Honda Monkey Msz eller Msx Grom (eller inget)

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
Materialfel eller konstruktionsfel. För klen ventilfjäder kan orsaka ventilstuds och/eller ventilfladder. Höglyftande trimkan? Isf lateral utmattning av skaftet. Nåt man får räkna med när man har kul...
Ja, jag misstänker att insugsfjädern inte orkat och tröttat ut någon del.
Varvat långt över 10000 med ecu’n jag har( borttaget varvstopp) och varit medveten om att just det kan hända. Raset kom när jag skulle ta en kvällsrunda i lugn takt och skulle lägga i 4:an från kanske 7000 varv.
Måndag imorgon så det blir å uppsöka verstad som kan byta styrning och beställa nya prylar. Sonen beställde 170cc kittet från thailand igår med 4v topp. Där matchar prylarna så det kommer förhoppningsvis att hålla. Blir å pillra ihop i vår?
Vill tillägga att kör man original och ska ha en sån här att pendla med är den nog helt skottsäker. Varv och värme brukar ta livet av luftkylda motorer enligt min erfarenhet och det har visat sig stämma ännu en gång.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
En billig lösning är att köpa en Lifan-topp och smälla dit. Kommer funka men då har du kinaskit istället för japanskt.

Haft ett gäng motorer med den liggande cylindern och det har varit mycket fel på gjutningen. Dock bara kört kinagrejer. De som funkat har funkat bra men 50% har pajat i godset.
Passar lifan toppen rakt av? Har en sprillans ny lifan 72 cc i en romet pony i garaget. Kina skit är jag inte bekymrad över. Lifan producerar en del prylar i asien. Daytona 190cc som sitter i Ohvale gp-0 är väl kinesiskt om jag inte misstar mej.
En sån vore mysigt…
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
När plånkan är tom åker varvstoppen tillbaka förmodar jag. :tummenupp

När det begav sig och man var optimist med lustgas skjöt jag två motor på två helger. närmare $9,000 att fixa. Sista 500 på varvtalet är rätt onödigt om man inte kör på strippen.
Ja plånkan har fått jobba genom åren?. Bara kört turbo på strippen?. Aldrig gas.
Det verkar dyrt å farligt??
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Passar lifan toppen rakt av? Har en sprillans ny lifan 72 cc i en romet pony i garaget. Kina skit är jag inte bekymrad över. Lifan producerar en del prylar i asien. Daytona 190cc som sitter i Ohvale gp-0 är väl kinesiskt om jag inte misstar mej.
En sån vore mysigt…
En lifan 125 topp passar rakt av, ja. Är en kopia av hondan.
 

Swederod

Medlem
Gick med
26 Oct 2019
Ort
Selaön
Hoj
Buell xb12s lightning
En lifan 125 topp passar rakt av, ja. Är en kopia av hondan.
Kalas. Lämnade precis in toppen för byte av ventil, styrning, tätning. Dom trugade på att plana den också så det känns som en seriös verkstad. 192 Euro kostar kalaset.
8 dagar tills delarna dyker upp från Honda. Blir det kanske åka till nästa helg igen?.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top