Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Någon som vet någon återförsäljare här i SVERIGE som säljer CCT och olefilter via internet eller som kan skicka? Bor i Nässjö och har inte hittat någon än.
Mascot Motor tar inte hem Hondagrejer.

Pröva med Addemoto.se ligger i lund men har även postorder!

Har bra erfarenhet av dom.
 

Hufen

Hufen
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr 1100xx , gsf 1200 Bandit
prata med sams motor i karlstad , har best via dem

PRATA MED JOHNNY 070-6966615
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Någon som har sevicemanual eller handbok till en -00 nerladdad?
Måste justera styrlagret.
 

Bikeman

Bikeman
Gick med
20 Jul 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
2023, Honda, GoldWing 1800 DCT Tour
Om jag säger att det är 28 år sedan jag tog hojkort, och då på en Yamaha DT125 som INTE heller hade centralstöd, så förstår du varför jag är så bortkommen. Och dessutom hur jävla gammal gubben är. :rolleyes:

Tack för tipset om handtaget, det hade jag inte hittat än. Fick inte med någon användarhandbok när jag köpte fågeln. Detta måste provas! :banana


En trast en e trast å dom e lätta när man väl kommer på knepet med att få upp dom på ct:et.
Som sagt hitta det lilla hål på vänster sida under sadeln, grabba tag där med högerhand och vänsterhand på vänsterstyrhalvan sedan är det näst intill att bara ställa sig med all vikt på centralstöd pinnen. Dra i sent bakåt och uppåt med båda händer samtidigt nu. Kan va läskigt om man inte gjort det för. Bästa kan vara att ha en polare som står på andra sidan när man tränar ;) vilket man får göra gammal som ung ;)

Lycka till :) å gasa som fan sen för bromsa är för fegisar :yoparty
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Nybliven Blackbirdägare säger HEJ!

Fick tag i en finfin röd 98:a som bara gått 355 mil. :tummenupp

Är det förresten någon som testat ett Nojima helsystem 4-1?
 

Bifogat

  • mobilbild.jpg
    mobilbild.jpg
    191.7 KB · Visningar: 103

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Nybliven Blackbirdägare säger HEJ!

Fick tag i en finfin röd 98:a som bara gått 355 mil. :tummenupp

Är det förresten någon som testat ett Nojima helsystem 4-1?

Ser jätte fin ut:tummenupp

Skojar du med 355mil:va
Har den bara gått så lite sitter väl org. däck på än:D

//Breiz:rock
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Nybliven Blackbirdägare säger HEJ!
Fick tag i en finfin röd 98:a som bara gått 355 mil. :tummenupp

VILKEN PUTS!! :cool:

Men ärligt, hur fasen hittar man en -98 med så lite mil? Jag som tyckte min var en lågmilare med bara 2700 mil på mätaren. :va

Grattis till en fin hoj! Dom röda ÄR snygga. :tummenupp
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
VILKEN PUTS!! :cool:

Men ärligt, hur fasen hittar man en -98 med så lite mil? Jag som tyckte min var en lågmilare med bara 2700 mil på mätaren. :va

Grattis till en fin hoj! Dom röda ÄR snygga. :tummenupp

Tack! JAg tycker nog att de röda är finast.

Det var en svensk teknikchef på en Ericssonfabrik i Kina som köpte den av en japan som tagit in den från sitt hemland.

Problemet var att hojar över typ 250 cc var förbjudna - och det var massa strul för utlänningar att öht få tillstånd att köra, så hojen blev mest bara stående och hade väl några tiotal mil när svensken flyttade hem till Sverige igen 2003 och tog hojen med som flyttgods.

Då han ägde en sportbil och en del andra omständigheter satte pinnar i hjulen, så blev hojen mest stående i hans varmgarage (men besiktigad och körd lite grand varje år) tills han bestämde sig för att sälja den i våras.

Den går väldigt bra!
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Har en BB från 99 som gått ca 2900 mil.
Troligen är allt orginal på den.
har bytt drevpaket och bakdäck.
När jag fick tillbaka hojen efter bytt bakdäck så var kedjan väldigt slack (ca 70 mm) - så jag spände upp den så att det blev ca 30 mm.
Vid körning dagen efter går motorn väldigt ojämt, upplevs som ryckig på växlarna 1-5. 1:an hostar och dör, har den aldrig gjort förut.

Några tips på vad som kan gått fel?? Vet att kamkejdespännaren behöver bytas rutn 3000 men kan det vara den?? Är inte särskilt kunnig vad gäller motorer.

mvh/Mattias
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har en BB från 99 som gått ca 2900 mil.
Troligen är allt orginal på den.
har bytt drevpaket och bakdäck.
När jag fick tillbaka hojen efter bytt bakdäck så var kedjan väldigt slack (ca 70 mm) - så jag spände upp den så att det blev ca 30 mm.
Vid körning dagen efter går motorn väldigt ojämt, upplevs som ryckig på växlarna 1-5. 1:an hostar och dör, har den aldrig gjort förut.

Några tips på vad som kan gått fel?? Vet att kamkejdespännaren behöver bytas rutn 3000 men kan det vara den?? Är inte särskilt kunnig vad gäller motorer.

mvh/Mattias
Dålig kamkedjespännare orsakar inte det du beskrev. Är den dålig rasslar kamkedjan lite extra för att i slutändan riskera att kugga över med ventilsallad som resultat (ganska sällsynt).

Din började gå dåligt bara så där?
Går den dåligt hela tiden eller bara vid acceleration? Bara vid fullt acc eller även vid långsam acceleration?
Något speciellt varvtal?
Blir det bättre sämre/bättre ifall du har på choken?

Kollat soppakranen?
Kollat så att choken inte står på fullt?
 

chrille XX

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2011
Ort
märsta
Hoj
-07 honda cbr 1100 xx
Har en BB från 99 som gått ca 2900 mil.
Troligen är allt orginal på den.
har bytt drevpaket och bakdäck.
När jag fick tillbaka hojen efter bytt bakdäck så var kedjan väldigt slack (ca 70 mm) - så jag spände upp den så att det blev ca 30 mm.
Vid körning dagen efter går motorn väldigt ojämt, upplevs som ryckig på växlarna 1-5. 1:an hostar och dör, har den aldrig gjort förut.

Några tips på vad som kan gått fel?? Vet att kamkejdespännaren behöver bytas rutn 3000 men kan det vara den?? Är inte särskilt kunnig vad gäller motorer.

mvh/Mattias

Min vart likadan när jag spände kedjan, visade sig att det hamnat smuts i kedjan som gjorde den FÖR spänd på ett ställe.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Dålig kamkedjespännare orsakar inte det du beskrev. Är den dålig rasslar kamkedjan lite extra för att i slutändan riskera att kugga över med ventilsallad som resultat (ganska sällsynt).

Din började gå dåligt bara så där?
Går den dåligt hela tiden eller bara vid acceleration? Bara vid fullt acc eller även vid långsam acceleration?
Något speciellt varvtal?
Blir det bättre sämre/bättre ifall du har på choken?

Kollat soppakranen?
Kollat så att choken inte står på fullt?

Ska kolla det du föreslog.
den går dåligt vid rätt långsam acc.
har inge choke.. insprut.
/mattias
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Nu har jag precis kört den och jag skrev ner allt som inte stämmer.

dör på 1:an - måste ge mer gas än tidigare.
kan inte krypköra på 2:an måste ner till 1:an och ge mer gas än vanligt - alltid kunnat innan.
hackig motorgång mellan 1000-3000 varv ca. (1-3 vxl)
Går ganska jämt vid kraftigare acc (3000-6000 varv ca). Doc inte helt rent.
Luktar bränsle när jag stannar. Dock inget läckage.
Låter från motorn på ett sätt som jag inte märkt förut.. hörs vid tomgång och mindre gas.
ljudet kan dock vara från att den går trögare - låter inte som nåt mekaniskt direkt.
kört ca 12 mil - mindre än kvarts tank kvar. Dragit för mkt? Ligger på 0,75-0,8 annars.

Ändra ändringar som gjorts:
nytt drevpaket - en kugg mer på bakre drevpaketet, dock kört med det i 30-40 mil utan att märka nåt. Kanske något vassare acc.
Bytt bakdäck - och fick som sagt spänna kedjan. Kedjan helt ny AFAM:s värsting. Helt ren.
Nu till det som jag funderat på...
Sista tankningen - det som finns i tanken nu med andra ord. När jag började tanka så upptäckte jag att det knappt kom nån soppa, som om det var slut... men pumpen spottade ut soppan stötvis och jag fyllde tanken - tog lite längre tid. Vände mig om och såg att den inte dragit nån kostnad. Drog kvitto och samma sak.. inget draget från kortet.

var soppan "dålig" ??? kan det vara felet? kanske en idiotfråga men va fan.....jag har ingen aning.

mvh/Mattias
 

Bigmike38

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
CBR1100 Blackbird
Tjena,va ute på en 30 mila runda igår med blandad väg lite rakare och lite kurvigare väg,men får höja baken ytterligare,styr inte in i kurvorna som jag vill riktigt,men för övrigt så är det en jävel att gå:yoparty
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Halloj!

Tänkte sätta på Givi Wingrack 2, men monteringssatsen (Y158 speciellt för Blackbird http://www.itlcanada.com/internal2/instructions/fiches/076y158.pdf) verkar inte passa.

Ser ut som att den är nästan 5 cm för bred på varje sida, se bild.

Eller har jag missat något fundamentalt?

Edit: Tag inte bort "grab rail" -vad heter det? passagerarhandtag? - det ska sitta kvar!
 

Bifogat

  • givi_620_280.jpg
    givi_620_280.jpg
    72.8 KB · Visningar: 71
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Halloj!

Tänkte sätta på Givi Wingrack 2, men monteringssatsen (Y158 speciellt för Blackbird http://www.itlcanada.com/internal2/instructions/fiches/076y158.pdf) verkar inte passa.

Ser ut som att den är nästan 5 cm för bred på varje sida, se bild.

Eller har jag missat något fundamentalt?

Edit: Tag inte bort "grab rail" -vad heter det? passagerarhandtag? - det ska sitta kvar!

Var har du köpt monteringssatsen och vad kostade den?
Fick akutbygga en själv men blev inga bra distanser :huvet Vill ha rediga grejer så man inte förstör alternativt tappar något.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top