Honda Monkey Msz eller Msx Grom (eller inget)

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Det finns ju ett 23-hästars kit med vassare kamaxel och ny 4-ventilad topp. Sen kan man stroka den från 53 till 57 mm slaglängd men det ger bara lite mer vrid. Kräver 26 mm förgasare och effektdämpare. Man brukar säga drygt 1,000 spänn per hästkraft och det gäller även här så man lär slanta upp drygt 15,000 spänn för att gå från 9 till 23 hästar + arbetet.
Struntar man i stroker kittet slipper man klyva motorn. Men byter man cyl å topp så bör man byta spridare iaf. Insprut på dessa.
jobbet tror jag dom flesta fixar med en koll på tuben hur man gör om man känner sej osäker. Tog mej ungefär 4 småburkar starköl å byta cyl å kam.
det går ju som med allt annat att köra ner hur mycket pengar som helst. Beror på vad man vill ha/vad man ska ska göra och hur man använder prylarna.
Hunter tuned på tuben fick upp sin grom i 160 km/tim sen tittade vevstaken ut ur blocket.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hunter tuned på tuben fick upp sin grom i 160 km/tim sen tittade vevstaken ut ur blocket.
Man kan säkert göra en massa vetenskapliga och destruktiva experiment på sin Grom/ Monkey, men börja med att se på den, vad är det för hoj? Nog mer vidkommande vad är det INTE för hoj?

Det finns många motorextremister där ute, jag slutar aldrig att förvånas över alla innovativa moddar många gör på sina fordon. Och jag är definitivt ingen 'absolutist' när det gäller förbättringar på grejer, allt som gör hojen skönare är välkommet. Dock är proportion och sundhet viktigt, det gränsar nämligen till det där tråkiga ordet "säkerhet".

Varför inte bara skaffa en starkare hoj?

Bör väl tillägga att jag funderar på hur man skulle kunna göra min KLX230 lite starkare. Jag är inte säker på om det låter sig göras, men jag hade väldigt gärna gjort ett par åtgärder, t ex som man gör med endurohojar att man plockar bort katalysatorn, och så något med "gasen" om jag hörde rätt hos KTM-handlaren i Rotebro.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför man väljer en Monkey istället för en KLX....Tja.... För den kubiken är utseendet en stor (typ 98%) grej för mig i alla fall och Kawan är säkert bra på annat än just det.

Monkey_KLX.jpg
 
Last edited:

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Man kan säkert göra en massa vetenskapliga och destruktiva experiment på sin Grom/ Monkey, men börja med att se på den, vad är det för hoj? Nog mer vidkommande vad är det INTE för hoj?

Det finns många motorextremister där ute, jag slutar aldrig att förvånas över alla innovativa moddar många gör på sina fordon. Och jag är definitivt ingen 'absolutist' när det gäller förbättringar på grejer, allt som gör hojen skönare är välkommet. Dock är proportion och sundhet viktigt, det gränsar nämligen till det där tråkiga ordet "säkerhet".

Varför inte bara skaffa en starkare hoj?

Bör väl tillägga att jag funderar på hur man skulle kunna göra min KLX230 lite starkare. Jag är inte säker på om det låter sig göras, men jag hade väldigt gärna gjort ett par åtgärder, t ex som man gör med endurohojar att man plockar bort katalysatorn, och så något med "gasen" om jag hörde rätt hos KTM-handlaren i Rotebro.
Nej precis, jag har gjort ytterst lite med min grom och det täcker mitt behov till husbilen. Den måste fungera och vara pålitlig om man är 100 tals mil hemifrån.Hade dörren varit bredare på husbilen hade jag bökat in någon annan av hojjarna.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Jag lyssnar.
Hållbarhet och bränsleåtgång är intressant.
Ifall ljudet förändras markant och hur rolig eller lömsk den blir är också intressant.
Allt handlar om hur man kör och tar hand om prylarna.
Jag kör ganska/väldigt aktivt på småvägarna här i algarve. Bränsleåtgången kan jag inte svara på för det beror helt på hur mycket feeling man får när man är ute på småvägar. Tippar att jag kommer 18-20 mil kanske när soppamätaren visar sista pinnen. Rolighetsfaktorn får 10 rattmuffar av 10 möjliga av mej. Lömsk beror nog på vad man behärskar och kört innan. Körde slingerbulten på 80 talet med katana och v-max så jag känner mej som Rossi på gromen. Bromsarna går väl å byta slangar på för å få till lite bättre nyp i. Men vem åker å bromsar?
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Jag lyssnar.
Hållbarhet och bränsleåtgång är intressant.
Ifall ljudet förändras markant och hur rolig eller lömsk den blir är också intressant.
Ok. Idag gick i vetenskapens tecken.
Åkte och tankade FULLT på fm för å se hur långt man kommer på en tank om man kör lite varierat. Åkt upp och ner runt omkring i bergen idag och slutade med 79,9 km. Fortsättning följer på måndag då det är gt race här i helgen som inte får missas. Känslan är dock att med en original grom i sthlms trafiken å pendla med kommer man nog runt 30 mil på en tank. Min är inte original så det blir självklart inte riktigt rätt.
står man ut med att köra en originalgrom kör man nog riktigt billigt men då skulle jag använda sur ron’en istället. Snabbare och smidigare i köerna på essingeleden??
 

Masen81

Medlem
Gick med
21 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda SH150i
Monkeyn verkar ha en max lastvikt på ca. 100 kg(?). Hittade dock inget regnummer att dubbelkolla med. Medans MSXen listar 154 kg. Så kan ju va nå att tänka på, ifall man är fullvuxen... :oops:
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Tillbaks efter dagens utflykt.
 

Bifogat

  • A961A867-E769-422A-8C88-B07EE971CA51.jpeg
    A961A867-E769-422A-8C88-B07EE971CA51.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 21

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Monkeyn verkar ha en max lastvikt på ca. 100 kg(?). Hittade dock inget regnummer att dubbelkolla med. Medans MSXen listar 154 kg. Så kan ju va nå att tänka på, ifall man är fullvuxen... :oops:
Ja gromen får lasta mer är monkey’n men fjädringen är väl kanske inte optimerad för 154 kg. Har inte skjutsat på min och vet inte vem som skulle vilja åka med heller?.
2 Japaner väger väl knappt 100 kg tillsammans så där funkar det väl??
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Mitt tips är att kolla begagnad grom och köp en bara. Berätta inget för din respektive om hon/han är lite krånglig. Syns varken i plånboken eller i garaget. Ända positiva är att hon/han tycker du verkar lite gladare.?. Den kostar typ 10 öl på krogen i månaden och då försvinner den ju på nöjeskontot?
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Ok. Idag gick i vetenskapens tecken.
Åkte och tankade FULLT på fm för å se hur långt man kommer på en tank om man kör lite varierat. Åkt upp och ner runt omkring i bergen idag och slutade med 79,9 km. Fortsättning följer på måndag då det är gt race här i helgen som inte får missas. Känslan är dock att med en original grom i sthlms trafiken å pendla med kommer man nog runt 30 mil på en tank. Min är inte original så det blir självklart inte riktigt rätt.
står man ut med att köra en originalgrom kör man nog riktigt billigt men då skulle jag använda sur ron’en istället. Snabbare och smidigare i köerna på essingeleden??
Sumering av MIN förbrukning. Lite kortfattat kom jag 136,4 km på 4,28 liter och kört bara landsväg.
Blir 0,313783/L/Mil för den nogräknade.
 

Bifogat

  • 333F965B-C16F-4627-BEF2-486A7389C172.jpeg
    333F965B-C16F-4627-BEF2-486A7389C172.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 11
  • A244CECE-41CF-4248-9853-A5B5B4F219E2.jpeg
    A244CECE-41CF-4248-9853-A5B5B4F219E2.jpeg
    977.6 KB · Visningar: 11

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sumering av MIN förbrukning. Lite kortfattat kom jag 136,4 km på 4,28 liter och kört bara landsväg.
Blir 0,313783/L/Mil för den nogräknade.
Min polare som hade en att pendla på tror jag drog något liknande när han pendlade i tokholm. Snål liten mongomoppe. Lätt som fan att köra bakhjul på med.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Min polare som hade en att pendla på tror jag drog något liknande när han pendlade i tokholm. Snål liten mongomoppe. Lätt som fan att köra bakhjul på med.
Ja det är verkligen en leksak?. Ja kan man inte hjula efter en säsong ska man inte lägga mer tid på det.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
En liten incident på lördagskvällen. Tänkte att man kanske kunde imponera på icke motorkunnigt folk i byn. Gick sådär… fick leda pärlan hem igårkväll och plockade ner den i morse. Ventill inkl. Styrning rakt av?.
imorgon blir det www. Hondaverkstad. Vartdånågonstans.?
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Ventil gått rakt av vid styrning och tätning.
Handhavandefel kanske??.
 

Bifogat

  • A480CA01-71EF-459E-B4E1-D1B9A6475137.jpeg
    A480CA01-71EF-459E-B4E1-D1B9A6475137.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 19
  • 75B6E8B1-7074-4720-872E-4DC77D4FB885.jpeg
    75B6E8B1-7074-4720-872E-4DC77D4FB885.jpeg
    1,000.9 KB · Visningar: 19
  • 47EA9DEE-BE40-4E1F-B168-2E8C56A20413.jpeg
    47EA9DEE-BE40-4E1F-B168-2E8C56A20413.jpeg
    978.5 KB · Visningar: 19

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ventil gått rakt av vid styrning och tätning.
Handhavandefel kanske??.
En billig lösning är att köpa en Lifan-topp och smälla dit. Kommer funka men då har du kinaskit istället för japanskt.

Haft ett gäng motorer med den liggande cylindern och det har varit mycket fel på gjutningen. Dock bara kört kinagrejer. De som funkat har funkat bra men 50% har pajat i godset.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha, va fan... Här slår du hål på myten om Hondakvalitet ?
Hoppas det bara var den
Har mycket svårt att se att de liggande motorerna görs i Japan. En sprillans ny 125a får du för 2500kr. Man klyver aldrig dessa motorer, bara att köps nytt och hoppas att de håller.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top