notrightrider
Thought is the enemy of flow
Men Honda MC-center, liksom alla andra Honda-återförsäljare, står väl helt på egna ben, utan någon som helst backning från Honda/KGK/Suzuki? Det är ÅFs egna likviditetet som utlöser fritt fall. Honda/KGK räcker väl vare sig ut en hjälpande hand eller skickar dem djupare ner i skiten, eller? Men sorgligt är det. Inte så att Sö'tälje direkt ingår i min resrutt. Mer för att ytterligare en handlare som tar ner skylten knappast gynnar de återstående. Inte ett dyft. Och inte heller oss konsumenter av detta ädla fortskaffningsmedel. Någonstans. Någonsin...
Ja, och nej.
HondaCenters är egna företag som inte stöttas med stålars från mamma om det går dåligt.
Man är också förhindrad att sälja andra nya, konkurrerande märken - så klart.
Fördelarna har legat i saker som butiksinredning, skyltning på utsidan, annonsutformning, kanske lite gemenskap och peppning på samlingar och presentationer - och troligen lite mer generös tilldelning av konsignationshojar.
Sedan försökte väl Honda Sverige sig på en kollektion av MC-kläder som kanske inte blev så himla lyckad, och generalagentens försök att bygga en fanbase IRL och på nätet har misslyckats big time.
Vulcan Club är ett exempel på ur stort och bra det kan bli när eldsjälar bygger och importören stöttar i bakgrunden.
Hur som helst - jag spekulerar:
Om den nya ägaren av Hondaimporten upplever det som ett hinder att inte kunna sälja Suzuki i samma lokaler så kanske konceptet är på väg bort...?
Om de olika HondaCentren upplever att paletten man har att jobba med är för blek på en krympande marknad så kanske det håller på att utvecklas en samsyn att konceptet HondaCenter behöver omprövas?
Kom ihåg - jag bara spekulerar!
Självfallet finns det orter det skulle vara kalas för Suzuki att bli representerade på (igen).
Lika självfallet finns det orter där något sådant skulle innebära en jävla krasch.
Men, man agerar på en krympande marknad!
Den som inte förändras förtvinar.
Jag minns ett Göteborg där allt av vikt hände inom ett enda kvarter!
Ahlqvist sålde BMW och Honda, Zachrisson sålde Suzuki, Kawasaki, Yamaha och sedan även H-D.
Så jävka bra!
Men, jag minns också ett Göteborg där Zachrisson nischade sig och blev ett Yamahacenter - och sålde båtar!
Fuck! Vara lite hojsugen, leta sig ut till ett industriområde, öppna dörren - och golvas av doften från plastbåt!
Hur kul är det?
Lokalerna togs över av Tesla, by the way...
Jag minns också ett Göteborg för inte så länge sedan där Suzuki under lång tid inte var representerade alls, och var på väg att göra ett riktigt dåligt val bara för att få finnas på plats i rikets andra stad.
Hursomhelst;
Det går inte att harva på, knappt tjäna pengar vart annat år och förlora lika mycket nästa.
Lika mycket som en handlare måste navigera blindskären behöver branschen i stort göra det.
Detta är inte första, och heller inte sista konkursen i branschen. Tyvärr.
Last edited: