Honda NSR 125 dumpade olja men verkar inte läcka

Snöman

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2019
Hoj
Honda NSR 125R
Håller på att fixa upp en NSR 125R -90 (strypt till A1) som första hoj.

Tog den på sin första riktiga provtur igår på kanske en timme.:)

På hemvägen tappade den all kraft i en uppförsbacke och dog, den startade igen men ville bara dö så fort man släppte ut kopplingen (Ja jag låg i ettan).

Tänkte att det var bensinen som var slut så jag bytte till reservtanken och den gick bra ända tills nästa uppförsbacke bara en minut senare då den dog igen. Denna gång startade den inte igen och när jag tittade ner så fick jag syn på en svart fläck växelojla:död

Puttade hem hojen och fyllde på mer soppa(som nästan var slut) och då startade den igen. Jag fyllde också i totalt 200 ml ny växelolja innan nivån var tillbaka till normalt. Nu går den bra igen, kunde till och med ta en sväng runt kvarteret idag.

Ok, det jag tycker är konstigt med allt det här var att det inte verkade droppa någon olja varken före eller efter den stora fläcken och jag kan inte hitta någonstans på hojen där det verkar ha läckt olja:va. Jag är ganska säker att oljan var aningen överfylld innan jag åkte ut och i övrigt är hojen i ganska dåligt skick.

Bör jag nu vara orolig? Är ganska ny här och inte särskilt kunnig, det är som sagt min första hoj så hjälp upskattas.

Bild på fläcken tagen idag: IMG_20200822_160516.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag skjuter från höften nu. Kan det vara så att när du vrider på reserven så läcker den ut soppa? Det hade passat bra in på din beskrivning. Kan läcka från soppakranen eller något annat.

Snöman

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2019
Hoj
Honda NSR 125R
Jo, den läcker absolut bränsle. Förgasaren överflödar om man lämnar kranen öppen när hojen är av (vilket jag fått höra är ganska normalt). Men det verkar vara växelolja som läckte eftersom den var svart och det saknades när jag kollade sedan. Dessutom blandar jag inte i tanken utan det löser hojen själv, eller hur man ska säga. Det finns säkert något fint namn på det:tungan

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den där "pölen" är från bensin, inte olja. Det finns inga oljerester kvar i asfalten - såvia du inte har tvättat bort oljan på asfalten med bensin innan du tog fotot.

Snöman

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2019
Hoj
Honda NSR 125R
Kollade på det idag och jag tror att det bara är jag som är en idiot...

Jag fann idag att startmotorn verkade ha läckt olja vilket skulle förklara det mesta. Hojen dog säkert bara för att jag fick slut på bränsle. När jag sedan försökte starta den så var jag kanske lite hårdhänt med startmotorn och då började den läcka. Jag tycker forfarande att 2 dl var ganska mycket för att sedan inte läcka en droppe till men vad vet jag.

Jag tänker att jag byter alla packningar däromkring, byter olja och skruvar sedan ihop allt rätt.:smasha

låter det här rimligt eller är jag helt ute och cyklar?

Jag tror fortfarande pölen var olja. Bilden var tagen dagen efter "olyckan". Det man ser där är resterna av oljan som sjunkit in i asfalten. Det är väl inte möjligt att bensin lämnar en sån fläck som stannar kvar?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är soppaläckage. Enfumgerande förgasare ska inte läcka av att glömma kranen på.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Fixa först överflödningen av förgasaren för de är aldrig normalt och då kommer den gå bättre också. De kan räcka med rengöring av flotörnål och nålsätet både i och bakom nålsätet måste rensas ur alt blåsas bakvägen med tryckluft. Du kollar även att flotörhöjden är rätt när du liks har förgasaren isär sam rengör alla munstycken.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati