Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tanken är att de skall sitta så här.
Spacer runt gaffeln, insats ovanpå själva gaffeltoppen, styret klämmer gaffeltopp och insats.

CBR1100XX_Styrhöjare_1.jpg
Ena halvan av styret klämmer alltså toppen på gaffeln och andra halvan insatsen som följer med.
Det känns lite tveksamt då insatsen inte är fäst fast i gaffeln. Den ligger bara ovanpå gaffeltoppen. Den är bara där för att styret inte skall klämma luft. :3freak
Det blir stabilt när man drar åt, men första reaktionen är lite undrande då man minskar greppytan för styret med hälften. Insatsen sitter ju inte fast liksom... :va
Får klura lite på det. Kanske sänker den en mm eller två för att få ease-of-mind.

Resultatet blir i alla fall:
CBR1100XX_Styrhöjare_2.jpg CBR1100XX_Styrhöjare_3.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så, jag sänkte framändan 3 mm. Borde inte ändra styrningen allt för mycket och gör det det, så får jag väl ändra tillbaka.
Nu blev det lite mera för styret att greppa och jag har svårt att se att det skulle vara en risk att den lossnar nu. Det var det säkert inte innan heller, men har en osäkerhet satt sig så oroar man sig hela tiden för det.
Hann dock inte provköra den innan regnet kom idag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kört något än ?
Bekvämare ?
Fortfarande körbar?
:3freak Har f*n inte hunnit.
Veckan var helt upptagen och idag skulle jag bara byta däck och se över den lite.
Av med kåporna och herredj*vlar vad någon har blandat skruvar till kåpan, gipsskruv, plåtskruv, torx, Philips och gud vet vad :crash
Iväg och fixa lite likadana i alla fall. Sen däckbyte och på med kåporna.
Sen titta på ram-airtunnlarna, som låg kvar på bänken.
Aha...de kanske skulle sitta på hojen...
Samma procedur igen.
Sen bråkar jag med sista plastbitarna nedanför styrhuvudet. Någon tidigare ägare har ju buntbandat fast kabelstammen på nytt ställe vid lyset så de sista bitarna får ej plats. :huvet

Sen saknades det plastpluppar typ överallt. Noterade det tidigare då vissa kåpor (de små) rörde sig lite mera än jag tyckte om.
Hade ett gäng oanvända plastpluppar jag inhandlade på Ebay innan Postnord förstörde den handeln.
Tyvärr passade de inte riktigt till de större/djupare hålen.
Morgondagens problem.

Skall även se över vad lilla elektrikern innan mig gjort med blinkerserna. Ser ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig med sockerbitar överallt i cutsen. Som tur var bara där och snabbt åtgärdat. Det skall på nya blinkers också.
Gillar inte tidigare ägares val av Biltemas stora med inbyggt bromsljus (som lyser när man blinkar ??). Är väl knappast lagligt med rött blandat med orange heller.
Men snart så blir det en tur igen :tungan
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
:3freak Har f*n inte hunnit.
Veckan var helt upptagen och idag skulle jag bara byta däck och se över den lite.
Av med kåporna och herredj*vlar vad någon har blandat skruvar till kåpan, gipsskruv, plåtskruv, torx, Philips och gud vet vad :crash
Iväg och fixa lite likadana i alla fall. Sen däckbyte och på med kåporna.
Sen titta på ram-airtunnlarna, som låg kvar på bänken.
Aha...de kanske skulle sitta på hojen...
Samma procedur igen.
Sen bråkar jag med sista plastbitarna nedanför styrhuvudet. Någon tidigare ägare har ju buntbandat fast kabelstammen på nytt ställe vid lyset så de sista bitarna får ej plats. :huvet

Sen saknades det plastpluppar typ överallt. Noterade det tidigare då vissa kåpor (de små) rörde sig lite mera än jag tyckte om.
Hade ett gäng oanvända plastpluppar jag inhandlade på Ebay innan Postnord förstörde den handeln.
Tyvärr passade de inte riktigt till de större/djupare hålen.
Morgondagens problem.

Skall även se över vad lilla elektrikern innan mig gjort med blinkerserna. Ser ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig med sockerbitar överallt i cutsen. Som tur var bara där och snabbt åtgärdat. Det skall på nya blinkers också.
Gillar inte tidigare ägares val av Biltemas stora med inbyggt bromsljus (som lyser när man blinkar ??). Är väl knappast lagligt med rött blandat med orange heller.
Men snart så blir det en tur igen :tungan

:gråta:gråta:4skrika vad sysslar folk med, kan man inte modifiera på ett snyggt och säkert sätt så bör man hålla sig till lego.
Hoppas den kommer tillbaka till nära nyskick igen, det förtjänar den.
Glöm inte att posta hojens framsteg:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hoppas den kommer tillbaka till nära nyskick igen, det förtjänar den.
Nyskick kommer den aldrig bli och är inte menad för det heller.
Däremot är den redan i bra skick. Både mekaniskt och utseendemässigt.
Den är omlackad från röd till svart någon gång i dess liv. Det är riktigt bra gjort med 2-komp svartmetallic. Inga rinningar eller defekter någonstans. Visst ser man det röda på baksidan av kåpan, men inte mera.
Nu är det mest bara få lite hum på den och få bort rena klantgrejer som blinkers.
Sen skall den rulla :D
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Okej, nyskick var lite i överkant men en hoj som du kan lita på och som inte får märkliga elfel på grund av snabba, billiga och enkla fulkopplingar.
Glöm inte att göra adressändring till "Ytterfilen":hihi
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Gick förbi den här idag. Blev lite chockad. Får man göra såhär med en Blackbird? Tveksamt. Fast lite coolt är det ju ändå. ;) Mycket jobb nerlagt på den styrningen. Bildäck på en Koltrast? Nja.

IMG_20190730_120541.jpg
IMG_20190730_120548.jpg
IMG_20190730_120553.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gick förbi den här idag. Blev lite chockad. Får man göra såhär med en Blackbird? Tveksamt. Fast lite coolt är det ju ändå. ;) Mycket jobb nerlagt på den styrningen. Bildäck på en Koltrast? Nja.

View attachment 450030
View attachment 450029
View attachment 450028
Oh hell no....
giphy.gif



Alltså visst, jag kan ju hålla med om arbetet som är lagt på den men...nej.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Äntligen nya rutan på plats. Den gamla avkortade skapade turbulens hur jag än satt. Visst hade man varit lite längre hade ju turbulensen träffat en på typ axlarna och det hade ju funkat. Men nu blev det bara huvudskak när man körde.

Gammal och kapad ruta vs. ny och okapad
BB_Ruta_1.jpg BB_Ruta_2.jpg

Notering: Den som någon gång köper denna hoj får på köpet en näve fästklipps av olika former och slag snygg gömda i olika skrymslen i kåporna. Se det som en bonus vid köp eller som reservdel under färd om något skulle lossna.
Tappa plastclipset till plasten vid instrumenteringen. Ingen fara det ligger en till någonstans där i trakterna. Du behöver bara lossa på alla dj**la kåpor i fronten för att komma åt den :rofl :tummenupp
För jag tänker inte försöka fiska upp dem om de väl ramlar ned där. Jag köper hellre nya.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller körställningen med clipshöjarna.
Ja, den är bättre. Fortfarande sportig, men lite högre.
De har inte lossnat. Ja, jag har kollat skruvarna några gånger :tungan
Skulle nog vilja ha haft lite högre ändå.... Fast då blir det väl en ren touringhoj :glömdet:3freak
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Tanken är att de skall sitta så här.
Spacer runt gaffeln, insats ovanpå själva gaffeltoppen, styret klämmer gaffeltopp och insats.

View attachment 449862
Ena halvan av styret klämmer alltså toppen på gaffeln och andra halvan insatsen som följer med.
Det känns lite tveksamt då insatsen inte är fäst fast i gaffeln. Den ligger bara ovanpå gaffeltoppen. Den är bara där för att styret inte skall klämma luft. :3freak
Det blir stabilt när man drar åt, men första reaktionen är lite undrande då man minskar greppytan för styret med hälften. Insatsen sitter ju inte fast liksom... :va
Får klura lite på det. Kanske sänker den en mm eller två för att få ease-of-mind.

Resultatet blir i alla fall:
View attachment 449863 View attachment 449864

-Är inte den höjningen av styret bara en illusion ? Du har väl bara uppnått halva höjningen, eftersom du sänker hojen framtill samtidigt. Mäter du från golvet upp till styret får du fram hur mycket högre styre du fått. Jag skulle nog känna olust när styrhalvorna inte spänner om hela gaffeln. Bluffhöjning i mina ögon. Jag har läst nånstans att styrhalvorna från VFR800 ska passa, och att dom styrhalvorna är högre än Blackbirdens. Vet inte om det stämmer, men kanske värt att kolla upp. :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
VFR clipons funkar på BB, om det är rätt årsmodell. Behöver vrida bromsslangen lite, övrigt kablage passar. Finns även sänkning för fotpinnar. Men monteras dessa bör känselspröten som sitter monterade på pinnar skruvas av. Sätter man en spacer i bakdämparen så svänger den något smidigare över lag också.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
-Är inte den höjningen av styret bara en illusion ? -Är inte den höjningen av styret bara en illusion ? Du har väl bara uppnått halva höjningen, eftersom du sänker hojen framtill samtidigt. Mäter du från golvet upp till styret får du fram hur mycket högre styre du fått. Jag skulle nog känna olust när styrhalvorna inte spänner om hela gaffeln. Bluffhöjning i mina ögon.
Nä, jag höjde 20 mm och sänkte ca. 2,5 mm så 20 - 2,5 = 17,5 mm höjning :tungan
Alltså, det ganska märkbart faktiskt. Det är en liten justering, för en liten summa och skönare för händerna.

Finns även en variant som höjer 28mm med samma princip.
Visst passar VFR styre av en specifik årsmodell också, men dessa är ju inte de enklaste att få tag på och är därmed dyrare när de väl dyker upp.
Fanns t.ex. inga på Ebay när jag kollade.
Annars finns ju även Helibars, men dessa kostar runt 3 papp och för den summan kan man få ett superbikekitt från ABM om man nu vill det.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Nä, jag höjde 20 mm och sänkte ca. 2,5 mm så 20 - 2,5 = 17,5 mm höjning :tungan
Alltså, det ganska märkbart faktiskt. Det är en liten justering, för en liten summa och skönare för händerna.

Finns även en variant som höjer 28mm med samma princip.
Visst passar VFR styre av en specifik årsmodell också, men dessa är ju inte de enklaste att få tag på och är därmed dyrare när de väl dyker upp.
Fanns t.ex. inga på Ebay när jag kollade.
Annars finns ju även Helibars, men dessa kostar runt 3 papp och för den summan kan man få ett superbikekitt från ABM om man nu vill det.

-Aha, där ser man. Ja bara du är nöjd :) Jo dom där Helibars har jag också tittat på vid nåt tidigare tillfälle. Säkert fina grejor, men som du säger på tok för dyrt. Lycka till med hojen :tummenupp
 

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Pga troligt kabelbrott någonstans längst halvljuskabeln behöver jag alternativ lösning för att koppla halvljuset. Har redan kollat relä, poler etc och allt funkar som det ska, men får ändå inte fram ström till halvljus.

Min fråga: Kan man koppla halvljuset direkt på P-ljuset utan att hojen brinner upp? Min alternativa lösning är att dra en separat koppling direkt på batteriet, med relä och en separat knapp. Men vore ju svinskönt om jag bara kunde koppla den mot p-ljuset istället

Tacksam för all input!

/Chappe
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Pga troligt kabelbrott någonstans längst halvljuskabeln behöver jag alternativ lösning för att koppla halvljuset. Har redan kollat relä, poler etc och allt funkar som det ska, men får ändå inte fram ström till halvljus.

Min fråga: Kan man koppla halvljuset direkt på P-ljuset utan att hojen brinner upp? Min alternativa lösning är att dra en separat koppling direkt på batteriet, med relä och en separat knapp. Men vore ju svinskönt om jag bara kunde koppla den mot p-ljuset istället

Tacksam för all input!

/Chappe
Nej, då kommer antagligen något att brinna upp, eller så drar du bara säkringen. Har du ett kabelbrott så är det ju enkelt att dra en ny kabel parallellt med kabelstammen och löda in den i ändarna.
 

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Ort
Tranemo
Hoj
Buell X1 lightning
Hej. Är lite otränad på hur man skriver en ny tråd på detta forumet ?.
Är väldigt förvirrad i dagsläget då jag nu äger en vtr firestorm. Men är väldigt sugen på att skaffa en Blackbird. Prisklassen jag kan lägga mig på är helst max 30 papp. Men vad kan man förvänta sig isåfall? Alla jag sett hittills har miltal på 7-12 000 mil. Är detta något att oroa sig för? Min tanke är att jag vill behålla den väldigt lång tid framöver.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hej. Är lite otränad på hur man skriver en ny tråd på detta forumet ?.
Är väldigt förvirrad i dagsläget då jag nu äger en vtr firestorm. Men är väldigt sugen på att skaffa en Blackbird. Prisklassen jag kan lägga mig på är helst max 30 papp. Men vad kan man förvänta sig isåfall? Alla jag sett hittills har miltal på 7-12 000 mil. Är detta något att oroa sig för? Min tanke är att jag vill behålla den väldigt lång tid framöver.
Sikta på en 2001 och nyare. De har insprutning.
Nu fick den ju förvisso insprutning 1999, men 99-00 har en variant av insprutning som bara passar ihop med Powercommander III och inte PC (PowerCommander) V. PC III tillverkas och säljs inte längre. Så den går inte få tag på.
Men 2001 går det att använda PC V till och den behöver du om du skall ha på eftermarknadssystem och mappar om den.
Och mappa om den bör man göra för att få ut de där extra hästarna. Blackbirden svarar bra på en vettig mappning.

Miltalmässigt så ta den med lägst antal mil och i bäst skick.
Det är höst och det är köparens marknad. Man kan tokpruta hårt.

Kolla om kamkedjespännaren är utbytt. Det är en ganska enkel sak att göra själv med. OEM kamkedjespännare finns numera att köpa billigt.

Annars är det mest standardsakerna man bör se upp med. Service, däck, drivpaket, osv.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top