honda mbx

Hawk

Guest
Hejsan jag har köpt mig en Honda mbx 125f och undrar var sitter strypningarna???(är nybörjare inom detta)

Tack för svar:tummenupp
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
är inte samma motor på mbx/mtx som nsr/crm

vanliga ställen är, kröken, inuget (innan förgasaren och efter) och att avgasporten är urkopplad


Nej, det är samma motor på mbx,mtx,ns125 och ns125r2. Förmodligen så finns det ingen plugg. Om det finns en så är det en bricka i kröken.
 

EmilSegerblad

Guest
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.
 

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Orsa
Hoj
Aprilia Tuono -07
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.


Är det annan motor i r2an? :E
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Bullshit, jag äger själv 2st NS125F och en MBX.. och det ÄR INTE SAMMA MOTOR på dem! MBXens motor heter JC10 och NS:ens heter TC01. MTX:en hade samma motor som MBX:en fram till runt 86 då den fick en ny motor den sk. TC01:an, som övrigt sitter i NS125f och NS125R och i vissa fall R2:an... Case closed!

För övrigt sitter strypningarna i kröken och samt att ATAC-ventilen är bortplockad eller blockerad.


Nu sa du då bort dig, Menar du att det sitter samma motor i mbx:en som i ns125r? Du menar alltså ns125r från 89-? Det är då fan precis samma motor som i ns125f och ns125r2 förutom att oljepluggen sitter olika på dom. Angående att det inte sitter samma motor på mbx/mtx som på ns har du faktiskt rätt i. Men dom är bra lika varandra, det är väll bara cylindern som skiljer eller något sådant.
 

EmilSegerblad

Guest
Nu sa du då bort dig, Menar du att det sitter samma motor i mbx:en som i ns125r? Du menar alltså ns125r från 89-? Det är då fan precis samma motor som i ns125f och ns125r2 förutom att oljepluggen sitter olika på dom. Angående att det inte sitter samma motor på mbx/mtx som på ns har du faktiskt rätt i. Men dom är bra lika varandra, det är väll bara cylindern som skiljer eller något sådant.

Det sa jag inte, läs om, läs rätt min vän. Om vi säger så här:
JC10: MBX, Gamla MTX
TC01: NS125F, lite nyare MTX, NS125R, NS125R2 (Dom fick en ny motor senare motor , samma som den tidiga NSR:en har jag för mig. JC20 hette motorn.)

Sen så kan jag tillägga att de olika motorerna skiljer väldigt mycket. Finns nästan inget som går att "switcha" mellan de två.
 
Last edited:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Det sa jag inte, läs om, läs rätt min vän. Om vi säger så här:
JC10: MBX, Gamla MTX
TC01: NS125F, lite nyare MTX, NS125R, NS125R2 (Dom fick en ny motor senare motor , samma som den tidiga NSR:en har jag för mig. JC20 hette motorn.)

Sen så kan jag tillägga att de olika motorerna skiljer väldigt mycket. Finns nästan inget som går att "switcha" mellan de två.


Det dära att motorena skiljer på mbx/mtx mot för ns/mtx2 kan jag vika mig på, men jag skulle nog inte hålla med om att det sitter samma motor på ns125f/r2 som på ns125r.
 

EmilSegerblad

Guest
Det dära att motorena skiljer på mbx/mtx mot för ns/mtx2 kan jag vika mig på, men jag skulle nog inte hålla med om att det sitter samma motor på ns125f/r2 som på ns125r.

Pust... Kan du då förklara varför min verkstadshandbok för min hoj gäller både för NS125F och NS125R? Har haft en R och det var iallfall samma motor iden som i mina F...
Du tänker inte på NSR då, som i Honda NSR125?
 
Last edited:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Pust... Kan du då förklara varför min verkstadshandbok för min hoj gäller både för NS125F och NS125R? Har haft en R och det var iallfall samma motor iden som i mina F...
Du tänker inte på NSR då, som i Honda NSR125?

99% säker på att jag kan det. Ns125r2 heter ns125r utomlands. Så då stämmer inte din teori om att det sitter samma motor på ns125f och ns125r men bara på vissa ns125r2.

Nu är jag tom snäll och lägger in någon bild:

ns125r
http://www.honda.co.jp/news/1987/image/9_39-w300.jpg

ns125r2h
http://www.mcpoolen.se/images/mc-honda-87-ns125r-blavit.gif
 
Last edited:

EmilSegerblad

Guest
Vad menar du egentligen? Hojarna på bilderna är nästa identiska, skiljer sig bara några plastkåpor, det är samma ram osv osv.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Vad menar du egentligen? Hojarna på bilderna är nästa identiska, skiljer sig bara några plastkåpor, det är samma ram osv osv.

Du skrev att det var samma motor på ns125r som på ns125f, men bara i vissa fall på ns125r2. Det var det jag syftade på, ns125r2 heter ns125r utomlands. Om du syftade på den svenska ns125r så hade du ganska så fel.
 

EmilSegerblad

Guest
Sure, jag orkar inte bry mig mer... R2:an fick JC20 runt 1990... Men vilken motor satt det då på den svenska NS125R:en?

Hittade följande: http://www.honda.co.jp/news/1987/2870511.html
Och om jag kan min japanska rätt så står det Motor: TC01

Okej.. nu reder vi ut det här... så att alla andra förstår.. Menar du att det fanns en modell som hette NS125R i Sverige som INTE hade samma motor som NS125F? Och att modellen NS125R hette NS125R2 i Sverige?
 
Last edited:

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Sure, jag orkar inte bry mig mer... R2:an fick JC20 runt 1990... Men vilken motor satt det då på den svenska NS125R:en?

Hittade följande: http://www.honda.co.jp/news/1987/2870511.html
Och om jag kan min japanska rätt så står det Motor: TC01

Okej.. nu reder vi ut det här... så att alla andra förstår.. Menar du att det fanns en modell som hette NS125R i Sverige som INTE hade samma motor som NS125F? Och att modellen NS125R hette NS125R2 i Sverige?

ns125f/r2 sitter det samma motor förutom att oljupluggen är olika. ns125r2 fanns bara frammtill -88 sen komm väll ns125r som det sitter en annan motor på. Så är jag ganska så säker på att det är.

Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top