Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Var har du köpt monteringssatsen och vad kostade den?
Fick akutbygga en själv men blev inga bra distanser :huvet Vill ha rediga grejer så man inte förstör alternativt tappar något.

Köpte monteringssatsen hos MCWEB. Mycket snabb leverans och bra pris. Det är alltså monteringssatsen till Givi Wingrack N140 här http://www.mcweb.se/honda/1100--1200/cbr1100xx-9698-c-2549-1.aspx

Har inte ännu fått det ihopskruvat, så jag kan inte garantera att det funkar som jag vill. (Måste telefonen ringa så förbaskat när man är upptagen?)
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Har inte ännu fått det ihopskruvat, så jag kan inte garantera att det funkar som jag vill. (Måste telefonen ringa så förbaskat när man är upptagen?)

Var ganska dåliga instruktioner (nu vet jag att bricka heter "rondello" på italienska).
I och med att jag köpt wingracket i andra hand så, tja ökade oordningen kan man lugnt säga. :gnissla

Men, jag fick ihop mackapärerna till slut och nu har jag testat med packväskorna på.
- ska nog ta en liten sväng ikväll för att kolla.
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Provkörd i Allt om MC 1996

Allt om MC hade i nummer 7-1996 en artikel med fem helsidor om "Nya & Heta Honda CBR 1100 XX Superblackbird".

Jag fick tag i ett exemplar, i toppskick. :yoparty
 

Bifogat

  • allt_om_mc_7_96.jpg
    allt_om_mc_7_96.jpg
    192.8 KB · Visningar: 147
  • allt_om_mc_7_96_a.jpg
    allt_om_mc_7_96_a.jpg
    104.3 KB · Visningar: 94
  • allt_om_mc_7_96_b.jpg
    allt_om_mc_7_96_b.jpg
    118 KB · Visningar: 123

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven. Någon annan som håller med om detta? Finns det andra sadlar som är mer välstoppade?

2. Högerhanden domnar efter 5-10 mil. Inte så roligt när tumme och pekfinger börjar kännas 2-3 ggr för stora efter ett tag, särskilt inte om man skulle behöva tvärnita. Jag hade samma problem med min ZX9R, men det trodde jag berodde på en mer framåtlutad körställning. Är det jag som är för gammal och har för taskig cirkulation i armen, eller har någon annan upplevt samma problem? Och vad kan man i så fall göra år det?

Tacksam för tips!
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven. Någon annan som håller med om detta? Finns det andra sadlar som är mer välstoppade?

2. Högerhanden domnar efter 5-10 mil. Inte så roligt när tumme och pekfinger börjar kännas 2-3 ggr för stora efter ett tag, särskilt inte om man skulle behöva tvärnita. Jag hade samma problem med min ZX9R, men det trodde jag berodde på en mer framåtlutad körställning. Är det jag som är för gammal och har för taskig cirkulation i armen, eller har någon annan upplevt samma problem? Och vad kan man i så fall göra år det?

Tacksam för tips!

Sadeln tycker jag är bra, men jag skulle gissa på att det finns att köpa nya sadlar antingen i USA, Tyskland eller England.

Bortdomning av högerhanden har jag också problem med å då är jag bara 24 år gammal :tungan Verkar vara lite av en sjuka just på BB faktiskt, men det är något som jag gärna gör något åt om någon har lite tips :) :banana
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Dommningar!!

:hoppskrat:hoppskrat:trött
Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven. Någon annan som håller med om detta? Finns det andra sadlar som är mer välstoppade?

2. Högerhanden domnar efter 5-10 mil. Inte så roligt när tumme och pekfinger börjar kännas 2-3 ggr för stora efter ett tag, särskilt inte om man skulle behöva tvärnita. Jag hade samma problem med min ZX9R, men det trodde jag berodde på en mer framåtlutad körställning. Är det jag som är för gammal och har för taskig cirkulation i armen, eller har någon annan upplevt samma problem? Och vad kan man i så fall göra år det?

Tacksam för tips!
Hej Kjelle. vet exakt vad du menar!! hade/har! samma problem, Hade en Bird-01 kände av vid liknade mil,, Måste va Åldern :) (själv 45). Satt på svarta mjuka skumgummi handtag funka perfekt för mig!. Ska sätta på det på Gixxern jag har idag jepp samma problem här visst man hänger mer men jag kände av det även på cb 1000r som jag hade innan Gixxern å det är ju lite konstigt på den sitter man ju nästan helt upprätt :va ska sätta på mjuka handtagen imorrn återkommer direkt om det blir bättre eller knappt märkbart,, Ett annat tips e att jaga ifatt ett par vfr 800. 02 o framåt (tror jag) :confused: clip on 43mm Heelt annan körställning!! Hade vanliga hantag på dessa o kände aldrig av Dommningar med det clip on styret. Har sett en del här på tråden som har/haft)? dessa o dom verkar oxå nöjda efter bytet. Dyra nya ca1900 styck :finger nää kolla beg på bil/Mc demo firmor. Nä hua nu har jag skrivit nog :trött
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett annat tips e att jaga ifatt ett par vfr 800. 02 o framåt (tror jag) :confused: clip on 43mm Heelt annan körställning!! Hade vanliga hantag på dessa o kände aldrig av Dommningar med det clip on styret. Har sett en del här på tråden som har/haft)? dessa o dom verkar oxå nöjda efter bytet. Dyra nya ca1900 styck :finger nää kolla beg på bil/Mc demo firmor.
Tips: Engelska E-bay
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven.

2. Högerhanden domnar...


Samma för mig på båda punkterna.
Dock är det inte alltid jag får domningar o på SP1an är det mindre vanligt men det sker.

Hanskar som spänner över nån närv?
Jag har Halvaressons hårda handskar.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som vet var man kan köpa adaptrar för att flytta ner fotpinnarna? Vet att jag sett det någonstans men kommer inte på var.
Hade tänkt testa å sänka passagerarfotpinnarna för å se om tjejen sitter lite bättre då, hon får problem med att båda fötterna domnar bort efter ett tag nämligen.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Idag har jag roat mig med att göra den berömda 6mm-bricka-på-bakdämparen-modden. Intressant detta med ingrepp som skall vara så enkla. Tappade självklart ner brickdjävulen i något djupt hål invid motorn, så det slutade med rivning av vänster sidokåpa för att hitta eländet. Nåja, nu sitter den där i alla fall. Tag en bricka på 6 mm och en gammal Blackbird, och voila! - så blev det en RR-hoj! :rolleyes:

Nåja, kanske inte, men påtagligt högre i röven blev hojen i alla fall. Har inte hunnit provköra på allvar, återkommer med recension senare.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Tjenare!
Just köpt mig en blå 01:a med 4000 mil på mätaren.
XX:en är lite vassare än SV650:n som jag hade senast konstaterade jag snabbt (haha, snabbt!)
Som märks bor jag i Göteborg...
Är ni några som brukar köra tillsammans i de trakterna?

Hojen är utrustad med en PC3:a, men har std. luftfilter och blås.
Tidigare ägaren sa att den var ommappad med PC:n för att ge mer effekt i det lägre registret. Touring ni vet...
Några spontana tankar om det?
Bra eller anus?
 

surplarn

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Honda CBR1100xx
Träsmak i röven

Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven. Någon annan som håller med om detta? Finns det andra sadlar som är mer välstoppade?

2. Högerhanden domnar efter 5-10 mil. Inte så roligt när tumme och pekfinger börjar kännas 2-3 ggr för stora efter ett tag, särskilt inte om man skulle behöva tvärnita. Jag hade samma problem med min ZX9R, men det trodde jag berodde på en mer framåtlutad körställning. Är det jag som är för gammal och har för taskig cirkulation i armen, eller har någon annan upplevt samma problem? Och vad kan man i så fall göra år det?

Tacksam för tips!

HA! Det känner jag igen. Träsmaken alltså.
Jag köpte min förra året och konstaterade träsmaken efter 1 - 1,5 timma på sadeln. :brinnerup
Dessutom blir jag rejält trött i axlarna, men det kan ju bero på ålder... :va

Sen har jag en fråga också; har just tittat på nätet efter bromsbelägg. Vad ska man välja för några och var köper man dem?
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
HA! Det känner jag igen. Träsmaken alltså.
Jag köpte min förra året och konstaterade träsmaken efter 1 - 1,5 timma på sadeln. :brinnerup
Dessutom blir jag rejält trött i axlarna, men det kan ju bero på ålder... :va

Lösningen heter Airhawk 2 medium och finns på ebay för ca 750:-
 

JohGus

/Johan
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Knivsta
Hoj
Honda CBR 1100XX SuperBlackbird
Min nya Black(Blue)Bird

Fick tag i en trevlig Bird som har varit tyskimorterad och har en lite mörkare blå färg än andra jag tittat på.
Provkörde, blev kär och var bara tvungen att köpa den.
Har haft den i 3 dagar nu och jag säger bara_Vilken maskin!!!
Men som så många andra här domnar högran lite grann så jag får nog förnedra Birden med Biltemas antidarrhandtag.

Men en sak jag funderar över är känslan som kommer vid lite ojämnheter i vägen.
Det darrar då till i styret en aningens aning, knappt märkbar.
Nästan en slags minielektrisk känsla, typ.
Vad kan det bero på?
Stötdämparna? Lagren? Annat?
Märks för övrigt inte när man kör.......fort.
Sen vet e sjutton vad för slags effektljuddämparfabrikat som sitter på.
Nån som vet?
Grymt ljud i alla fall.
JG
 

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
Har varit på en fantastisk resa till tyska Harz. Helt underbara vägar och så sköna typer och härlig inställning (ok, det finns dom som inte gillar fartgalna mc-förare, men fuck them då.)

Blackbirden funkar superbra till både autobahntouring som sportig körning i de underbara bergen i Harz.

- Har du inte varit i Harz bör du banne mig ta en tur dit!
http://www.youtube.com/watch?v=DkNIb_TY0gI
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top