Honda NS400R - vad har ni för åsikter

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Tjöp min aprilia istället!

Den är pigg och glad med jolly pipor och en kugg ner fram.. :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
ayrton skrev:
Tjena! Är sugen på att leta upp en Honda NS400R för att kunna känna mig som Mick Doohan... :Bugar
Så satte igång o googla för att hitta åsikter om hojen.
Mvh

Ska du bli en ny Doohan? Nja, då är det inte en bra hoj. DÅ är en RR ZX R1 eller vad dom nu heter mer lämpligt.

Men är du ute efter "själ" "feeling", kulturhistoria. Då är det ingen tvekan om att du ska köpa en NSR
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Den här hojen kan du knappast ha som brukshoj, utan kräver mkt underhåll och ompysslande för att fungera under rätt förutsättningar.
Igrunden är hojen en kopia på det koncept Honda byggde sin 500 racer kring som Spencer vann VM guld med.
Doohan har aldrig kört denna formen av 3-pip.
Om du tänker på att det är en 21 år gammal tvåtaktare som såldes i 30-40 exemplar i Sverige under mitten av 80-talet så för du nog svar på många av de frågor du ställer automatiskt.
Däcksutbudet är begränsat.
Resevdelshållningen och kunnandet hos din lokale Hondahandlare förmodligen obefintligt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Låter som en moppe...???

..dina grannar verkar ha dålig koll så skit i dom.
Om du hittar ett fint ex (det är väl det som är det svåra, för att inte säga omöjligt..jag tror jag sett en på Blocket för läääänge sedan) så är det inget att tveka om. Tvåtaktsräcers från 80-talet har klassikerstatus, även om man inte får ha för höga krav på väghållning i jämförelse med nya hojar.

Skulle gärna lägga vantarna på en fin RG 500 Gamma om jag hittade en...den låter tamejfan inte som en moppe vid 10 000 varv :yoparty
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag tittade också på en NSR 400 en gång. Kunde konstatera, i jämförelse med min RD 350 och kompisens RD 500, att Yamaha är mycket mera motorcykel. Lustigt nog, med originalpipor och ljuddämpare, låter Hondan nästan som en moppe. Vill du ha en tvåtakt från den tiden skulle jag rekommendera dig att titta på en RD!!
 
Last edited:

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
WilleZL skrev:
Jag tittade också på en NSR 400 en gång. Kunde konstatera, i jämförelse med min RD 350 och kompisens RD 500, att Yamaha är mycket mera motorcykel. Lustigt nog, med originalpipor och ljuddämpare, låter Hondan nästan som en moppe. Vill du ha en tvåtakt från den tiden skulle jag rekommendera dig att titta på en RD!!


Tack för alla bra info, får köra runt den några varv i min hjärna och se vad som passar mig bäst...
men har svårt att bestämma mig för Hoj.. är riktigt sugen på 2t o har kollat lite på rs250 och rgv250.
Men är sugen på något lite annorulunda, typ ns400r fast det kan nog bli en del problem med den..
RD350 kanske kan vara något.. även om den ser ut som skräp... så en sådan lär ju kräva en hel del modification till det yttre..
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
ayrton skrev:
RD350 kanske kan vara något.. även om den ser ut som skräp... så en sådan lär ju kräva en hel del modification till det yttre..
:fatta! Inte ändra på RD350. :lol Den med lilla toppkåpan är ju superläcker, det enda den behöver är trimpipor då originaldämparnas konform är skitful men de lär väl ha gunkat ihop från insidan samtidigt som de rostat utifrån så de är väl ändå borta.

RZ84CDN.jpg


(RZ350 hette de i USA)
 

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Neutral skrev:
:fatta! Inte ändra på RD350. :lol Den med lilla toppkåpan är ju superläcker, det enda den behöver är trimpipor då originaldämparnas konform är skitful men de lär väl ha gunkat ihop från insidan samtidigt som de rostat utifrån så de är väl ändå borta.

RZ84CDN.jpg


(RZ350 hette de i USA)


Haha, jo där ser den ju riktigt snygg ut :tummenupp

Men exemplevis denna version:
http://www.blocket.se/vi/6924061.htm?ca=15_s

Är inget jag vill visa mig på :hihi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
ayrton skrev:
Haha, jo där ser den ju riktigt snygg ut :tummenupp

Men exemplevis denna version:
http://www.blocket.se/vi/6924061.htm?ca=15_s

Är inget jag vill visa mig på :hihi
Nej, den med helkåpa är inte lika snygg, känns som en eftertanke helt enkelt. Kom på att man nog måste modda blinkers också på en RD, de är lite väl abnormt stora. Problemet med en RD om man vill köra fort är att det inte finns några bra däck till dem, det är ju smala 18-tummare och det är exakt samma däck som tillverkas till dem idag som när det begav sig. Ingen utveckling har skett då alla har 17" idag. Som sagt, köp RGV250:n jag länkade till i stället så får du en modern hoj till rätt pris. Om det inte är av just nostalgiska skäl du handlar förstås.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ayrton skrev:
Tack för alla bra info, får köra runt den några varv i min hjärna och se vad som passar mig bäst...
men har svårt att bestämma mig för Hoj.. är riktigt sugen på 2t o har kollat lite på rs250 och rgv250.
Men är sugen på något lite annorulunda, typ ns400r fast det kan nog bli en del problem med den..
RD350 kanske kan vara något.. även om den ser ut som skräp... så en sådan lär ju kräva en hel del modification till det yttre..

Vad du ska använda den till? Vare sig Rd 350 eller RD 500 är något att hårdköra med...man åker lååånga åttor kring såna med tex en RGV 250. Är det nostalgi du är ute efter är ju en RD 500 defintivt något för den som vill sticka ut men då ska den vara i originalskick. Självklart betingar den ett avsevärt högre pris än 350n men så var det aldrig någon dussinhoj heller. Gå in på svenska Rd-klubbens hemsida www.rd.just.nu, där finns det mkt info.
Hittar du Suzukis motsvarighet RG 500 Gamma i originalskick så är din lycka gjord, rent nostalgimässigt. :)...har inte sett en sådan i trafik på många många år. Dock lär den vara lika svår att hitta + hålla i trafik med reservdelar etc som NS 400R.
 

Hooligan

All your base are belong to us
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
KXF250
fazerfun skrev:
.............Hittar du Suzukis motsvarighet RG 500 Gamma i originalskick så är din lycka gjord, rent nostalgimässigt. :)...har inte sett en sådan i trafik på många många år. Dock lär den vara lika svår att hitta + hålla i trafik med reservdelar etc som NS 400R.

Nu blev jag lite nostalgisk....
Hade engång en RG500 som skar på samtliga 4 cylindrar fick beställa kolvarna från Japan för inga delar fanns i hela Europa,,fick dock vänta 6 månader på delarna. Detta var 1991 och så lång väntetid, undrar hur lång tid det tagit idag att få tag i dom delarna idag.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om man ska jämföra RGV 250 och RD 350, så anser jag att RD:ns motor är bättre än RGV:ns på allt utom bankörning. Möjligen har RGV:n lite fler kusar, men RD:ns bättre register väger ändå tyngre tycker jag. Dessutom är RGV:n ruskigt obekväm att köra på gatan ändå. :gnissla
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Klart du ska ha en rd350. Nog för att jag tycker att rgven är den snyggaste hojj som finns, men för att luffa runt på gatorna är rden toppen. Billiga delar och lättmeckad.

Finns inget bättre än att smyga ut klockan 10 en varm söndag kväll, när allt och alla har stannat av. Väcka upp rden för att åka ner och brassa på byn. Hojjen låter som en moppe på lågvarv, men när man kommer högre upp i registret så ryter det till. Ahh vafan kan det inte bli vår snart :gnissla
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Om du inte är speciellt rädd för att modda din cykel så ta en titt på min avatar! Ett inte helt ovanligt knep är att förena de två hojjar som debatterats så flitigt mot slutet av tråden. Min hoj (avataren) är en rd 350 FII 86 med just rgv-kåpa på! absolut ingen orginalkänsla men tufft blir det! På detta sätt håller du priserna nere, du får RD:ns jämnare effektkurva och en hoj som sticker ut. När jag sist stod och varvade min rd utanför verkstan kom en kille och fråga var fan R1 stod och vråla (själv hade han en cbr900rr) Mina avgaspipor är ett hemmabygge och uppdragna under sadeln på ducce vis. detta kombinerat med hemmabyggt bakparti tycker jag gör min hoj vacker att se och ger inte intrycket av att vara så otroligt gammal!

Ha det och lycka till med din mc-affär!
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
ayrton skrev:
Okej hehe.. tack för alla svar!! :tummenupp Var sugen på något lite annorlunda men får ta mig en funderare...

Jag körde ganska mycket med Hondan 90-92...

Vad jag minns så känns den "större" än ex RGV 250, den känns bättre än RD 500, som jag inte gillade alls (trots att jag är inbiten Yamaha-åkare)

Jag tror att för sin tid (-84) så är ramen ganska vridstyv, om jag inte minns fel.

Jag gillade Hondan, för utseendet, körställningen, utseendet, och på den tiden motorn..

En parantes; På en bandag på Gelleråsen i sommras såg jag en herre bromsa sig förbi och gasa förbi K5:eek:r och andra supersporthojjar på utsidan i trösen (medelgruppen) :D

Detta dessutom på smala "vanliga" däck, vilket om inte annat tillför ett intressant perspektiv på den eviga racedäcksdebatten om vad som funkar eller inte :hihi

Det sägs att det går att hitta kit till hojjen som ökar effekten rejält..

Enda nackdelen som jag ser är möjligheten att hitta racedäck (Passar 250-däck ??)

Mycket gissningar och spekulationer, men håll till godo :tummenupp

/ Micke
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top