Ja, det har tagits upp flertalet gånger i detta forumet, och alla har olika åsikter om det, men man vill ju få fram någon form av slutsats på det hela.
Jag sitter och letar hojar för mitt nya körkort A2 och effekten ska ju ursprungligen vara 70kw max, men då kommer vi till detta om Honda Hornet 600, de äldre modellerna upp till -01, -02..
X säger att det GÅR INTE köra Hondan strypt till 35KW för den har 72KW ursprungligt.
Y säger att det GÅR köra Hondan strypt till 35KW för den är registrerad på 70KW, det står här på regbeviset.
Jag har letat och letat så förgäves länge efter ordentlig information men jag får inte fram något användbart. På körkortsportalen så uppges det att den ursprungliga nettoeffekten får vara max 70KW.
Kan tillägga här att jag läste på ett brittiskt forum där de diskuterade samma ämne, de har ju också A2 reglerna, och en snubbe ringde Honda och fick fram att hojen producerade 71 eller 72kw, men VAD GÄLLER egentligen? Det Honda sa till honom eller det som står på hans regbevis?
Utgår jag från papperets fakta om motorcykeln (70kw), eller måste jag kunna bevisa på något sätt att när den tillverkades i fabrik så låg det på 72kw?
Visst finns det många alternativ till Horneten som kan vara bättre och man slipper krångla, men jag vill verkligen ha en Hornet och måste få ett svar på detta. Börjar verkligen tröttna på hur oklart det är och funderar snart på att strunta fullständigt i det och bara skaffa en och köra på. Vad ska polisen kunna göra egentligen när jag blir stannad, eller vad ska försäkringsbolaget säga vid en olycka - den mest avgörande faktoren i de lagligt strypta hojarna, där de kan välja att inte betala försäkring för "motorcykeln har ju en ursprungseffekt på 72kw"... eller har den? Regpapperet sa ju 70..
Vill höra era åsikter om detta. Vad gör man, eller vet någon vad som faktiskt gäller? Tycker inte att det ska vara så oklart att man måste ringa myndigheter och fråga dem.
TL;DR Hur gäller ursprungseffekten på 70kw, är det via fabriksfakta via företaget, via webbsida eller via registreringsbevis? Hur bär sig myndigheter åt när de avgör sånt här vid eventuell olycka eller poliskontroll?
Jag sitter och letar hojar för mitt nya körkort A2 och effekten ska ju ursprungligen vara 70kw max, men då kommer vi till detta om Honda Hornet 600, de äldre modellerna upp till -01, -02..
X säger att det GÅR INTE köra Hondan strypt till 35KW för den har 72KW ursprungligt.
Y säger att det GÅR köra Hondan strypt till 35KW för den är registrerad på 70KW, det står här på regbeviset.
Jag har letat och letat så förgäves länge efter ordentlig information men jag får inte fram något användbart. På körkortsportalen så uppges det att den ursprungliga nettoeffekten får vara max 70KW.
Kan tillägga här att jag läste på ett brittiskt forum där de diskuterade samma ämne, de har ju också A2 reglerna, och en snubbe ringde Honda och fick fram att hojen producerade 71 eller 72kw, men VAD GÄLLER egentligen? Det Honda sa till honom eller det som står på hans regbevis?
Utgår jag från papperets fakta om motorcykeln (70kw), eller måste jag kunna bevisa på något sätt att när den tillverkades i fabrik så låg det på 72kw?
Visst finns det många alternativ till Horneten som kan vara bättre och man slipper krångla, men jag vill verkligen ha en Hornet och måste få ett svar på detta. Börjar verkligen tröttna på hur oklart det är och funderar snart på att strunta fullständigt i det och bara skaffa en och köra på. Vad ska polisen kunna göra egentligen när jag blir stannad, eller vad ska försäkringsbolaget säga vid en olycka - den mest avgörande faktoren i de lagligt strypta hojarna, där de kan välja att inte betala försäkring för "motorcykeln har ju en ursprungseffekt på 72kw"... eller har den? Regpapperet sa ju 70..
Vill höra era åsikter om detta. Vad gör man, eller vet någon vad som faktiskt gäller? Tycker inte att det ska vara så oklart att man måste ringa myndigheter och fråga dem.
TL;DR Hur gäller ursprungseffekten på 70kw, är det via fabriksfakta via företaget, via webbsida eller via registreringsbevis? Hur bär sig myndigheter åt när de avgör sånt här vid eventuell olycka eller poliskontroll?
Last edited: