Honda NS 125 delar pasar på nsr 125?

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Tjena funderar på att köpa en Honda NS 125F -86 och ploka delar från till min NSR -92. undrar om några motordelar passar tex kolv cylinder?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Det är en helt annan motor på NS125 F. Helt annan cylinder och kolv ca 2mm i skillnad på diametern.
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
ok tack för svaret funderar på att plocka startmotorn till min mc men det passar troligtvis inte då?
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Där ser man, har alltid trott det va samma motor.

Det är därför du kör senda och inte en riktig maskin :rolleyes:
ne skoja lite bara, jo men de är från olika år tioenden och jag antar att den nyare är vassare än den gammla alternativt bättre konstruerad. :)
 

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
Honda NS125F
Alla ska vi börja nånstans, och har just sålt den pga 125a :yoparty
Har läst runt lite och verkar som att honda NS125R 87-88 har i princip samma motor som honda NS125F 86-89 tror jag det var. Däremot Honda NSR 125 har en helt annan motor.
Anledningen till att jag undrar är för att jag kanske ska hämta en sån i helgen.
Står mellan den och en rd -86 YPVS
 

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Hbg
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej, går lite OT. Kom knappt upp i 110 med körskolans NSR 125
 

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
Honda NS125F
Om då en NS125F går i 130?
Är den då strypt eller ostrypt?
känns lite för snabbt för att vara strypt men lite för långsamt för ostrypt.
Dessutom ganska nyrenoverad motor så det är inte problemet.
Mätarfart vi pratar om.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Om då en NS125F går i 130?
Är den då strypt eller ostrypt?
känns lite för snabbt för att vara strypt men lite för långsamt för ostrypt.
Dessutom ganska nyrenoverad motor så det är inte problemet.
Mätarfart vi pratar om.

Har en crm, avstrypt, med samma motor, som gör 130 ungefär avstrypt.. så ja tycker den borde göra mer nu när luftmotståndet är lägre...

Hej, går lite OT. Kom knappt upp i 110 med körskolans NSR 125

Du behöver ändå inte köra fortare när du tar körkort så de är skitsamma enligt mig :va
 
Last edited:

jar913

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
stockholm
Hoj
Honda NS125F
Har en crm, avstrypt, med samma motor, som gör 130 ungefär avstrypt.. så ja tycker den borde göra mer nu när luftmotståndet är lägre...

Fast den har iofs inte vindskyddet kvar där fram. Men vet inte hur stor skillnad det gör

EDIT: har kollat runt lite och den verkar inte ha mer än 26hk, så då låter det troligt att den skulle kunna vara avstrypt. Är rätt sugen på att hämta den i helgen faktiskt.
 
Last edited:

Sail3

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda ns 125f
Tjena , lånar denna tråd ....
Det är nämligen så att jag har problem med min honda ns 125 f. Jag rengjorde förgasaren för att det kändes som att han skulle gå bättre. Innan jag rengjorde förgasaren kom jag upp i ca 135 km/h men nu kommer jag knappt upp i 100-110.

Jag är ganska säker på att jag satt tillbaka allt som det satt. Jag har kollat tändstiftet för att se blandningen och det har samma färg som oboypulver både i låg och högvarv.
Mc:n känns nu allmänt svag. Den har också fått sämre acc. :(

Vad är felet ? kan det vara tändstiftet ? :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
NEJ NS 125 motorn är en vidareutveckling från den tidigare MBX/MTX motorn och har inget med NSR/CRM motorn att göra faktiskt, tyvärr.

Sen kan givetvis vissa delar funka, men de är inte besläktade med andra ord, Honda gav den gamla rovan sparken 88 med eden MTX som fanns då och som bara fanns 2 år sen kom en helt ny konstruktion även på den sidan CRM 125.

Tjena , lånar denna tråd ....
Det är nämligen så att jag har problem med min honda ns 125 f. Jag rengjorde förgasaren för att det kändes som att han skulle gå bättre. Innan jag rengjorde förgasaren kom jag upp i ca 135 km/h men nu kommer jag knappt upp i 100-110.

Jag är ganska säker på att jag satt tillbaka allt som det satt. Jag har kollat tändstiftet för att se blandningen och det har samma färg som oboypulver både i låg och högvarv.
Mc:n känns nu allmänt svag. Den har också fått sämre acc. :(

Vad är felet ? kan det vara tändstiftet ? :)

Oj, nu såg jag att du lyft tråden, det är definitivt nåt väldigt fel på dein NS125F

De bör gör med en lätt förare iaf över 140 på mätaren utan vidare på rak väg.

Den kanske har kroknat efter alla dessa år helt enkelt, dvs det behövs en kontroll av kolv och cylinder och ramlager.

Fast nu påstår du iofs at du rengjorde förgasaren och tappade då 30 knyck, det tyder ju på at nåt är fel med just förgasaren, men jag tror även din NS är trött av alla år.
Faktum är att NS125 motorn lever enbart på höga varv, den är sämre än NSR125 motorn tom.
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Ta startgas eller bromsrengöring (exakt samma sak som startgas) och spreja runt förgasaren och insuget och se om den drar någon tjuvluft.
Om den gör det så kommer motorgången ändras på hojen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top