Honda Crf450 2008 tändproblem.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Köpte nyligen min första crosshoj för att det verkar kul. När jag är o kollar på den så är den sjukt svårstartad. Dvs 20-30 kickar eller så och väldigt oregelbundet. När vi får i gång den o jag kör den går den bra. Den har stått i flera år så jag tyckte inte det var så konstigt, snarare konstigt att den ens gick igång.
När jag kommer hem o börjar skruva så får jag ingen gnista på stiftet.
Nu har jag gjort följande o får fortfarande ingen gnista:
1.Bytt stift och kopplat ur dödarknapp.
1.Bytt stift och kopplat ur dödarknapp.
2. Klippt tändkabel i båda ändar.
3. Mätt tändspolen primär krets 0.4 sekundär 12 någonting.
4.Mätt motstånd från statorn. Resultat 15,7 ohm. Jag har också öppnat o tittat på statorn och tycker den och resten såg väldigt fräsch ut.
5. Mätt om jag får ström från statorn när jag kickar. Det får jag.
6. Är det cdiboxen som är dålig? Går det att mäta, någon som har koll? Har jag missat något?

mvh P
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du startar den enligt rekommenderat sätt? Du beskriver allt annat utom ditt sätt att försöka starta den på.
Code:
1. Turn the fuel valve ON.
2. Shift the transmission into neutral.
3. If the temperature is 35°C (95°F) or below, pull the
choke knob fully out.
4. If the temperature is below 0°C (32°F), open the
throttle two or three times. (The engine requires a
richer mixture for starting in cold weather. When
the throttle is so opened, the accelerator pump will
feed extra fuel to the cylinder, thereby facilitating
starting in cold weather.)
5. With the throttle closed, operate the kickstarter start-
ing from the top of the kickstarter stroke, kick through
to the bottom with a rapid, continuous motion.
(Do not open the throttle, As the carburetor is
equipped with an accelerator pump, excessive fuel
will be charged into the engine, and the spark plug
will be fouled if the throttle is opened and closed
repeatedly. Excessive fuel in the engine makes kick-
starting difficult.)
6. About a minute after the engine starts, push the
choke knob back all the way to fully OFF.
If idling is unstable, open the throttle slightly.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Har du mätt hur mycket spänning som du får ut från statorn? Spolar vara trasiga även om Ohm mätningen ger rätt värde. Ohm visar bara om det är avbrott eller kortslutning i spolen, det visar inte om du har överslag i spolen. Blir det överslag 25% in i spolen får du bara ut 25% spänning, jag hade nämligen detta problemet med min enduro (fick ut knappt 4V mot förväntade drygt 20V). För att mäta om du får ut 100% från spolen behöver du ha ett oscilloskop eller en multimeter som kan "fånga" högsta värdet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En annan orsak kan vara att ett havererat vevaxellager gjort att svänghjulets magneter kommit i kontakt med statorn vilket gör att spänningen till CDI:n blir lägre än förväntat.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Du startar den enligt rekommenderat sätt? Du beskriver allt annat utom ditt sätt att försöka starta den på.
Code:
1. Turn the fuel valve ON.
2. Shift the transmission into neutral.
3. If the temperature is 35°C (95°F) or below, pull the
choke knob fully out.
4. If the temperature is below 0°C (32°F), open the
throttle two or three times. (The engine requires a
richer mixture for starting in cold weather. When
the throttle is so opened, the accelerator pump will
feed extra fuel to the cylinder, thereby facilitating
starting in cold weather.)
5. With the throttle closed, operate the kickstarter start-
ing from the top of the kickstarter stroke, kick through
to the bottom with a rapid, continuous motion.
(Do not open the throttle, As the carburetor is
equipped with an accelerator pump, excessive fuel
will be charged into the engine, and the spark plug
will be fouled if the throttle is opened and closed
repeatedly. Excessive fuel in the engine makes kick-
starting difficult.)
6. About a minute after the engine starts, push the
choke knob back all the way to fully OFF.
If idling is unstable, open the throttle slightly.
Tack, jag har egentligen bara försökt få gnista ur stiftet så jag har inte försökt starta den, men när det är dags så ska jag ta till mig det där. Senaste kickstartaren jag ägde var min Yamaha Dt50 när jag var 14^^
en sak slog mig igår när jag skulle sova, hur hårt måste jag kicka för att få gnista ur stiftet? Eftersom det inte är nått batteri i hojen borde väl strömmen från statorn variera med vilken hastighet den snurrar vid kick?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack, jag har egentligen bara försökt få gnista ur stiftet så jag har inte försökt starta den, men när det är dags så ska jag ta till mig det där. Senaste kickstartaren jag ägde var min Yamaha Dt50 när jag var 14^^
en sak slog mig igår när jag skulle sova, hur hårt måste jag kicka för att få gnista ur stiftet? Eftersom det inte är nått batteri i hojen borde väl strömmen från statorn variera med vilken hastighet den snurrar vid kick?
Du har en kondensator som löser det så "lagom hårt". Våld löser inte detta. Har du tagit av tändkåpan och kollar att pickup etc. sitter som de skall? Går den att rulla igång?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
En annan orsak kan vara att ett havererat vevaxellager gjort att svänghjulets magneter kommit i kontakt med statorn vilket gör att spänningen till CDI:n blir lägre än förväntat.
Jag tänkte på lite sånna alternativa saker, men jag lyssnade rätt specifikt efter missljud osv när vi hade den igång eftersom jag egentligen inte vet någonting om den. Men den lät och gick väldigt bra. Tänker att ifall ett sånt lager var dåligt så skulle något onaturligt ljus skina igenom lite
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Du har en kondensator som löser det så "lagom hårt". Våld löser inte detta. Har du tagit av tändkåpan och kollar att pickup etc. sitter som de skall? Går den att rulla igång?
Dom flesta försök till gnista o vid mätningar ska jag erkänna gjorde jag med handkraft, det slog mig att det kanske är ett rookiemistake o att jag har gjort bort mig hehe. Det är ju en jäkla skillnad på en lagom benkick o ett lamt försöka med
Handleden, trots att jag är sjukt stark då;)
Är tändkåpan där statorn sitter?
Jag har inte försökt rulla igång den, det är så jäkla trafikerat där jag bor tyvärr.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med handen får man knappast någon gnista, att den var svårstartad tyder nog på att ventilerna kan behöva ställas.
Kan även vara så att förgasaren behöver en rengöring, särskilt lågfartsmunstucke men i så fall borde den gå lite dåligt på låga varv, och svara dåligt på gasen på låga varv.

Jag har mycket delar till crf ifall du behöver, men jag tror som sagt var att det är mer arbete än delar som behövs till hojen.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Med handen får man knappast någon gnista, att den var svårstartad tyder nog på att ventilerna kan behöva ställas.
Kan även vara så att förgasaren behöver en rengöring, särskilt lågfartsmunstucke men i så fall borde den gå lite dåligt på låga varv, och svara dåligt på gasen på låga varv.

Jag har mycket delar till crf ifall du behöver, men jag tror som sagt var att det är mer arbete än delar som behövs till hojen.
Ja hehe alltså jag ska dricka upp kaffet o stick ut o kicka ordentligt. Det känns helt orimligt att vi fick igång den o körde den innan köpet men efter 20 min på släpet så är gnistan borta^^
ja alltså den har stått 4 år i en container så jag kommer rengöra förgasaren oavsett. Det var gasrening på typ alla växlar när jag testade den så möjligen kanske lite ojämn tomgång men annars gick den fint. Men det ska bli kul att pilla lite med den:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja hehe alltså jag ska dricka upp kaffet o stick ut o kicka ordentligt. Det känns helt orimligt att vi fick igång den o körde den innan köpet men efter 20 min på släpet så är gnistan borta^^
ja alltså den har stått 4 år i en container så jag kommer rengöra förgasaren oavsett. Det var gasrening på typ alla växlar när jag testade den så möjligen kanske lite ojämn tomgång men annars gick den fint. Men det ska bli kul att pilla lite med den:)

Du måste lyfta av tanken för att få lös förgasaren så då är det lika bra att du samtidigt tar av ventilkåpan och mäter ventilspelet med ett bladmått.

Det är för övrigt ganska trångt att få av och på förgasaren på den den där och se att allt hamnat rätt så ta med kaffetermosen att lugna nerverna med.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Du måste lyfta av tanken för att få lös förgasaren så då är det lika bra att du samtidigt tar av ventilkåpan och mäter ventilspelet med ett bladmått.

Det är för övrigt ganska trångt att få av och på förgasaren på den den där och se att allt hamnat rätt så ta med kaffetermosen att lugna nerverna med.
Tack, jag skickar pm till dig om delar.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top