Honda kontra yamaha och kawasaki

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Under en stunds avkoppling med cigarr och mörk rom kom diskussionen bl a att röra sig om vissa MC-tidningars tester...och då faktiskt i synnerhet 600 klassen (även om resonemanget går igen i 1000 kubiksklassen) och dess ibland "intressanta" slutpläderingar. Summan av kardemumman brukar vara att Hondan e trygg och stabil men vill man åka riktigt fort ska man välja en Kawasaki eller Yamaha.

Tittar man sen på resultatlistan i exempelvis Supersport så är ju Hondan så otroligt överlägsen. Är det för att Honda lyckats värva de bästa förarna eller att dom verkligen kan knepen att förvandla en "lam" hojj till ett monster...vilket...hm...borde sätta Yamaha- och Kawasakifabriken i skamvrån...

Åsikter? Tankar? Funderingar? Svar?

Shoot! :confused:
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
Långa farbron skrev:
Du talar sanningen :mattias
.
.
.
.
.
.
<-------------- : :banana

---
vill inte kommentera ditt påstående...men...vi vet ju :hihi
 

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
sempervillage
Hoj
yamma busfemti
Åsikter? Tankar? Funderingar? Svar?

Shoot! :confused:[/QUOTE]

Jag har aldrig tävlat med sporthoj men kört mycket tävling i cross och enduro, där plockade jag mycket poäng på att hondan var otroligt driftsäker. Jag åkte fortare då jag körde yamma men åkte jävligt mycket oftare till garaget också, om du förstår vad jag menar.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Honda har kanske inte mest pulver i alla lägen men den har klart bäst chassi i kombination med driftsäkerhet.
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
MYCKET bra inlägg!!!!! Om man tittar på superbike så är det EN rad fyra som är med och slåss i toppen... Honda CBR1000RR.... men när man läser alla tester i mc tidningarna så är det mest bara snack om Kawa o Yamaha hur "ystra" dom är och hur bra schassi mm, när det sen gäller supersport 600
så har väl Honda prenumererat på titeln dom senaste 3-åren, men även där så är det i mc tidningarna hur bra R-6 är :confused:
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
MCtidningars tester är mest skit. Skribenterna är oftast partiska som fan så oavsett vilket märke som skrivs upp i ett visst test så ska man vara skeptisk.
Bättre att prova själv och bilda en egen uppfattning.
Hade jag själv varit MCskribent hade jag förmodligen skrivit upp Hondorna för att jag gillar dom jävligt mkt generellt. Omvänt om jag gillat kawa osv...

I just det fallet du skriver så är ju Honda 600RR mkt framgångsrik på banorna världen över och det borde ju tala klarspråk även om dom hojarna är modifierade i olika omfattning.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Att ni orkar jämföra standardhojar med banpreppade hojar med proffsförare. Det är ju helt ovetenskapligt att jämföra t ex Jimmys Honda med Cralles Kawa, ingen kan ju veta hur mycket som är förare och hur mycket som är hoj.

Att Honda vinner mycket beror på att de har mest pengar och köper de bästa förarna. I Superbike kör t ex 4:eek:rna med restriktioner för att Ducati ska kunna hävda sig fortfarande. Ingen tror väl att Ducati fortfarande vinner över 1000-kubikare precis som de gjorde över 750..? För de som inte vet det verkar ju Ducati överlägsna.

Klaga på tidningstesterna hur mycket ni vill men det är i alla fall rättvisa jämförelser då alla kör alla hojar under samma förhållanden. Prova att köra fler olika märken själva så blir ni nog mindre upprörda över att ert favoritmärke inte vinner alla tester.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
P@trik skrev:
kawasaki fuskar ju i 600 klassen med deras uppborrade 636:a...

Eh, nej det gör dom ju inte. Den modellen det tävlas med i 600-klasserna är på 599cc.

Men Honda är det största fabrikatet med marginal och lägger förmodligen mer pengar på R&D totalt sett än något annat märke.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Victor skrev:
Eh, nej det gör dom ju inte. Den modellen det tävlas med i 600-klasserna är på 599cc.

Men Honda är det största fabrikatet med marginal och lägger förmodligen mer pengar på R&D totalt sett än något annat märke.

Jämförd mot dom andra gathojarna...

Racehojarna skiter jag fullständigt i..
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
När det gäller MotoGP, att Hondan där är bästa hoj är ju en sak, för dom cyklarna är ju rena prototyperna. Men Superbike och supersport 600 är ju "nästan" standardcyklar.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Honda forever skrev:
När det gäller MotoGP, att Hondan där är bästa hoj är ju en sak, för dom cyklarna är ju rena prototyperna. Men Superbike och supersport 600 är ju "nästan" standardcyklar.

Har du 140 bakhjulshästar på din Honda? :rolleyes:
 

Erol

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2003
Ort
Västerås
Hoj
Såld
Ninjaboy skrev:
Att ni orkar jämföra standardhojar med banpreppade hojar med proffsförare. Det är ju helt ovetenskapligt att jämföra t ex Jimmys Honda med Cralles Kawa, ingen kan ju veta hur mycket som är förare och hur mycket som är hoj.

Att Honda vinner mycket beror på att de har mest pengar och köper de bästa förarna. I Superbike kör t ex 4:eek:rna med restriktioner för att Ducati ska kunna hävda sig fortfarande. Ingen tror väl att Ducati fortfarande vinner över 1000-kubikare precis som de gjorde över 750..? För de som inte vet det verkar ju Ducati överlägsna.

Klaga på tidningstesterna hur mycket ni vill men det är i alla fall rättvisa jämförelser då alla kör alla hojar under samma förhållanden. Prova att köra fler olika märken själva så blir ni nog mindre upprörda över att ert favoritmärke inte vinner alla tester.

Vad har 1000-kubikarna för restriktioner? Har själv alltid funderat på hur Duacti-hojarna kan vara så överlägsna hela tiden. :confused:
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Vad det gäller SS600 Honda ( 300.000:- och upp ) kan man inte på någotvis göra en parralell med gathoj, det är som att jämnföra äpple och bananer. Men om vi pratar SS så är hondan betydligt bättre då dom helt enkelt har bättre material att arbeta med, och att det finns mkt kunnig hjälp från HRC. En sak som också har sin fördel till Honda är att det finns idag oehört duktiga motortrimmare av Honda. Men jag är övertygad om att många andra märken kommer att slå tillbaka nästa år i SS. När det gäller SBK så har alla japanska fabriksteam dragit sig ur SBK. Honda Ten Kate, är faktiskt så nära ett fabriks team man kan komma med mkt bra stöttning direkt från fabrik. När det gäller Yamaha, Kawa, Suzuki är det enbart Privat team i SBK. Men förhoppningsvis kommer fabriks teamen tillbaka - 05.

När det gäller standard hojjar så är inte Hondan bäst om man ser på resultat. I Scandinavian Open hittar man CBR600RR först på 16:e plats i STD600. Och det enda riktiga sätt att mäta en gathoj är när dom körs helt standard och inte SS trimmade.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Erol skrev:
Vad har 1000-kubikarna för restriktioner? Har själv alltid funderat på hur Duacti-hojarna kan vara så överlägsna hela tiden. :confused:

Dom har faktiskt inte så mkt längre, nu är det endast varvtals begränsning + säker lite till men vet inte säkert. Problemet att Ducati Teamen har råd med mkt bra förare ( många fabriksteam & direkt underställda fabriksteam ) och har råd att köra med det bästa materialet. Men vänta bara till Jappsen kommit över däck restriktionerna, då kommer vi se mkt mer täta fighter i SBK med många japps i topp.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top