Valentinic
Maxar
(liten OT fråga ) Är vikt/effekt -siffrorna i standardutförande officiela än?
Japp,valentinic skrev:(liten OT fråga ) Är vikt/effekt -siffrorna i standardutförande officiela än?
Nyteknik skrev:Man kan kalla det adaptiv elektronik, progressiv dämpning eller något annat fint. Min enkla poäng är att Öhlins lanserade en styrdämpare med placering på gaffelkronan för ca 10 år sedan. Att Hondas reagerar på elektroniska impulser istället för mekaniska är kanske en förbättring. Det återstår att se.
På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.
Bj.O.rn skrev:Undrar om man tycker detsamma på verkstan... Har inte ZX12 eller nån av dom modellerna en liknande lösning? Servicevänlighet hade man tydligen glömt bort i det fallet..
/B
usling skrev:Helt underbart bara!
Det finns ingen jämnförelse mellan dessa två som du visar.
Jag syftade ej på att Hondan hade sin monterad på likvärdigt vis..
Utan hur de fungerar praktiskt...
Jag syftar på att hondan elektroniskt aktivt, d.v.s. automatiskt ändrar motståndet under körningen. (Beroende på hastighet m.m.)
Det kan du väl inte sticka ut hakan o påstå att Öhlinaren gjorde??
Hondan ändrar sitt motstånd genom att: med ventiler påverka oljans gång inne i cylindern, o på så sätt ändras motståndet för styrdämparen.
Kör du t.e.x. långsamt inne i stan så minskar dämparen sitt motstånd o på så sätt blir det lättare att manöverera hojen vid svängar.
Och sedan motsatt vid aktiv körning....
Jag gissar att den även känner av trottel lyft för att veta hur mycket du gasar..
Slutsats: så tar jag givetvis förmodet att Hondans styrdämpare är bättre än en traditionell som du ej kan ändra motståndet på annat sätt än mekaniskt (manuellt) vid vägkanten medans du står stilla m.m.
/Usling
Nyteknik skrev:Är inte riktigt på humör för att ge dig en match i hårklyveri.
En styrdämpare behövs bara vid extrem påfrestning. "Smart" elektronik som "hjälper till" när den inte behövs låter som en riktig mardröm på en motorcykel.
Bingo skrev:Känns lite som att diskussionen har ballat ur i likhet med alla märkesdiskussioner. Kylaren är imponerande, kassetväxellåda vet jag inte vad det är men det låter fräckt som satan - går säkert hem vid korvmojjen, så då köper vi det - men elektronisk styrdämpare låter väldigt keff! Vad är det den skall åstadkomma som inte en vanlig styrdämpare fixar? Alltså vilket problem adresserar den?
Chris Ash skrev:Framförallt låter det touring. Prova att låta till exempel Ben Boström köra fetevarv på Seca med en Honda med eltramset och en med en traditionell öhlinare och se vilken som fungerar bäst.
valmers skrev:Diskussionen är meningslös; Nyteknik hatar Honda och allt Honda konstruerar.
Chris Ash skrev:Kawasaki och servicevänlighet går inte hand i hand. Jag var tvungen att få tag i en tjej för att skruva av oljefiltret på min ZX9:a, det var japanska händer som skulle komma in mellan avgasrören......
Chris Ash skrev:Framförallt låter det touring. Prova att låta till exempel Ben Boström köra fetevarv på Seca med en Honda med eltramset och en med en traditionell öhlinare och se vilken som fungerar bäst.
Nyteknik skrev:Vad snackar du för s.k.i.t?
Jag har själv ägt 3-4 Hondor jämte en rad andra motorcyklar. Jag tar ogärna ord som "hata" i min mun och har svårt att förstå resonemang som bygger på uppfattningen att det finns en sanning.
Vore intressant att höra var ditt kall kall att ta Honda i försvar kommer ifrån? Är du släkt med familjen H eller bara en vanlig knutte som inte gillar när någon talar illa om hans fina motorckel?
Men han diskuterar i alla fall Honda och deras teknik. Sak, inte person.valmers skrev:Diskussionen är meningslös; Nyteknik hatar Honda och allt Honda konstruerar.
valmers skrev:Din rabiata antihondakampanj antyder något helt annat. Eller är alla konstruktionslösningar lika hopplöst gamla, kopierade, fula, fantasilösa och tråkiga även på sporthojar från Yamaha, Suzuki och Kawasaki? I så fall ger jag mig.
Det står vem som helst fritt att kritisera Honda. Jag har, liksom du, ägt flera Honda, och vet att det är bra maskiner. Ingen har lika hög kvalitet, ingen vinner fler tester, ingen vinner fler tävlingar. Det är bara det jag vill lyfta fram, när folk klagar på att Honda inte klämt i en V5:a i CBR1000RR.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |