Honda NSR 125

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
uggla skrev:
hahah! Hoppas det var ironi...


nej, jag lovar! jag måste ha stort däck, tänk dig komma in till affären och säga: jag ska ha 180 däck till min 125cc. Fan va ballt!















Ironi ja :tungan
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Bojje skrev:
Men hur är prestandan jämfört med en Aprilia då de är råast?



aprilian har väll mer på topp, hondan är säkert starkare i mellanregistret,
aprilian mer för bana, hondan mer för gata...hondan inte lika skarp knä vinkel..
aprilian har väll lite bättre acc och lite mer toppfart... Pröva söka.........
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag skulle definitivt satsa på en hoj med schysst körställning. Solid Snake (kör tzr) har provkört en mito, och han sa att efter 1km hade han ont i knän/rygg/armar..
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
cRoC skrev:
Jag skulle definitivt satsa på en hoj med schysst körställning. Solid Snake (kör tzr) har provkört en mito, och han sa att efter 1km hade han ont i knän/rygg/armar..
nyare aprilior (syftar på -98`an) får jag iallfall on i handleder och rygg av, bara efter nån mils körning och jag är ca 180lång... aprilian har en ganska skarp vinkel ner/framåt så man sitter väldigt framåt lutad (min åsikt). jag kan inte säga att en rs är bekväm, men iallfall på tzr`en kan man välja sittstälning, nått jag gillar iallfall.. :tomten
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
äsch ni är otränade :hihi Visst är man ovan kan det kännas kanske, men man blir ju van, sen i stan kan det ju bli jobbigt om man kör där mycket, men kommer man upp i 110+ så får man ju fartvinden på bröstet och bealstar inte handleder/axlar lika mycket...
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
mad_man_axel skrev:
Vilken hoj som har bäst prestanda är jag inte säker på men aprilian har fått bäst recensioner de senaste åren iaf.
Vilket det fetaste möjliga däcket är bak :kocko fråga först dig själv om du vill ha en posör-hoj eller en hoj som går bra, jättebrett bakdäck=dåliga väg egenskaper, bara så du vet...


Du har Nog RÄTT mycket fel..... varfär kör då hayabusan inte med cykel däck bak om man har bättre grepp med mindre däck... Det går snabbare med "mindre" inte mika mycket friktion i marken. :kocko
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
RgOlsson skrev:
Du har Nog RÄTT mycket fel..... varfär kör då hayabusan inte med cykel däck bak om man har bättre grepp med mindre däck... Det går snabbare med "mindre" inte mika mycket friktion i marken. :kocko

För att cykeldäcket skulle antagligen spricka i högre farter. Därför har de brett däck på hayabusan... tror jag iallafall.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Med hög effekt och låg vikt måste man ha bredare däck för att få ner kraften i backen, men det finns säkert många många anledningar till.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
RgOlsson skrev:
Du har Nog RÄTT mycket fel..... varfär kör då hayabusan inte med cykel däck bak om man har bättre grepp med mindre däck... Det går snabbare med "mindre" inte mika mycket friktion i marken. :kocko

För att det skulle bli löjligt svårt att få ner effekten i backen. Med en så pass effektstark hoj så krävs det bredare gummi för att få ner effekten i backen.
En NSR har inte det problemet och därför behövs det inte mer än en 140 däck eller vad det är som sitter på...

axel skrev att köregenskaperna försämras med för brett däck, det är så sant som det är sagt. Du känner kanske till att en hoj kan göra mer än att köra rakt fram, SVÄNGA till exempel...och med ett för brett däck försämras därmed kurvtagningsförmågan och hojen blir trögstyrd...
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
McFille skrev:
För att det skulle bli löjligt svårt att få ner effekten i backen. Med en så pass effektstark hoj så krävs det bredare gummi för att få ner effekten i backen.
En NSR har inte det problemet och därför behövs det inte mer än en 140 däck eller vad det är som sitter på...

axel skrev att köregenskaperna försämras med för brett däck, det är så sant som det är sagt. Du känner kanske till att en hoj kan göra mer än att köra rakt fram, SVÄNGA till exempel...och med ett för brett däck försämras därmed kurvtagningsförmågan och hojen blir trögstyrd...

Därför har man mindre fram däcK!!!!
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Du är medveten om att bakdäcket också påverkar en motorcykels kurvtagningsförmåga? Tror du att man svänger enbart med framhjulet eller? Det e ingen jäkla cykel vi snackar om...
 

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
1. mindre däck = mindre luftmotstånd = högre toppfarter.
2. bredare däck = mer anläggningsyta mot marken = mer kraft i marken MEN bara bättre acceleration, inte topfart!

bilder.
Bild 1, ett brett däck bara för accelerationer och rakt fram
Bild 2, MV Agusta F4 tamburini, snabbaste serietillverkade motorcykeln just nu, smalt bakdäck för höga toppfarter & kurviga vägar.
Bild 3 & 4, hittade på samma internett sida, undrar om det är en gasdriven eller kanske eldriven drag racing hoj? :va
 

Bifogat

  • bakdäckdrag.jpg
    bakdäckdrag.jpg
    46.3 KB · Visningar: 43
  • F4_1000_Tamburini_LHR_700p.jpg
    F4_1000_Tamburini_LHR_700p.jpg
    53.8 KB · Visningar: 48
  • gas2.jpg
    gas2.jpg
    118.9 KB · Visningar: 47
  • gas.jpg
    gas.jpg
    53.1 KB · Visningar: 50

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Dizzy skrev:
1. mindre däck = mindre luftmotstånd = högre toppfarter.
2. bredare däck = mer anläggningsyta mot marken = mer kraft i marken MEN bara bättre acceleration, inte topfart!

bilder.
Bild 1, ett brett däck bara för accelerationer och rakt fram
Bild 2, MV Agusta F4 tamburini, snabbaste serietillverkade motorcykeln just nu, smalt bakdäck för höga toppfarter & kurviga vägar.
Bild 3 & 4, hittade på samma internett sida, undrar om det är en gasdriven eller kanske eldriven drag racing hoj? :va

Däck bredden lär inte påverka luftmotståndet något märkbart snarare friktionen mot vägen.





Bredare däck = Bättre fäste då anlägninsytan är större dock sämre kurvtagnings då det blir svårare att lägga ner cykeln

Smalare däck = lättare att lägga ner dock sämre fäste.

Det gäller att hitta ett mellanting!

När de körde 500cc i motogp så snackades det om att de som körde V-twin hade fördel för de kunde använda däck från 250cc-klassen då de var lättare och har aningen mindre effekt. Med andra ord vill man ha så smalt däck som möjligt som klarar effekten.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
hehe...vilken het diskussion det blev om bakdäck :rolleyes:
Givetvis ska man inte köra med cykel däck bak men RgOlsson gillar visst att överdriva :kocko
Jag tycker inte att det är snyggt med smala däck där bak MEN jag tycker faktiskt att vägegenskaperna är viktigare än utseendet (till skillnad från vissa andra).
Sen om vissa vill låtsas att deras 125.or är dragracing hojar med 1000 hk, därav behovet av enormt breda backdäck så får de gärna göra det. Om jag får reta dem för det alltså :tungan
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top