Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Har just kommit hem efter en touringtripp till västkusten inkl fruga och packväskor och allt. Summa ca 100 mil. Känns på det stora hela bra, men jag har - faktiskt - hittat två mindre minus med kråkan åtminstone för mig:

1. Träsmak i röven. Någon annan som håller med om detta? Finns det andra sadlar som är mer välstoppade?

2. Högerhanden domnar efter 5-10 mil. Inte så roligt när tumme och pekfinger börjar kännas 2-3 ggr för stora efter ett tag, särskilt inte om man skulle behöva tvärnita. Jag hade samma problem med min ZX9R, men det trodde jag berodde på en mer framåtlutad körställning. Är det jag som är för gammal och har för taskig cirkulation i armen, eller har någon annan upplevt samma problem? Och vad kan man i så fall göra år det?

Tacksam för tips!

Tjacka en sån här på Biltema:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC1/

Funkar bra på långturer, är dock lite ivägen så man vill inte ha den där jämt.
 

seagatez

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kalmar
Hoj
2000, Honda Blackbird
Någon som vet var man handlar en bränsletrycksregulator billigast i dagsläget på nätet till min bird -00 ?
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Bytte min bräsnletrycksregulator på mc-hörnan i Södertälje.

Är det nån som är intresserad av en power commander??
Har suttit på min blackbird fråm 99. Har inget intresse av den då jag inte kommer att sätta på slipon eller modda luftburk mm....
kom ett seriöst bud ifall nån är intresserad.

Nån som beställt grejer från detta ställe?
http://www.bikebits.us

mvh/Mattias
 

vongustaf

gillar vänstersvängar....
Gick med
20 Jul 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Blackbird -97
Nybliven Bird ägare igår.... Fick tag i en hoj med bra historia. Det är enligt utsago den absolut första Birden Honda Sverige tog in. Det var den som visades upp överallt. all historik kvar sen till 2001 då ägaren jag köpte den av inte har dokmenterat. Ny motor (2500 mil) av 98 årsmodell i nu. Byttes efter ca 8000mil. En fröjd att köra och Jag har tagit till mig många trevliga tips här. :) Tack.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Skulle byta kamkedjesträckaren idag.
Skruvade bort den gamla och tog ut den nya ur förpackningen. MEN, jag tycker inte detta verkar stämma, den nya är kortare än den gamla.

Artikelnummret på den nya är: 06140-MAT-325 (G1B14) någon som vet vad denna är till för hoj?
Bifogar en bild, den nya är den till höger.
OCH JA, jag satte tillbaka den gamla sträckaren och det funkar med den fortfarande
 

Bifogat

  • IMG_0169.JPG
    IMG_0169.JPG
    215.3 KB · Visningar: 133

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Skulle byta kamkedjesträckaren idag.
Skruvade bort den gamla och tog ut den nya ur förpackningen. MEN, jag tycker inte detta verkar stämma, den nya är kortare än den gamla.

Artikelnummret på den nya är: 06140-MAT-325 (G1B14) någon som vet vad denna är till för hoj?
Bifogar en bild, den nya är den till höger.
OCH JA, jag satte tillbaka den gamla sträckaren och det funkar med den fortfarande

Den är väl fj'derbelastad och spärrad?

Har då för mig att jag fick släppa på en "spärr" då jag skruvat fast den för att den skulle fjonga ut.. :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hoppar den ut såpass mycket som ca. 2-3cm om man släpper nyckeln? Vågade inte testa med tanke på att det skiljde så mycket som det gjorde
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Hoppar den ut såpass mycket som ca. 2-3cm om man släpper nyckeln? Vågade inte testa med tanke på att det skiljde så mycket som det gjorde

Det har jag inte koll på men det är inte omöjligt.

Enligt en snabb googling så är det ju rätt sträckare.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Stämmer, ja då är det säkert rätt då.
Får ta å montera den imorgon, bort med nyckeln å i med skruven å se om vad som händer.
Vågade som sagt inte chansa på att den hoppar ut så mycket innan man vet lite mer.
 

drd

Racemaster
Gick med
31 Jul 2011
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2007 Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Hallå alla svartpippiåkare !
Här är en nybliven blackbirdägare, kom över en 07:a som var uttagen april -08 och hade gått 780 mil när jag hämtade den 30/6.
Idag en månad senare står mätaren på 1050 mil :D
Det gäller att ligga i ju för säsongen är kort :D !
Har inte hunnit läsa igenom allt i tråden än men ser fram emot att göra det en regnig dag eller kväll.
Mina tidiga erfarenheter är som en del upplever lite träsmak i arslet efter en tids körning och så tycker jag att man känner oxå av lite armseghet i gashanden.
attachment.php


Har giwiväskor till den både sido och toppbox och det sitter slip-onblås i alu oxå men dom låter så mesigt så jag ska handla på mig ett helsystem 4-1 snart och powercommander.

Kollar även efter vita blinkersglas fram men det verkar sjukt dyrt, kollade på nån engelsk sida och dom skulle fan ha en hel förmögenhet ju.
Typ 100 usd på paypal :mad:

Vidare så stannar ju mätaren på 299 men den fortsätter att rusa ett tag till så man får väl klocka den med gps om man vill ha exakt topp :yoparty
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vidare så stannar ju mätaren på 299 men den fortsätter att rusa ett tag till så man får väl klocka den med gps om man vill ha exakt topp :yoparty

297 km/h är väl vad orginaldrevningen kan få upp koltrasten i har jag för mig.
Sen ifall motorn orkar hela vägen är väl en helt annan femma som kanske inte skall diskuteras offentligt i denna tråd :tungan
 

Minoo

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Mellansverige
Hoj
BB
Min nya Hoj! Bra start.

Hej jag tänkte dra in ett första inlägg på SH för min del.

Jag är inte bara ny på SH utan även mer eller mindre ny som hojägare.

Sålde hobbybilen och semestern nalkades. Inget kul fordon fanns i garaget och ingen resa var inplanerad.

Då kom jag på den kul iden om att handla en båge och dra på semester!

Vad skulle jag ha?

Jag gillar nästan allt med motorer så ursprungsland och kategori av hoj var inte självklart. Cruisingstuket funderade jag aldrig på. Överlag så gillar jag stora motorer som låter rätt men det finns en uppsjö kvar som uppfyller de kraven. R-hoj, Sporttourer, Nakedbike eller Adventure?
Oj vad svårt det blev.

I osäkerhetens namn ville jag inte lägga några större summor på mitt "nya" intresse.
Jag visste inte om det skulle bli mycket åka av mer än just på semestern och om semestern i sig skulle generera några mil att tala om.

Men med tanke på trådens namn så vet alla vilken hoj det blev...
Det blev en -98 Blackbird, röd 3200 mil på mätaren.

Utöver orginal: Givi topbox, V&H slipon och Dynojetkittad.
Skapligt skick. Går kanon bra, tight och fin men det bör tilläggas att jag saknar referenser när det kommer till hojar.
En gammal offroadhoj har jag ägt.

Jag har haft körkort i 16 år då jag tog lätta kortet men jag har totalt sett inte kört 250 mil MC på alla dessa åren, inräknat 125cc.
Det har bara inte blivit av då jag kört annat istället.

Mer väskor behövdes till resan! Krauser väskor med hållare passande en CBR 1000 köptes på Blocket för 500Kr. Rondell och lite svets arbete så passade de perfekt på Givi topboxhållaren. Navigator Zumo 660 köptes. Bilmekskompisen kollade över hojen som skulle vara nyservad sedan var jag klar för avfärd.

Några dagar innan semestern då jag kört Blackbirden 55 mil vid tre tillfällen fick jag för mig att Rivieran skulle vara ett bra semestermål.

Färdigjobbat, Semester Katching!!

Sträcka: Örebro-Hamburg-Munchen-Venedig-Garda-Nice-Grenoble-Wiesbaden-Hamburg-Örebro.

Tid: Tio Dagar var av hojen stod stilla tre dagar.

Körsträcka: 577mil.

Länder passerade: Danmark, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Luxenburg.

Liter tankade: 400liter drygt?

Väder: För mycket regn i norra Europa. Kanonfint i norra Italien och södra Frankrike.

Så funkade hojen: Jättebra men inte hela tiden. Jag körde tre alppass och vid 1000m.ö.h. började den bli slö +2000m.ö.h. bluddrade den och gick dåligt. Toppnoteringen blev 2802m.ö.h. och då hade den nog cirka 15 stycken omotiverade hästar på slangen som det så fint heter.

Det fanns ett monument på toppen av det franska alppasset. Där stod några bilar, en klunga cyklister och cirka 30 hojar med förare och passagerare. Företrädelsevis Touringhojar av tysk härkomst.
Jag var tvungen att hålla Blackbirden på varv på +2000m.ö.h annars dog den, men det var ju inga vanliga vägar så ibland var jag tvungen att släppa ner under 5000rpm. Vilket jag gjorde 100 meter innan toppen med monumentet och folksamlingen som beundrade den beundransvärda utsikten. Självklart dog den!
Lutningen var över 10% så jag fick eld på min resekamrat som lät mer som en gräsklippare än det hon är, en powerbike! Efter några sekunders maxgas så var varvet tillräckligt högt (7-8000rpm) och därmed återfanns de nyss döda 15 hästkrafterna så jag kunde slira mig upp de sista 100 meterna till de andra nu på mig nyfiket tittande hojåkarna. Jag tyckte mig kunna ana ett och annat leende när jag och min kära Blackbird hostandes med svansen mellan benen passerade folksamlingen påväg mot ett ställe längst bort att parkera på... Vad gör man inte för sin publik?

Så fort det gick nerför igen så gick hojen bra igen! Jag tror Dynojet tjosan ligger bakom detta.

Annars inga problem!

Övrigt: Träsmak i rumpan å det grövsta och stel i knäna men det blev bra så fort hojåkningen var över.

Blackbirden är stabil och snabb, det var en kanonhoj till den här resan.

Soppa drog den men jag tycker att den under 1000m.ö.h. gav bra tillbaka i form av fart och fläkt per droppe.

Kanske en högre ruta än orginalet skulle vara bra?

I Itailien och sydfrankrike valde jag bort motorvägar på herr Garmin och i och med det fick jag se mycket fina småstäder och vägar!
Det är otroligt vackert där.

Sydeuropeer kör snabbt och hetsigt men dt funkar fint ändå på något sätt. Det är ganska kul att bli avhängd av en liten tjej i kort klänning och öppen hjälm på scooter på kustvägen mellan Genua och Nice!

Jag såg endast fyra andra Blackbirdar på hela resan! Svarta allihop. Mycket BMW. I städerna mycket nakna hojar med mindre kubik och tonvis av scooters. Jag tycket sydeuropeerna har en skön inställning till hojåkning. Alla typer och åldrar åker och de åker mycket och effektivt.

Det var det en jättekul resa och ett kul sätt att göra det på. Några dagar till i Sydeuropa skulle inte ha skadat men jobbet kallade.
Jag är supernöjd med Blackbirden och jag är glad över att jag handlade en sporttourer! Jag körde 0mil grus på hela resan. Kanske skulle jag vilja att den var nyare med bättre puts? Nackdelen är ju att man då måste vara så försiktig. Dessutom visade min gamla BB på en enastående driftsäkerhet.
När man åker långt och lastar mycket kan det allt ske lite oförutsedda händelser som inte gangnar skicket på hojen. Typ att man bromsar omkull sig de sista milen hem i 25-30km/h under goda siktförhållanden, gott väglag, för att inte säga superbt väglag och dessutom tämligen utvilad och pigg! Både jag och hojen klarade oss bra men fy fan vad pinsamt! Alla miljonstäder jag tråcklat mig igenom, alla ihållande ösregn, alla mörka småvägar med förmodat mycket vilt, alla serpentinvägar och alla andra i trafiken som kunde ställt till det... Inget av det gav några problem alls, jag var väl skärpt? Men på mammas gata i låg hastighet då lever man farligt.

Jag kom hem i torsdags men drog en 30 mila sväng i lördags så tröttnat har jag verkligen inte gjort fast rumpan gjorde det i bland!

Nu vankas service och putsning och sedan mer mil!

Orkade du läsa allt så tackar jag för det!

MVH Minoo.

P.s. Spana in en läcker svart Blackbird på Youtube tillverkad i vårat lilla grannland Norge. Windy Blackbird SR-52. Den är mer för nöje än Amerikanarnas Blackbird och drivlinorna är från Sverige! D.s.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Välkommen till SH!

Var nog det längsta inlägget i BB tråden:klappar

Sålde min BB för ett tag sen och har en sänksats för fotpinnarna och en Haynes handbok kvar om någon är intresserad.
 

drd

Racemaster
Gick med
31 Jul 2011
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2007 Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Jag köpte vita blinkersar här: http://cgi.ebay.com/Front-turn-sign...orcycle_Parts_Accessories&hash=item415b2168a8 Glödlamporna köptes på mekonomen och dom kostade mer än blinkersarna.
Grejorna kom på ca. 14dar.
Tänk på att köpa "silvriga" glödlampor som blinkar gult. :tummenupp Om du sätter i gula lampor så reflekteras det gula för mycket. :huvet

mvh. pasi

Så nu e mina vita blinkers betalda och beställda hit oxå :D

Går det att besiktiga med dom på tro ?
:rolleyes:

För jäkla rått med matt lack förreste porschemannen !!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top