honda crf 450 motard!!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Barrett skrev:
2061710 Snuslock till kolv.

Vad jag hört är orginalkolven god för runt 50h, har oxå hört folk som kört 80-90h på samma kolv med det är väl verkligen inte att rekomendera. Vissa högkomp kolvar ska absolut inte gå mer än 30h då de har en tendens att spricka.
Men alltså. :va När andra märken kör med dessa intervaller börjar man ju oroa sig för sina egna grejor. Min kolv har gått 50 timmar nu och enligt boken har jag 150 timmar kvar. Hade jag haft en CRF så hade den vart helt slut nu alltså. Man blir lätt paranoid. :3freak
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
philsson skrev:
2061712 Men alltså. :va När andra märken kör med dessa intervaller börjar man ju oroa sig för sina egna grejor. Min kolv har gått 50 timmar nu och enligt boken har jag 150 timmar kvar. Hade jag haft en CRF så hade den vart helt slut nu alltså. Man blir lätt paranoid. :3freak

Vilka andra? Det är väl Honda som har sällsynt korta intervaller jämnfört med övriga fabrikat? Andra fabrikat har väl helt enkelt inte så tunna kolvar att det finns risk att dom kantrar i loppet & har anpassat serviceintervallen efter det.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Barrett skrev:
2061724 Vilka andra? Det är väl Honda som har sällsynt korta intervaller jämnfört med övriga fabrikat? Andra fabrikat har väl helt enkelt inte så tunna kolvar att det finns risk att dom kantrar i loppet & har anpassat serviceintervallen efter det.
Det käns ändå som mina 200 timmar är grymt mycket. FC och FE modellen har exakt samma motor uppges det i manualen, men service intervallerna är olika. Det som skiljer är körstilen och då avgassystemet. Mycket lustigt, hur bör man anpassa servicen om man kör en FE (enduro) på motardbana eller crossbana. :confused:
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
philsson skrev:
2061743 FC och FE modellen har exakt samma motor uppges det i manualen, men service intervallerna är olika. Det som skiljer är körstilen och då avgassystemet. Mycket lustigt, hur bör man anpassa servicen om man kör en FE (enduro) på motardbana eller crossbana. :confused:
Vad tror du själv?
A. Lite tätare intervaller mellan oljebytena
B. Längre intervaller mellan oljebytena
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
När man byter kolv, så givetvis köper man en smidd tex Wiseco istället. Då ökar du livslängden avsevärt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Busaberg skrev:
2061765 Vad tror du själv?
A. Lite tätare intervaller mellan oljebytena
B. Längre intervaller mellan oljebytena
Jaja.. :hihi Nu skall vi inte vara sånna. Men frågan är hur man anpassar intervallerna. Bör man gå över till samma intervaller som FCn helt enkelt kanske?
Vad gäller gatåkning. Hur "borde" servicen vara på den. Visst följer jag service intervallerna för hojen nogrant enligt boken men hur är det jäntemot motardkörning till exempel.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
13 timmar ???
Hur i vassen kör du människa ???
Så ofte byter man inte enns när man åker på sandcrossbanor ...
Min har gått 50tim och den går kalas än ...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
gixxxerracing skrev:
2062116 13 timmar ???
Hur i vassen kör du människa ???
Så ofte byter man inte enns när man åker på sandcrossbanor ...
Min har gått 50tim och den går kalas än ...
Jag skulle rekomendera att du byter den ganska snart.

Jag har kört mina kolvar 60 timmar som längst, funkat japp men det syns att de är på gränsen. Kommer köra lite tajtare intervaller framöver.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Olof Eriksson skrev:
2062151 Jag skulle rekomendera att du byter den ganska snart.

Jag har kört mina kolvar 60 timmar som längst, funkat japp men det syns att de är på gränsen. Kommer köra lite tajtare intervaller framöver.
Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
gixxxerracing skrev:
2062333 Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???

Kontroll mäta enligt serviceboken, är den enda riktiga metoden. Man kan se slitageskador på "in/ut" sidan, men det säger tyvärr inte så mycket.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Herrejävlar vad mycket mekande! Vad kostar det allt som allt att byta kolv? 13 timmar är ju extremare än extremt! Finns nog ingen motor som klår det haha :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
gixxxerracing skrev:
2062333 Jag byter kolven nu inför säsongen ...
På dom 50 timmar hojen har gått är det bytt ring vid 25timmar ... vad ser du på kolven som du inte tycker ser bra ut ???
Den glappade ganska rejält fram/bak... Sen när man tittar på "kjolarna" så är de ganska nötta.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det gamla vanliga slitaget :rolleyes:
Det blir alltid extra slitage om man använder en kort kolv ...
Trodde du sett något annat sprickor eller liknande ...
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
gixxxerracing skrev:
2062938 Det gamla vanliga slitaget :rolleyes:
Det blir alltid extra slitage om man använder en kort kolv ...
Trodde du sett något annat sprickor eller liknande ...
Jag byter kolv ca:var 20tim Varför? Har inte kunnat mäta upp något slitage. Det som Honda rekommenderar är ju 15tim och det är inte heller pga slitage.Möjligtvis utmattning.Har sprickindikerat mina kolva och har inte sett några problem men vill ta det säkra före det osäkra så därför byter jag var 20timma.Tror självklart att en kolv klarar 3ggr så mycket som Honda rekomenderar Men dom vill väl att man kollar över grejorna i dom intervallerna.Dom Rekommenderar ju att man skall byta olja var 15 timma ochså. Jag menar när man åkte 125cc 2t så byte man var 6-8timma o kolvarna kostade ju lika mkt som en kolvsats till CRF. Det är väl kanske inte pengarna som är det tråkigaste utan tidendet tar att meka iordning skiten.Men det känns ju alltid bra vid tävlingar att man har försökt att förebygga eventuella ras som kanske kommer att hända.Då har man ialla´fall gjord så gott man kan.Mvh Perra
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Fastway skrev:
2063333 Jag byter kolv ca:var 20tim Varför? Har inte kunnat mäta upp något slitage. Det som Honda rekommenderar är ju 15tim och det är inte heller pga slitage.Möjligtvis utmattning.Har sprickindikerat mina kolva och har inte sett några problem men vill ta det säkra före det osäkra så därför byter jag var 20timma.Tror självklart att en kolv klarar 3ggr så mycket som Honda rekomenderar Men dom vill väl att man kollar över grejorna i dom intervallerna.Dom Rekommenderar ju att man skall byta olja var 15 timma ochså. Jag menar när man åkte 125cc 2t så byte man var 6-8timma o kolvarna kostade ju lika mkt som en kolvsats till CRF. Det är väl kanske inte pengarna som är det tråkigaste utan tidendet tar att meka iordning skiten.Men det känns ju alltid bra vid tävlingar att man har försökt att förebygga eventuella ras som kanske kommer att hända.Då har man ialla´fall gjord så gott man kan.Mvh Perra

20timmar är inte mycket nog kan du åka längre än så ...
50timmar gissar jag. ska plocka ur min snart får vi se hur den ser ut.
(men då har den bara gått cross & isbana)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top