Honda CRF 450

CRF 450cc

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
crf?
Tja. Tänkte köpa en CRF 450 men vill höra mig för ang. några saker först med er kunniga :) (Har läst igenom hela tråden för att få lite mer kött på benen) Ska ev köpa en i helgen nu så skulle behöva svar på några frågor:

Jag har tidigare inte kört MC, är då en crf 450 förstort att börja med eller kan ja "hantera" den? (klart träning kommer krävas) (Det är crossen och inte sm) Är ute efter en hojj att busa med i stan samt kunna göra mindre "utflykter" på några mil fina sommardagar. Dvs inget tävlande etc. Fungerar den för ändamålet? (ja vet den inte är opimal men ändå)

Hojen är en -05a varav 2år har den knappt körts. Enligt bilder är den mkt bra skick men säljaren (ett mc företag) har inga uppgifter på hur mkt den gått, de säger enbart den är i fint skick och det syns den inte kört så mkt. Första 1-2åren är den troligen tävlingskörd sen har den i princip bara samlat damm. De vill ha 26.000 för den, då ingår några uppsättningar plats, nya däck, ny kedja och helt nyservad. (de sa olja, filter, ventlijustering samt kolv(?) byte) Det är ett försäljningsuppdrag företaget utför. Är priset rimligt? Möjlighet att pruta på det?

Vad bör ja kolla på plats innan ja köper den? Att den startar enkelt både varm o kall läste ja mig till i denna tråd samt att den inte läcker vatten från vattenpumpen. Vad mer?

Läste lite om utväxling & drevning, är det något ja måste se över om ja då o då ska göra några dagsturer på ett par mil?

Övriga synpunkter & snabba svar välkomnas varmt! :)

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Hoj
Yamaha TTR 600
Hallå! tänkte bara fråga hur är dessa hojar registrerade i kw och tjänstevikt? tänkte i fall man får köra dom med begränsat kort :)
crf 450 motard gäller det.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Tja. Tänkte köpa en CRF 450 men vill höra mig för ang. några saker först med er kunniga :) (Har läst igenom hela tråden för att få lite mer kött på benen) Ska ev köpa en i helgen nu så skulle behöva svar på några frågor:

Jag har tidigare inte kört MC, är då en crf 450 förstort att börja med eller kan ja "hantera" den? (klart träning kommer krävas) (Det är crossen och inte sm) Är ute efter en hojj att busa med i stan samt kunna göra mindre "utflykter" på några mil fina sommardagar. Dvs inget tävlande etc. Fungerar den för ändamålet? (ja vet den inte är opimal men ändå)

Hojen är en -05a varav 2år har den knappt körts. Enligt bilder är den mkt bra skick men säljaren (ett mc företag) har inga uppgifter på hur mkt den gått, de säger enbart den är i fint skick och det syns den inte kört så mkt. Första 1-2åren är den troligen tävlingskörd sen har den i princip bara samlat damm. De vill ha 26.000 för den, då ingår några uppsättningar plats, nya däck, ny kedja och helt nyservad. (de sa olja, filter, ventlijustering samt kolv(?) byte) Det är ett försäljningsuppdrag företaget utför. Är priset rimligt? Möjlighet att pruta på det?

Vad bör ja kolla på plats innan ja köper den? Att den startar enkelt både varm o kall läste ja mig till i denna tråd samt att den inte läcker vatten från vattenpumpen. Vad mer?

Läste lite om utväxling & drevning, är det något ja måste se över om ja då o då ska göra några dagsturer på ett par mil?

Övriga synpunkter & snabba svar välkomnas varmt! :)

Jag har en fin till salu annars :D
nya ventiler på den så du slipper byta dom snart.....
http://www.blocket.se/vi/22953002.htm
:yoparty

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Honda crf 450 HM -03, Triumph Speed Triple
Köpte ett TrailTech 100W system till den nätta summan av runt 4000 pengar.. Både stator och svänghjul. Finns hos http://www.emx.se/
Om du har original Hondacrossvänghjul finns det nog stator hos några olika företag har för mig att bl.a. duells har ( haft ) någon variant som inte blev lika dyr.
Om du endast har HM.svänghjulet tror jag det kan bli värre att hitta något passande, i så fall kolla möjligheten att linda om originalstatorn.

köpte mig ett trailtech-system med stator, svänghjul och regulator och fick precis hem det. hur kablade du om ditt? för det verkar ju inte finnas någon vettig guide om hur det ska sitta på en HM ?

Okej, jag har fixat det och skarvat bäst jag kan och lyset funkar. däremot ger det fortfarande bara 3-4 Volt ? vad gör jag fel ? ???? snart slänger jag hojen över bron...

Last edited:

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
köpte mig ett trailtech-system med stator, svänghjul och regulator och fick precis hem det. hur kablade du om ditt? för det verkar ju inte finnas någon vettig guide om hur det ska sitta på en HM ?

Okej, jag har fixat det och skarvat bäst jag kan och lyset funkar. däremot ger det fortfarande bara 3-4 Volt ? vad gör jag fel ? ???? snart slänger jag hojen över bron...

Hmm, minnet är bra men kort. Har inte kvar min moppe så jag kan tyvär inte kolla upp och minnet sviker på hur det såg ut. Men den startar och går utan problem ? Har du 4 volt i tåtarna från statorn eller ute i lampan ?
En elkunnig kompis är värd guld mellanåt...

Hysta den inte från bron riktigt ännu, sparka av en kylarvinge till at börja med så kanske det känns bättre ( jag har reserv om du behöver sen.. )

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Hmm, minnet är bra men kort. Har inte kvar min moppe så jag kan tyvär inte kolla upp och minnet sviker på hur det såg ut. Men den startar och går utan problem ? Har du 4 volt i tåtarna från statorn eller ute i lampan ?
En elkunnig kompis är värd guld mellanåt...

Hysta den inte från bron riktigt ännu, sparka av en kylarvinge till at börja med så kanske det känns bättre ( jag har reserv om du behöver sen.. )

haha, ja jag är faktist nära på att göra det snart... 4 volt i trådarna ja, direkt på dom 2 gula kablarna från statorn. har hört att kvaliteten på trailtechs statorer inte är så mycket att hänga i granen `? ( nu efter jag köpt en såklart, du då?)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag sitter på en CRF 490 som jag tänker sätta ut på blocket snart. Den behöver bestyckas dock.

Öhlins framgaffel, hotcams steg 2 kam, fatbar, 490cc athena, HRC vattenpump, komplett motorrenoverad har inte gått långt sen dess

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
haha, ja jag är faktist nära på att göra det snart... 4 volt i trådarna ja, direkt på dom 2 gula kablarna från statorn. har hört att kvaliteten på trailtechs statorer inte är så mycket att hänga i granen `? ( nu efter jag köpt en såklart, du då?)

Nej, det har jag aldrig hört ( och skulle inte tipsat om isf heller för den delen.. )
Reklamera skräpet om det inte ger vad som utlovas. Kör med batteri i ryggsäcken..

Förresten - behöver du kylarvinge ?

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Nej, det har jag aldrig hört ( och skulle inte tipsat om isf heller för den delen.. )
Reklamera skräpet om det inte ger vad som utlovas. Kör med batteri i ryggsäcken..

Förresten - behöver du kylarvinge ?

Haha, nej kylarvingar har jag kvar ;) tack ändå :tummenupp
Förresten är det någon som vet var orginal "regulator/rectifier" sitter på en honda hm?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad går kontakten på vänster översida av förgasaren till för nåt?
Va urkopplad på min så ja undra lite hur viktig den är.

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Menar du likriktaren, så är det det avlånga kretskortet, inslaget i ett gummihölje, som sitter vid signalhornet....

okej tack! vad är det då som sitter fastskruvat och är jordat alldeles ovanför tutan? en svart liten plastig fyrkantsformad, med en svart och en gul kabel `?

Förresten. Statorn jag fick från Trailtech var inte lindad i epoxi från början så jag hoppas att den inte ska vara det :Bugar.. eller?

Last edited:

Mick

CashMoneyBrotherhood
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr 750, Husaberg Fe 450 och en Ciao
Hej kollegor... =)

Jag behöver ha lite hjälp ifrån er.
Har läst igenom hela denna tråden och testat det som jag tror kan vara fel med min men det har inte hjälpt än så länge.
Jag har en CRF-450 07 som är svårstartad både varm som kall.
Jag har idag plockat av för att kolla ventilerna och enligt mig så ser det väldigt bra ut med mått och annat, avgasventilerna var identiska med varandra och insuget så var den högra 0,001 mindre en den vänstra och inom dom mått som det skall vara. Så jag har svårt och tro att det är ventilerna som är problemet.
Jag har dock inte fått ur tändstiftet, hade ingen hylsa som gick ner i det hålet, någon som vet vilken storlek det är på stiften ?
Kan det vara så att det är stiftet som är kass ??

Det som är skumt är att den blivit mer och mer svårstartad efter det att kolv och motorn renoverades innan jag köpte den. Men så ibland så kan den starta på första kicken när den är varm och man är ute och kör. Den startar också alltid om man rullar igång den.

Jag blir inte klock på detta.

Satta ihop den sedan och monterade på allt och testade men den startar inte.

Vad ska jag göra ????

Har EXAKT samma fel, o behöver oxo hjälp o förslag.
Kom igen nu..

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
Nu har jag fått elen att fungera perfekt!!!
ÄNTLIGEN!! Jag kopplade bara ur den gamla regulatorn och använde den nya från Trailtech, och nu fungerat allt!! Sjukt skönt att äntligen ha det klart med tanke på besiktningen nu på torsdag. tack för alla tips och trix, speciellt JohnnyRocket! tusen tack!

Lajkare

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Honda CRF450X
Hej

Har ett HGS helsystem hemma som har suttit på min crf450r -05
är det någon som vet om den kommer att passa på min crf450x -06??

Räcker det att gå upp en storlek i huvudmunstycket när man sätter på ett helsystem?

mvh

Last edited:

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Hoj
Hayabusa -00
Nu har jag fått elen att fungera perfekt!!!
ÄNTLIGEN!! Jag kopplade bara ur den gamla regulatorn och använde den nya från Trailtech, och nu fungerat allt!! Sjukt skönt att äntligen ha det klart med tanke på besiktningen nu på torsdag. tack för alla tips och trix, speciellt JohnnyRocket! tusen tack!

:tummenupp :tummenupp

TPS är min gissning. Eller sitter där fler..?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM