Honda Crf Vs Ktm Exc???

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har inte kört någon av dem men har haft husa´s 650 motard 03:a...
Ska nu på lördag åka till gtb för en titt både på en honda crf 03:a och en KTM exc 04:a. Då till lite frågor!!!

1: service intervall på hondan/KTM:en????
2: Vad ska man kolla på hondan/ KTM:en???
3: Har en crf 03:a/ KTM EXC 04:a några bansjukdomar man kan drabbas av???

Ungefär riktpris på denna Honda CRF 03:a 35mil 2ägare LV reggad, med crossdäck 60 000:- men går ju givetvis att pruta.. Står sig hondan bar i pris??? Är det rimligt att ge 55 000:- för en sådan hoj?????


Ktm:en är en 525 exc 04:a lite sådär med mätaren eftersom den är köpt som enduro med iallafall ca 70h med komplett cross kit och motard kit LV reggad, 2st ägare... Pris på denna hoj 57 000:- går väl göra lite....

vilken tror ni/du passar bäst som både en bus hoj i staden och på cross banan...???

Tacksam för ärliga svar och inte sympate svar för något märke!!!

Mvh Micke :)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag har bara en liten fråga till dig. Vad var det för fel på Husan?
Jag är nämligen själv på gång att utöka med en motard också.

Hoppas att du hittar en bra hoj. Lycka till.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
har haft husa fs 650:03:a grym hoj men en anning för mycket strul.... Men har hört att de har uppdaterat 05:eek:rna rejält,, Säljer splitt nya PÅ fastbike i gtb för 78 900:- bra pris för att var splitt nytt.... Men allvarligt jag är bara sugen på något annat... :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Är det 35 mil på Hondan så tycker jag du ska sikta på den, KTMen tror jag det är kolvbyte på vid 80 timmar. Hondan kan man åka på samma kolv 50 timmar.

När det gäller Hondan så är det 5 timmar på olja och 10 timmar oljefilter. KTMen tror jag är 10 timmar olja å 15 timmar oljefilter men ska inte garantera dig det, kan lika gärna vara 5 timmar på den. Ventilinspektion tror jag är 15 timmar på båda två, men jag tycker de e betydligt enklare på hondan.

Jag skulle förespråka Hondan när det gäller kvalité. Kolvbyterna är viktiga annars är det risk för kolv i topp men annars äre verkligen superkvalité jämfört med husan. Allting e snyggt å prydligt i den också å det är nästan ett nöjje att skruva i den. KTM tycker jag är ganska likt husa när det gäller dessa saker. Får bättre kvalitetskänsla av Hondan.

Sen tycker jag att Hondan e roligare att köra också. Därav mitt val!

Roger_SWE skrev:
Jag har bara en liten fråga till dig. Vad var det för fel på Husan?
Jag är nämligen själv på gång att utöka med en motard också.

Hoppas att du hittar en bra hoj. Lycka till.

Jag har ägt en husa innan jag bytte till hondan. Hondan e lättare, bättre kvalité och passar mig helt enkelt bättre. Sen ville jag åka 450-klassen också, blandannat för att man orkar köra längre i den.

Tillåme min morsa sa det "har du märkt Olof vad lite du har skruvat sen du bytte motorcykel?", och hon e väääääldigt lite insatt.

Gäller det gatåkning dock så skulle jag hellre glida runt på en husaberg. Mycket roligare hoj när det börjar bli mer öppna ytor...
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har förstått att hondan är grym på kvalite alla jag pratat med säger det...
Men någon som vet hur det skiljer sig i ax och vrid i de två olika maskinerna???
sen priset vad tycks om det om man skulle få loss hondan för 55 000:- med cross paket... Ktm:en för ca 55 000:- med fst 1 år nyare lite störe cc även den med cross grejor???


///micke :tummenupp
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Ska du köra gata bör du ha en större cylindervolym.
inte 450 :näsblod
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Nja bara köra gata blir de nog inte jag vill kunna köra på cross banan oxå och även motard bana så den får inte vara för klumpig... Därför pekar det mer åt crf men exc:en sägs var j***t skön me.... Men priset vad tror ni om de...


///Micke
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Mr_Mike skrev:
Nja bara köra gata blir de nog inte jag vill kunna köra på cross banan oxå och även motard bana så den får inte vara för klumpig... Därför pekar det mer åt crf men exc:en sägs var j***t skön me.... Men priset vad tror ni om de...


///Micke

Visst men 25-50 timmars intervall på kolvbyte är inte acceptabelt.
Hojen är inte mer extrem jämfört med andra modeller
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lika bra tryck i CRFen men roligare karaktär, lite mer utmanande än KTMens elmotor, eller vad man ska kalla den.

Bara here upp till Skellefteå får du prova min ;P
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Har inte ägt någon av modellerna själv men kört båda och personligen skulle jag välja 525an, hondan är kul som f*n på crossbanan och små trixiga cartbanor men på gatåkning tycker jag att den har för lite kubik och har för spetsig karaktär. Ktmen är lika kul på alla tre, hållbarhet och service osv överlåter jag till andra att skriva om.

//Magnus
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
2 ägare och 35 mil på CRF'n?
Låter ju VÄLDIGT lite ... har de bara haft den å polerat på eller kört utan mätare på crossbanan kanske? Då e ju frågan vad den verkligen gått.

Oki, jag e lite paranoid kanske ...
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
nej de verkar stämma med milen på crf:en.... Den såldes nästan direkt av första ägaren sen så har han som äger den nu bara åkt runt lite i gtb som jag fattar de rätt.. Finns inte ett enda märke på motor kåpor ram osv... Han har tilo med satt på skjuts pinnar och handtag på bakskärm.... hehe men de ska ju väck...

Men iallafall de skiller ju bara drygt 100cc på hojarna... Men är ktm:en så mycket mer vrid i... Vad sägs om priset på Hondan då 55 000:- 03:a med cross kit till... Låte väl vettigt????


///Micke
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mr_Mike skrev:
nej de verkar stämma med milen på crf:en.... Den såldes nästan direkt av första ägaren sen så har han som äger den nu bara åkt runt lite i gtb som jag fattar de rätt.. Finns inte ett enda märke på motor kåpor ram osv... Han har tilo med satt på skjuts pinnar och handtag på bakskärm.... hehe men de ska ju väck...

Men iallafall de skiller ju bara drygt 100cc på hojarna... Men är ktm:en så mycket mer vrid i... Vad sägs om priset på Hondan då 55 000:- 03:a med cross kit till... Låte väl vettigt????


///Micke
Priset låter bra. Med min kropp så tycker jag då att effekten duger bra ända från där CRFen börjar dra fram till varvstoppen. Det ÄR mer tryck i KTMen från botten, men som sagt inte lika rolig å utmanande karaktär som på hondan.

KTMen är dock en sjuukt bra hoj på isen och säkert på crossbanan också (förutsatt att man åker endurodubbat på isen).
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Mr_Mike skrev:
Men iallafall de skiller ju bara drygt 100cc på hojarna... Men är ktm:en så mycket mer vrid i... Vad sägs om priset på Hondan då 55 000:- 03:a med cross kit till... Låte väl vettigt????


///Micke
Det skiljer bara 60cc,men det finns ju bigbore och strokevev till KTM om man vill pyssla lite.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Är du van Husa kommer du att tycka att CRF´en känns som en cykel dvs liten och spinkig. Noll bottenvrid men varvar hur långt som helst. KTM´en känns som ett mellanting mellan CRF och Husa.
För crossbana och motardbana kommer exc´n med sin endurofjädring kännas mjuuuuk men bekväm att glida runt i stan.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Leffe skrev:
Är du van Husa kommer du att tycka att CRF´en känns som en cykel dvs liten och spinkig. Noll bottenvrid men varvar hur långt som helst. KTM´en känns som ett mellanting mellan CRF och Husa.
För crossbana och motardbana kommer exc´n med sin endurofjädring kännas mjuuuuk men bekväm att glida runt i stan.

Ganska right on.

Hondan är lite mer "hysterisk". men ändå jävligt skön.
525 är (enligt mig) jävligt skön, pga att den är så mysig från botten....

Om jag skulle välja för MX valde jag Hondan.
Allt annat valde jag KTM. ( E ni me på pluskvamperfekt å shit?) eller va de nu va...
Hondan e bättre på det mesta om du ska ha en MX/grustaghoj.
Ger du dig ut i skogen så REGERAR KTM.

Beror på vad du vill kompromissa.
EXC-fjädring är inte bra för motard.
Honda crf har ganska bra fjädrar för nöjesbaneåkning.
Funkar även på bana, eftersom det är crossfjädringen de byggt den på.

Men ska du köra bana så tänk till, ingen av dessa räcker egentligen till om man ska rejsa.

Bana: Honda
Bana, å lite onödigt spännande vid korvmojen: KTM

Mina 12 skålpund.

Hoppas du hittar en bra hoj, båda hojarna är bra, beror mest på vad just DU vull ha av din hoj...
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Ok börjar käna smak för ex:en nu... Han har bytt till hårdare dämpare och fjäder.... Så det är nog reko grejor ska åka och kika på lördag...

///Micke
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
jesseboy skrev:
Ganska right on.



Men ska du köra bana så tänk till, ingen av dessa räcker egentligen till om man ska rejsa.

Nja jesseboy är det inte så att ktm regerar på bana både i SM och VM :Bugar

//Magnus
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Ja jag ska köra lite bana men inget avancerat bara på skoj...
Någon som vet hur Husqvarna 570RR är i hålbarhet och hur det är med reserv delar till dem...???

///Micke
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top