Honda CBR1000RR Superbike Close To 215 HP

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

usling

WROOOOOOOOOOM
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ystad omr,,,staden i vinden
Hoj
R1-2004...blå med TWR-Performance kolfiber system.
Underbart...Nyteknik!!

Nyteknik skrev:
Man kan kalla det adaptiv elektronik, progressiv dämpning eller något annat fint. Min enkla poäng är att Öhlins lanserade en styrdämpare med placering på gaffelkronan för ca 10 år sedan. Att Hondas reagerar på elektroniska impulser istället för mekaniska är kanske en förbättring. Det återstår att se.

På tal om bra idéer tycker jag Kawasakis att dra ramen över istället för runt motorn är en typisk sådan. Verkar ju mycket trevligt med en radfyra med lika tight och fin körställning som en twin.


Helt underbart bara!
Det finns ingen jämnförelse mellan dessa två som du visar.
Jag syftade ej på att Hondan hade sin monterad på likvärdigt vis..
Utan hur de fungerar praktiskt...
Jag syftar på att hondan elektroniskt aktivt, d.v.s. automatiskt ändrar motståndet under körningen. (Beroende på hastighet m.m.)
Det kan du väl inte sticka ut hakan o påstå att Öhlinaren gjorde??
Hondan ändrar sitt motstånd genom att: med ventiler påverka oljans gång inne i cylindern, o på så sätt ändras motståndet för styrdämparen.
Kör du t.e.x. långsamt inne i stan så minskar dämparen sitt motstånd o på så sätt blir det lättare att manöverera hojen vid svängar.
Och sedan motsatt vid aktiv körning....
Jag gissar att den även känner av trottel lyft för att veta hur mycket du gasar..
Slutsats: så tar jag givetvis förmodet att Hondans styrdämpare är bättre än en traditionell som du ej kan ändra motståndet på annat sätt än mekaniskt (manuellt) vid vägkanten medans du står stilla m.m.
/Usling
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Bj.O.rn skrev:
Undrar om man tycker detsamma på verkstan... Har inte ZX12 eller nån av dom modellerna en liknande lösning? Servicevänlighet hade man tydligen glömt bort i det fallet..

/B

Kawasaki och servicevänlighet går inte hand i hand. Jag var tvungen att få tag i en tjej för att skruva av oljefiltret på min ZX9:a, det var japanska händer som skulle komma in mellan avgasrören......
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
usling skrev:
Helt underbart bara!
Det finns ingen jämnförelse mellan dessa två som du visar.
Jag syftade ej på att Hondan hade sin monterad på likvärdigt vis..
Utan hur de fungerar praktiskt...
Jag syftar på att hondan elektroniskt aktivt, d.v.s. automatiskt ändrar motståndet under körningen. (Beroende på hastighet m.m.)
Det kan du väl inte sticka ut hakan o påstå att Öhlinaren gjorde??
Hondan ändrar sitt motstånd genom att: med ventiler påverka oljans gång inne i cylindern, o på så sätt ändras motståndet för styrdämparen.
Kör du t.e.x. långsamt inne i stan så minskar dämparen sitt motstånd o på så sätt blir det lättare att manöverera hojen vid svängar.
Och sedan motsatt vid aktiv körning....
Jag gissar att den även känner av trottel lyft för att veta hur mycket du gasar..
Slutsats: så tar jag givetvis förmodet att Hondans styrdämpare är bättre än en traditionell som du ej kan ändra motståndet på annat sätt än mekaniskt (manuellt) vid vägkanten medans du står stilla m.m.
/Usling

Är inte riktigt på humör för att ge dig en match i hårklyveri.

En styrdämpare behövs bara vid extrem påfrestning. "Smart" elektronik som "hjälper till" när den inte behövs låter som en riktig mardröm på en motorcykel.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Är inte riktigt på humör för att ge dig en match i hårklyveri.

En styrdämpare behövs bara vid extrem påfrestning. "Smart" elektronik som "hjälper till" när den inte behövs låter som en riktig mardröm på en motorcykel.

Framförallt låter det touring. Prova att låta till exempel Ben Boström köra fetevarv på Seca med en Honda med eltramset och en med en traditionell öhlinare och se vilken som fungerar bäst.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Känns lite som att diskussionen har ballat ur i likhet med alla märkesdiskussioner. Kylaren är imponerande, kassetväxellåda vet jag inte vad det är men det låter fräckt som satan - går säkert hem vid korvmojjen, så då köper vi det - men elektronisk styrdämpare låter väldigt keff! Vad är det den skall åstadkomma som inte en vanlig styrdämpare fixar? Alltså vilket problem adresserar den?

Diskussionen är meningslös; Nyteknik hatar Honda och allt Honda konstruerar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Framförallt låter det touring. Prova att låta till exempel Ben Boström köra fetevarv på Seca med en Honda med eltramset och en med en traditionell öhlinare och se vilken som fungerar bäst.

Frågan är vilket som fungerar bäst för oss vanliga klåpare?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Diskussionen är meningslös; Nyteknik hatar Honda och allt Honda konstruerar.

Vad snackar du för s.k.i.t? :confused:

Jag har själv ägt 3-4 Hondor jämte en rad andra motorcyklar. Jag tar ogärna ord som "hata" i min mun och har svårt att förstå resonemang som bygger på uppfattningen att det finns en sanning.

Vore intressant att höra var ditt kall kall att ta Honda i försvar kommer ifrån? Är du släkt med familjen H eller bara en vanlig knutte som inte gillar när någon talar illa om hans fina motorckel?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Chris Ash skrev:
Kawasaki och servicevänlighet går inte hand i hand. Jag var tvungen att få tag i en tjej för att skruva av oljefiltret på min ZX9:a, det var japanska händer som skulle komma in mellan avgasrören......

Nog är det trångt alltid... Om de ändå kunde göra elkopplingar, motorfästen och allt annat så smidigt att man kunde lyfta ur motorn på 10-15min vid varje service (som på stridsvagnar :) ). Efter att mest mekat med encylindriga motarder o.d., är det en plåga att ta sig an vissa radfyror och twinnar...
 

usling

WROOOOOOOOOOM
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ystad omr,,,staden i vinden
Hoj
R1-2004...blå med TWR-Performance kolfiber system.
Touring???

Chris Ash skrev:
Framförallt låter det touring. Prova att låta till exempel Ben Boström köra fetevarv på Seca med en Honda med eltramset och en med en traditionell öhlinare och se vilken som fungerar bäst.

Ben Boström kör väl ej med sin racer på gata?
Därför så behöver han ej en aktiv styrdämpare...
Det är just det som är poängen förstår du??
Att vanliga människor som ej kan köra som Ben Bostrom som kör på landsvägar, dom kan behöva en aktiv styrdämpare...
Tänk dig själv att slippa bry dig om att justera den, utan den justerar
sig själv hela tiden efter hur hårt du kör.

Tekniken är samma som aktiv suspention på bilar m.m.
Att den fungerar ihopa med olika givare som ger feedback.
Och ställer om sig ögonblickligen till omgivningen....

Eller tycker du att aktiv fjädring är trams det med??
Tänk på att Öhlins faktisk är en av världens bästa på den tekninken med!

Håller du inte med att hojar som R1 & R6 verkligen hade behövt en styrdämpare monterad orginal.

Nu har Honda liksom Suzuki m.fl. gjort detta, men dom tagit ett steg längre o gjort den aktiv.
Det vill säga det perfekta valet för någon som inte "bara" kör aktivt hela tiden.......
/Usling
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Vad snackar du för s.k.i.t? :confused:

Jag har själv ägt 3-4 Hondor jämte en rad andra motorcyklar. Jag tar ogärna ord som "hata" i min mun och har svårt att förstå resonemang som bygger på uppfattningen att det finns en sanning.

Vore intressant att höra var ditt kall kall att ta Honda i försvar kommer ifrån? Är du släkt med familjen H eller bara en vanlig knutte som inte gillar när någon talar illa om hans fina motorckel?

Din rabiata antihondakampanj antyder något helt annat. Eller är alla konstruktionslösningar lika hopplöst gamla, kopierade, fula, fantasilösa och tråkiga även på sporthojar från Yamaha, Suzuki och Kawasaki? I så fall ger jag mig.

Det står vem som helst fritt att kritisera Honda. Jag har, liksom du, ägt flera Honda, och vet att det är bra maskiner. Ingen har lika hög kvalitet, ingen vinner fler tester, ingen vinner fler tävlingar. Det är bara det jag vill lyfta fram, när folk klagar på att Honda inte klämt i en V5:a i CBR1000RR.
 

usling

WROOOOOOOOOOM
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ystad omr,,,staden i vinden
Hoj
R1-2004...blå med TWR-Performance kolfiber system.
Bara?

En styrdämpare behövs bara vid extrem påfrestning. "Smart" elektronik som "hjälper till" när den inte behövs låter som en riktig mardröm på en motorcykel.[/QUOTE]


En styrdämpare behövs inte "alltid" bara vid hård körning.
Den kan även vara ypperlig numera med tanke på hur sportinställda många hojar är redan när de lämnar fabriken...

Om du ligger i en kurva med hojen o råkar köra över en kraftig ojämnighet i vägen så kommer styrdämparen verkligen till användning.
Speciellt på våra försämrade Svenska vägar nu förtiden...

Många hojar idag har en mkt brant gaffelvinkel, detta i kombination med en ultrakort hjulbas så är vissa hojar mkt nervösa i styrningen.
Detta bidrar till en rolig hoj, men det finns ett pris....

Sen att påstå att "smart elektronik" som hjälper till är en mardröm är väl att leva i stenåldern.......

Den finns, och den har kommit för att stanna.
Tack vare den så har vi på många ställen kunnat pressa gränserna ytterligare som vi aldrig kunnat drömma om tidigare....

Jag har inget personligt mot dig Nyteknink, men jag tycker du har fel ang detta!!

God jul !

/Usling
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Även om man kör gata ser jag inte vad som skulle vara så mycket bättre med en elektronisk jämte en traditionell. Dessutom föredrar jag att själv ställa in min styrdämpare, det brukar funka fint. Fast det är inte så ofta jag kör och handlar i 50 med min hoj iofs.

Visst kan det vara trevligt med nya grejor men jag ställer mig ändå något skeptisk till mycket. Hur många lovordade inte antidiven i mitten på 80-talet?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Diskussionen är meningslös; Nyteknik hatar Honda och allt Honda konstruerar.
Men han diskuterar i alla fall Honda och deras teknik. Sak, inte person.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Din rabiata antihondakampanj antyder något helt annat. Eller är alla konstruktionslösningar lika hopplöst gamla, kopierade, fula, fantasilösa och tråkiga även på sporthojar från Yamaha, Suzuki och Kawasaki? I så fall ger jag mig.

Det står vem som helst fritt att kritisera Honda. Jag har, liksom du, ägt flera Honda, och vet att det är bra maskiner. Ingen har lika hög kvalitet, ingen vinner fler tester, ingen vinner fler tävlingar. Det är bara det jag vill lyfta fram, när folk klagar på att Honda inte klämt i en V5:a i CBR1000RR.

Stolle. Det du kallar för "rabiat antihondakampanj" började med den lovsong som många utbrast i när CBR 1000 RR avtäcktes och som många här rycktes med i. Refrängen gick ut på att det var en mycket lyckad kopia av RC 211 V; vilket förstås är rena tramset eftersom prototypoens själ och unikum är dess femcylindriga vinkelmotor. Återstår avgasrör under sadeln och elektronisk styrdämpare att kissa i byxorna över.

Oavsett hur framgångsrika Honda är i tävlingssammanhang och testtabeller har man profilerat sig genom ord som "användarvänlighet" och "mångsidighet". Förnuftigt och rejält som tusan. Men knappast hysteriskt, spännande eller kittlande.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top