tar de ut samma litereffekt som ur de vassaste sexhundrorna i SS. Men om Ducatis WSB-cyklar fick ut ca 180 hk på bakhjulet kan kanske HRC få ut 215. Ajja, inget man får direkt ur kartong precis.

Kire: huruvida uppfifterna stämmer eller ej vet vi inte. Däremot vet vi att de är en partsinlaga. Och såna ställer vi inte allt för stor tilltro till oavsett vem parten är.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
MARiEBOMB skrev:
En GSX750 i superbike-trim i sverige för fem år sen hade 170hk.
Om man oteoretiskt räknar om att den skulle va på 1000cc så kunde den haft över 225hk!
Nu gäller d inte sverige utan USA där resurserna direkt från fabrikerna är större än här, plus att d gått ett halvt decenium.. Så varför inte 250hk i nya Hondan?? :tummenupp
du tänker helt korrekt. :tummenupp

Att få ut 215 hästar innebär utbyte av många delar till racedelar (typ allting utom delar på skalet)... Jag Tror! på det.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Swedie skrev:
du tänker helt korrekt. :tummenupp

Att få ut 215 hästar innebär utbyte av många delar till racedelar (typ allting utom delar på skalet)... Jag Tror! på det.

Visst har de bytt ut många saker, men de är fortfarande begränsade till AMA-reglementet. Läs 2003 års regelverk här och ändringarna till 2004 här, så kan ni själva bilda er en uppfattning om vad som egentligen får bytas ut.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
MARiEBOMB skrev:
Superbike har alltid varit begränsade av ett reglement oavsett om d varit VM, SM eller AMA..

Det som skillt i USA är att dom har haft ett "AMA-kit" för förgasarna/insprutning som man kunnat köpa om man inte velat använda "orginal" (homologiserat).

Nya AMA-reglementet ser mer ut som ett supersport 1000 reglement!
Kamhöjden får inte ändras men däremot öppningstiden mm.. Som i supersport 600 då..
Vevaxlen fick bearbetas vilket man visserligen inte får i SS600.

Blir bara att räkna om mina oteoretiska uträkningar igen.. ;)
Folkessons SS600 hade väl 134,96 bakhjuspållar, delat med 600 gånger 1000 = Blev 225hk IGEN!! Plus vev-trimet fast minus den ökade kolvmassan mm..

Ducati hade för övrigt 186 bakhjulspållar i deras 998:eek:r som gick i England 2002! (ex VM 2001 hojar)
Men dom har ju en motorkonstruktion som inte ändrats mycket sen 60-talet..
Hondan e ny och kommer rocka!! :yoparty

Knappast ett skvatt med Hondan är nytt oavsett hur stark eller rockig den är.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Knappast ett skvatt med Hondan är nytt oavsett hur stark eller rockig den är.

Nehe? Så det är gamla överblivna delar från 92 eller? Visst, den har fortfarande två hjul och motor, och det hade de ju redan för hundra år sedan..
Ge dig...
Kassetväxellåda säger jag bara, inte nytt, men extremt ovanligt på gathojar.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rizla Suzuki uppger ju effekten i deras BSB Suzuki till över 200 bakhjulshästar så det är ju inte omöjligt men det är ju synnerligen oexakta uppgifter de kommer med. En uppskattning av en kille som inte jobbar i teamet baserat på toppfarten.....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Nehe? Så det är gamla överblivna delar från 92 eller? Visst, den har fortfarande två hjul och motor, och det hade de ju redan för hundra år sedan..
Ge dig...
Kassetväxellåda säger jag bara, inte nytt, men extremt ovanligt på gathojar.

Svarade på MARiEBOMBs inlägg att "Hondan är ny och kommer att rocka!" som var en passning till Ducati 998 som tydligen har "en motorkonstruktion som inte ändrats mycket sen 60-talet". Men jämfört med Ducatin är Hondan minst lika omodern. Eller har jag fel?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Svarade på MARiEBOMBs inlägg att "Hondan är ny och kommer att rocka!" som var en passning till Ducati 998 som tydligen har "en motorkonstruktion som inte ändrats mycket sen 60-talet". Men jämfört med Ducatin är Hondan minst lika omodern. Eller har jag fel?

Tja, 998'an är rätt gammal nu(iofs inte mycket likheter med 60-talstekniken). 999'an är ju nästan lika nyutvecklad som nya cbr1000.
Och visst, motortekniken med otto-maskinen är ju närmast uråldrig, men det fina är att saker vidareutvecklas hela tiden, så trots att maskiner har likheter med äldre maskiner så är de nya oftast vidareutvecklade och förfinade.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Tja, 998'an är rätt gammal nu(iofs inte mycket likheter med 60-talstekniken). 999'an är ju nästan lika nyutvecklad som nya cbr1000.
Och visst, motortekniken med otto-maskinen är ju närmast uråldrig, men det fina är att saker vidareutvecklas hela tiden, så trots att maskiner har likheter med äldre maskiner så är de nya oftast vidareutvecklade och förfinade.

Exakt. Inget nytt under solen med andra ord. Gäller även Hondan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Exakt. Inget nytt under solen med andra ord. Gäller även Hondan.

Nej, men iom att hojen är "NY", så innebär det oftast att det är den senaste och fräschaste tekniken i den, vilket gör det till en större chans att den kommer rocka...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Vilken motor som är modernast Ducce eller Honda är ju lite hugget som stucket diskussion va? Tittar man på gathojarna så är ju tekniken på duccen i toppklass. Insprutningen har ju funnits på maskinen sen 1995 (R1 från 02). Testastretta motorn är ju bra mycket effektivare än gamla desmoQuattro. Tvångsstyrningen av ventilerna eliminerar risken för ventilslammer på höga varv. Bland annat.

Jämför man hur mycket pulver det är i motorerna så hade ju Ducce under början av 2003 säsongen mest av alla, men Honda komikapp och ligger nu före. Vi får se hur det utvecklas under nästa säsong, men att både Ducce o Honda kan bygga potenta motorer måste man nog säga.
Vad gäller Yama o kawa så får vi väll se. De har ju som bekant inte haft någon större framgång under Ducat´s debut år. (o vara tvåá i märkes VM med vunna race första året är ju inte fy skam... :Bugar )
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
Nej, men iom att hojen är "NY", så innebär det oftast att det är den senaste och fräschaste tekniken i den, vilket gör det till en större chans att den kommer rocka...
Tro fan den kommer att rocka! Frågan är om den kommer att rocka mest. Det finns många rockiga bågar där ute. Bara ett HRC dock. De brukar kunna nå dit de vill.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top