Honda Hornet på A2 - JA/NEJ?

deddej

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Ort
Karlshamn
Hoj
-02 Suzuki Bandit GSF600
Ja, det har tagits upp flertalet gånger i detta forumet, och alla har olika åsikter om det, men man vill ju få fram någon form av slutsats på det hela.

Jag sitter och letar hojar för mitt nya körkort A2 och effekten ska ju ursprungligen vara 70kw max, men då kommer vi till detta om Honda Hornet 600, de äldre modellerna upp till -01, -02..

X säger att det GÅR INTE köra Hondan strypt till 35KW för den har 72KW ursprungligt.
Y säger att det GÅR köra Hondan strypt till 35KW för den är registrerad på 70KW, det står här på regbeviset.

Jag har letat och letat så förgäves länge efter ordentlig information men jag får inte fram något användbart. På körkortsportalen så uppges det att den ursprungliga nettoeffekten får vara max 70KW.
Kan tillägga här att jag läste på ett brittiskt forum där de diskuterade samma ämne, de har ju också A2 reglerna, och en snubbe ringde Honda och fick fram att hojen producerade 71 eller 72kw, men VAD GÄLLER egentligen? Det Honda sa till honom eller det som står på hans regbevis?

Utgår jag från papperets fakta om motorcykeln (70kw), eller måste jag kunna bevisa på något sätt att när den tillverkades i fabrik så låg det på 72kw?

Visst finns det många alternativ till Horneten som kan vara bättre och man slipper krångla, men jag vill verkligen ha en Hornet och måste få ett svar på detta. Börjar verkligen tröttna på hur oklart det är och funderar snart på att strunta fullständigt i det och bara skaffa en och köra på. Vad ska polisen kunna göra egentligen när jag blir stannad, eller vad ska försäkringsbolaget säga vid en olycka - den mest avgörande faktoren i de lagligt strypta hojarna, där de kan välja att inte betala försäkring för "motorcykeln har ju en ursprungseffekt på 72kw"... eller har den? Regpapperet sa ju 70..


Vill höra era åsikter om detta. Vad gör man, eller vet någon vad som faktiskt gäller? Tycker inte att det ska vara så oklart att man måste ringa myndigheter och fråga dem.

TL;DR Hur gäller ursprungseffekten på 70kw, är det via fabriksfakta via företaget, via webbsida eller via registreringsbevis? Hur bär sig myndigheter åt när de avgör sånt här vid eventuell olycka eller poliskontroll?
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ifall ursprunglig effekt är 70kw eller lägre så får du strypa den och köra på A2.
Är ursprunglig effekt högre än 70kw så får du inte köra den på A2 oavsett hur du går tillväga.
Säger regpappret 70kw så är det bara att strypa, regga och ut o kötta asfalt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag hade en yama yzf 600 där det stod 37kw i regpappret som ursprunglig effekt. Egentligen hade den ju dock 74kw eller så. Enligt dig hade man fått ha även den hojen på A2 då om man stryper ner den?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag hade en yama yzf 600 där det stod 37kw i regpappret som ursprunglig effekt. Egentligen hade den ju dock 74kw eller så. Enligt dig hade man fått ha även den hojen på A2 då om man stryper ner den?
Ja, så tolkar jag reglerna.
Borde ju även gå om man får tag på en R1 -98(?) med 55kw reg.
Ring transportstyrelsen och kolla annars, men under 70kw ursprunglig effekt på pappret så kan jag inte tänka mig att det skulle vara problem.
 

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag letade upp en hornet 600 från 2001 på blocket där regnumret syntes. Slog upp detta på transportstyrelsens hemsida, "fråga på annat fordon". Effekten är angiven till 70kW. Punkt.

En R1:a 98:a lär inte fungera. Det framgår ju oftast även hos transportstyrelsen och regbeviset att de importerades till Sverige med strypning monterad av Yamaha själva, "godkänd och testad strypning till 55kW från ursprungliga 110kW", ungefär.

När du hittar en Hornet du vill köpa så kollar du upp regnumret hos transportstyrelsen, säger de 70 så är det 70. Godkänt och klart.

Edit: alltså, du ska inte bry dig om vad som sägs i forum från utlandet, du ska inte bry dig om vad Honda själva säger om du ringer dem, du ska inte bry dig om ifall ägaren har bänkat sin hornet till 72kW. Det är regpapper och transportstyrelsen som gäller.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Som swlabr sa, det är den ursprungseffekt som är angiven i fordonsregistret (registreringsbeviset) som gäller. Inget annat.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top